انتخاب مکرون و چالش «رأی اکثریت»
کد خبر: 4052383
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

انتخاب مکرون و چالش «رأی اکثریت»

نتیجه‌ای که لوپن در انتخابات ریاست جمهوری گرفته نشان‌دهنده بیشترین رأیی است که راست افراطی تاکنون در فرانسه کسب کرده و کشور را عمیقاً دوپاره نشان می‌دهد. چالش پیش روی مکرون داشتن اکثریت است که به نوعی او را در دریایی از آرای باطله و سفید غوطه‌ور می‌کند.

به گزارش ایکنا  به نقل از الجزیره، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با شکست دادن رقیب راست افراطی خود، مارین لوپن، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور فرانسه عهده‌دار این سمت شد.

حامیان او روز یکشنبه بعد از نمایش نتایج انتخابات در کنار برج ایفل، در خوشحالی غرق شدند. رهبران کشورهای مختلف اروپایی هم در برلین، بروکسل، لندن و فراتر از آن از شکست او از لوپن ملی‌گرا و ضد اتحادیه اروپا استقبال کردند.

طبق آمار وزارت کشور، با شمارش تقریباً همه آرا، مکرون با کسب 58.6 درصد آرا رئیس جمهور شد. لوپن، نامزد حزب راست افراطی هم 41.4 درصد از آرا را به دست آورد که بالاترین میزان آرا در سه نامزدی ناموفق او برای ریاست جمهوری است.

مکرون در نطق پیروزی خود اذعان کرد که بسیاری فقط به خاطر دور نگه داشتن لوپن به او رأی داده‌اند و قول داد که به احساس بسیاری از فرانسوی‌ها مبنی بر سقوط استانداردهای زندگی‌شان رسیدگی کند.

مکرون گفت: «بسیاری در این کشور به من رأی دادند نه به این دلیل که از ایده‌های من حمایت می‌کنند، بلکه برای اینکه از ایده‌های راست افراطی دوری کنند. می‌خواهم از آنها تشکر کنم و می‌دانم که در سال‌های آینده به آنها بدهکار هستم».

او همچنین قول داد که به خشم و اختلافاتی که منجر به انتخاب بسیاری از رأی‌دهندگان فرانسوی راست افراطی شد، رسیدگی کند و گفت: این مسئولیت من و اطرافیانم خواهد بود.

او گفت که هیچ کس در فرانسه کنار راه نخواهد ماند و قول داد رئیس جمهور برای همه باشد.

مکرون، اولین رئیس‌جمهور فرانسه است که در 20 سال گذشته برای دومین‌بار پیروز می‌شود، اما نتیجه‌ای که لوپن گرفته نشان‌دهنده بیشترین رأیی است که راست افراطی تاکنون در فرانسه کسب کرده و کشور را عمیقاً دو پاره را نشان می‌دهد.

لوپن که در مرحله‌ای از مبارزات انتخاباتی تنها چند امتیاز در نظرسنجی‌ها از مکرون عقب بود، به سرعت شکست خود را پذیرفت. اما او از نتیجه خود به عنوان یک «پیروزی درخشان» استقبال کرد و قول داد که در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن به مبارزه ادامه دهد.

انتخاب مکرون و چالشی به نام نداشتن رای اکثریت

شکستن آستانه 40 درصدی آرا برای راست افراطی فرانسه بی‌سابقه است. لوپن در سال 2017 توسط مکرون 66 درصد به 34 درصد شکست خورد و پدرش ژان ماری لوپن، که حزب او را تأسیس کرد، کمتر از 20 درصد در برابر ژاک شیراک در سال 2002 رأی به دست آورد.

لوپن در جمع هوادارانش گفت: من با این شکست نمی‌توانم امید را حس نکنم. هرگز فرانسوی‌ها را رها نمی‌کنم.

اواخر یکشنبه شب، صدها تظاهرات‌کننده از گروه‌های چپ افراطی در برخی از شهرهای فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا علیه انتخاب مجدد مکرون و آرای لوپن اعتراض کنند. پلیس برای متفرق کردن تجمعات در پاریس و شهر غربی رن از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

پیر هاسکی(Pierre Haski)، مفسر سیاسی کهنه‌کار در این باره گفت: انتخابات پارلمانی ژوئن ـ که معمولاً به آن دور سوم می‌گویند ـ آزمون جدیدی برای چشم‌انداز سیاسی در فرانسه خواهد بود، به خصوص که حمایت از احزاب سنتی به شدت کاهش یافته است.

