عملیات طبس؛ آوردگاه حق علیه باطل
کد خبر: 4052420
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
یادداشت

عملیات طبس؛ آوردگاه حق علیه باطل

امروز، پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست عملیات پنجه عقاب یا همان عملیات طبس است. از این عملیات به عنوان اولین و آخرین عملیات نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنند که در آن شکست خورد.

عملیات طبس

امروز، پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست عملیات پنجه عقاب یا همان عملیات طبس است. از این عملیات به عنوان اولین و آخرین عملیات نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنند که در آن شکست خورد. ایالات متحده به واسطه این عملیات درصدد بود تا 53 جاسوس خود را که از سوی دانشجویان پیرو خط امام به گروگان گرفته شده بودند، آزاد کند.

در این عملیات 7 هواپیما و ۸ بالگرد نیروهای مسلح آمریکا وارد حریم هوایی ایران شده بودند. آمریکا برای انجام موفقیت‌آمیز عملیات پنجه عقاب برنامه‌ریزی بسیار دقیقی انجام داده بود و با کمک عناصر داخلی خود در ایران و منافقین پیروزی در این عملیات را صددرصد می‌دانست، اما در نهایت با وقوع طوفان شن همه محاسبات آمریکا برهم ریخت و به یکی از بزرگترین شکست‌های ایالات متحده در یک عملیات نظامی شهرت یافت. در این عملیات ۳ بالگرد آمریکایی دچار نقص فنی شد، هواپیمای سی-۱۳۰ به یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ برخورد کرد و ۸ نظامی آمریکایی بر اثر این برخورد به هلاکت رسیدند و مابقی نیروهای آمریکا با ۵ بالگرد فرار را به قرار ترجیح دادند و به هرصورت ممکن خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز و جزیره مصیره در عمان رساندند.

عملیات طبس آنچنان در ساختار سیاسی آمریکا لرزه ایجاد کرد که هم ماهیت و اعتبار کارتر زیرسؤال رفت و هم نخبگان سیاسی این کشور توان توجیه افکار عمومی را نداشتند. کارتر که در غلبه بر مشکلات داخلی کشورش ناکام مانده بود، شکست در عملیات طبس به یکی دیگر از ناکامی‌های بزرگ او به شمار رفت، طوری‌که دیگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورد.

زبیگنیف برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر احساس ناامیدی ملی در آمریکا را از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس دانست و گفت: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت.» ویلیام سولیوان سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد کرد و گفت: «روش سست و بی‌قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد.»

عملیات طبس بسیاری از حقایق را روشن کرد. ابتدا اینکه واقعاً آمریکا غیرقابل اعتماد است، چون در آن زمان آمریکا به اصرار خود را حامی انقلاب اسلامی نشان می‌داد اما در پشت پرده به‌دنبال شکست انقلاب اسلامی و از بین بردن رژیم تازه‌تأسیس ایران بود و از سوی دیگر نیت و فطرت واقعی منافقین و عناصر خودفروخته داخلی را به اثبات رساند. منافقین با ارائه اطلاعات لازم جغرافیایی برای فرود هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی لانه جاسوسی و اطلاعات نظامی کشور از سوی وابستگانش در ارتش بزرگترین کمک را به آمریکا کردند.

از سوی دیگر بنی‌صدر که در آن زمان فرماندهی کل قوا را برعهده داشت بسیار زیرکانه و هوشمندانه به کشور و نظام اسلامی ایران خیانت کرد. بعد از اینکه خبر مربوط به عملیات طبس و شکست سربازان آمریکایی رسانه‌ای می‌شود، برای اینکه ابعاد بیشتری از حقایق مرتبط با عملیات پنجه عقاب فاش نشود، بنی‌صدر دستور می‌دهد تا بالگردهای به‌جای‌مانده از عملیات آمریکایی‌ها بمباران شود و این کار در سه نوبت ساعت 18:30 عصر جمعه 1359/02/05، ساعت 22:30  شب، و ساعت 7 صبح شنبه 1359/02/06 انجام گرفت. در این اقدام، اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، که در منطقه از هلی کوپترها محافظت می‌کرد به شهادت رسید و سه پاسدار دیگر به نام‌های عباس سامعی از ناحیه سر و شانه، محمد علی درستکار از ناحیه بالای ران و محمد رضا لاوری از ناحیه پا زخمی شدند.

این اقدام اثبات می‌کند که بنی‌صدر از این عملیات آگاه بوده و برای اینکه اسناد مربوط به آن فاش نشود، دستور نابودی ادوات نظامی باقی‌مانده را صادر کرد و با این تصمیم بسیاری از ابعاد ماجرا مبهم ماند و از سوی دیگر اگر بالگردهای آمریکایی نابود نمی‌شدند، واقعاً غنیمت خوبی برای کشورمان محسوب می‌شد.

با گذشت 42 سال از آن واقعه، عملیات طبس نمونه خوبی برای افرادی محسوب می‌شود که هنوز به ماهیت واقعی آمریکا پی نبرده‌اند. شاید این روزها بسیاری با خود بگویند آمریکا چه دشمنی با ملت ایران دارد؟ چرا نباید با آمریکا مذاکره کرد و یا چه ایرادی دارد با آمریکا روابط عادی و به دور از تنش داشته باشیم؟ با اسنادی که از لانه جاسوسی کشف شد، تمام توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران به اثبات رسید که عملیات طبس برای جلوگیری از افشای بیشتر حقایق و نابودی نظام اسلامی ایران انجام شد.

اینکه خیال کنیم آمریکا درصدد دشمنی با مردم ایران نیست یک خیال باطلی است، بلکه این دشمنی‌ها همچنان ادامه دارد و ادامه پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال حمایت از تروریست‌هایی که دستشان به خون مردم مظلوم ایران آلوده است، حمایت از جانیانی که می‌خواستند سه روزه تهران را فتح کنند، حمایت از معاندانی که تحریم مردم ایران را یک راهبرد مؤثر تلقی می‌کنند و مخالفت با حقوق بحق مردم ایران از دیگر دشمنی‌ها و توطئه‌هایی است که آمریکا برای ملت ایران برنامه‌ریزی کرده، لذا عملیات طبس تنها گوشه‌ای از دشمنی آمریکا، خیانت منافقین و معاندین نظام محسوب می‌شود و قطعاً این دشمن و این سناریوپردازی‌ها پایان نخواهد پذیرفت اما با هوشمندی و هوشیاری می‌توان تک‌تک این توطئه‌ها را خنثی کرد.

در پایان تصریح می‌شود، هرچند آمریکا در جنگ نظامی مأیوس شده اما جنگ در ابعاد ترکیبی را در دستورکار خود قرار داده و فقط با برنامه‌ریزی و هوشیاری می‌توان در برابر آن ایستاد.

یادداشت از سعید امینی

انتهای پیام
captcha