او به الجزیره گفت: شما سه نیروی سیاسی دارید. شما مکرون میانه‌رو و بخش عمده‌ای از طیف سیاسی فرانسه را در اختیار دارید. شما مارین لوپن را دارید که تعداد آرا جناح خود را در این انتخابات نسبت به انتخابات قبلی افزایش داده است، بنابراین او یک رقیب قوی در جناح راست است. سپس شما [جناح چپ] ژان ـ لوک ملانشن را دارید که در دور اول خوب عمل کرد و سوم شد و می‌خواهد در انتخابات پارلمانی انتقام بگیرد. چالش پیش روی مکرون داشتن اکثریت است زیرا اگر این اکثریت را نداشته باشد، مجبور خواهد شد که جهت‌گیری سیاسی متفاوتی بین رئیس جمهور و نخست وزیر داشته باشد و این منبع تنش و مشکلات است.

بر اساس نظرسنجی خروجی فرانس اینفو، 28.2 درصد از واجدین شرایط، رأی ندادند.

حدود 6.35 درصد از رأی‌دهندگان در این انتخابات در عین حال به هیچ یک از نامزدها در برگه‌های سفید رأی ندادند، در حالی که 2.25 درصد رأی مخدوش و باطله دادند.

انتخاب مکرون و چالشی به نام نداشتن رای اکثریت

ژان ـ لوک ملانشن که رأی چپ دور اول را حول خود متحد کرد و قبلاً در مورد خود به عنوان نخست‌وزیر آینده صحبت کرده بود، از رأی‌دهندگانی که از این سیستم ناراضی هستند خواست که تسلیم نشوند.

ملانشن تصریح کرد: رأی دهندگان صحبت کردند، لوپن مورد انتقاد شدید قرار گرفت و فرانسه به وضوح حاضر نشد آینده خود را به او بسپارد. انتخاب مکرون بدترین نتیجه جمهوری پنجم است. او در اقیانوسی از آرای ممتنع و باطله غوطه‌ور است.

در همین حال، اریک زمور، رهبر راست افراطی از احزاب ملی‌گرای فرانسه خواست تا پیش از انتخابات پارلمانی آتی متحد شوند.

زمور که در دور اول انتخابات نیز نامزد بود، گفت: وضعیت سیاسی پیش از انتخابات پارلمانی ما را وادار می‌کند که اقدامی کنیم... بلوک ملی‌گرا باید متحد شود.

در خارج از فرانسه، پیروزی مکرون به‌عنوان فرصتی برای جریان‌های سیاسی اصلی که در سال‌های اخیر با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخاب دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ و ظهور نسل جدیدی از رهبران ملی‌گرا تکان خورده بود، مورد استقبال قرار گرفت.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در توییتر نوشت: براوو امانوئل ! در این دوره پرتلاطم، ما نیاز به یک اروپای مستحکم و یک فرانسه داریم که کاملاً متعهد به یک اتحادیه اروپایی مستقل‌تر و استراتژیک‌تر باشد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: دموکراسی پیروز می‌شود، اروپا پیروز می‌شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: با هم فرانسه و اروپا را به پیش خواهیم برد.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز پیروزی مکرون را به‌عنوان «خبری عالی برای کل اروپا» و تقویتی برای اتحادیه اروپا به‌عنوان «قهرمان اصلی بزرگ‌ترین چالش‌های دوران ما، که با جنگ اوکراین آغاز شد» توصیف و ستایش کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ساعات اولیه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به رئیس‌جمهور و دوست واقعی امانوئل مکرون به خاطر پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز انتخاب مجدد ماکرون را تبریک گفت.

جانسون در توییتر نوشت: فرانسه یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحدان ما است. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با یکدیگر در مورد موضوعاتی هستم که برای دو کشور ما و جهان اهمیت دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در توئیتی گفت: ایالات متحده انتظار همکاری نزدیک با مکرون را دارد. مشتاقانه منتظر ادامه همکاری نزدیک با فرانسه در مورد چالش‌های جهانی هستیم که زیربنای اتحاد و دوستی طولانی و پایدار ما است.

انتهای پیام
captcha