خانه‌های خدماتی ایثار راه‌اندازی می‌شوند + فیلم و صوت
کد خبر: 4052989
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
مدیر موسسه ایثار در نشست خبری:

خانه‌های خدماتی ایثار راه‌اندازی می‌شوند + فیلم و صوت

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار گفت: راه‌اندازی خانه‌های ایثار برای ارائه خدمات بهزیستی یکی از ضرورت‌های مهم است که در حال انجام آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ نشست خبری حجت‌الله امانی؛ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار امروز چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401 برگزار شد.

امانی ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان در ابتدای این نشست گفت: با توجه به برنامه‌ها و دوره‌هایی که این موسسه طی کرده است ما در حال خروج از یک بحران و ورود به عرصه جدیدتری از نوع خدمات هستیم. با توجه به شرایط سنی جامعه ایثارگری سمت و سوی خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سنوات و دهه‌های قبل پیرامون بحث معیشت، خدمات رفاهی و فرهنگی بوده است و اکنون با توجه به شرایط سنی این جامعه هدف، عملاً نوع خدماتی که سازمان‌های تابع باید انجام دهند بسته به شرایط جامعه هدف است.

وی با بیان اینکه این نشست تنها برای دو هدف برگذار شده است شرح داد: اول اینکه این مؤسسه را به جامعه ایثارگری معرفی کنیم تا بدانند چنین ظرفیتی وجود دارد و دوم برای بیان برنامه‌ها. در دوره قبل با توجه به سیاست‌هایی که بنیاد مشخص کرده بود اقدامات خاص به صورت مشخص و تعیین شده برای جامعه هدف منظور نمی‌شد و به نوعی در قالب اجاره یا در کنار اقداماتی که بنیاد انجام می‌داد در اختیار جامعه هدف قرار می‌گرفت.

امانی ادامه داد: الان تمام تلاش ما از سال 1400 بر این است که ظرفیت‌سازی کنیم و فقط در خدمت جامعه هدف باشیم و با توجه به شرایطی که برای جامعه هدف‌ وجود دارد رویکرد نوینی را در راستای خدمات به این عزیزان پیاده و اجرایی کنیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار اظهار کرد: مراکز ما در 29 استان به طور خاص فعال است و در حال ظرفیت‌سازی هستیم. خود بنیاد شهید و امور ایثارگران هم به طور خاص از ناحیه دولت در حال دنبال کردن تکمیل این پروژه‌هاست. ما در مراکزمان باید در سه فاز اصلی خدمت دهیم. فاز اول ما فرهنگی، ورزشی، فاز دوم درمانی و توانبخشی و فاز سوم‌ اقامتی است.در حال خروج از یک بحران و ورود به عرصه جدیدتری از نوع خدمات هستیم + فیلم و صوت

وی ادامه داد: تمام مراکز کشور که ما به نوعی می‌خواهیم از ظرفیت آن استفاده کنیم شاید ده تا دوازده مرکز باشد که تجهیزات آن کامل است و ما‌بقی در دست اقدام تکمیل تجهیزات است. با حمایتی که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به این بخش داشتند در حال دنبال کردن تکمیل تجهیزات هستیم و ان‌شاءالله در سال 1401 و 1402 تمامی پروژه‌های ما در سطح کل کشور کامل می‌شود. اعتبارات آن در بخش تکمیل از محل سفرهای استانی آقای رئیس جمهور به بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک می‌شود. تکمیل تجهیزات این مراکز توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین شده و در اختیار جامعه ایثارگری قرار می‌گیرد.

امانی تاکید کرد: بحث خدمات‌رسانی باید باافتخار صورت بگیرد و به دنبال این برویم که جانباز و ایثارگر ما کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشد زیرا همه چیز خود را برای کشور داده است و ما باید دنبال این باشیم که حداقل بتوانیم امکانات اولیه‌ را برای او فراهم کنیم. هرآنچه که کار کنیم و زحمت بکشیم یک درصد ارزش کاری که این عزیزان انجام داده‌اند را جبران نخواهد کرد.

در حال خروج از یک بحران و ورود به عرصه جدیدتری از نوع خدمات هستیم + فیلم و صوت

وی اضافه کرد: در کنار این موضوع مشکلات تامین منابع و تجهیزات وجود دارد و در حال دنبال کردن موضوعات هستیم تا کارها انجام شود. ما حمایت تمام دستگاه‌ها و مسئولین را می‌خواهیم. ایثارگری که در جبهه حضور پیدا کرده برای همه رفته است و از تمامی مسئولین می‌خواهیم که حمایت کنند و با ما همکاری و مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار تصریح کرد: در بخش برنامه‌ریزی‌ها برای حوزه درمانی تا جایی که در توانمان است دنبال توسعه هستیم. با توجه به اتفاقات و برنامه‌های پیشرو آینده خوبی را می‌توانیم برای جامعه ایثارگری ترسیم کنیم. خانه‌های ایثار یکی از ضرورت‌های مهم است و امید داریم که بتوانیم در این بخش با راه‌اندازی و معرفی این مراکز بتوانیم از خدمات حوزه بهزیستی و سایر مراکز در حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم.

وی افزود: ما مجبوریم بعضی از کارها را به صورت آزمایشی جلو ببریم برای مثل در چهارمحال  و بختیاری برای ایجاد خانه‌های ایثار برای نگهداری از جامعه هدفمان قراردادی را بستیم تا تحت عنوان خانه ایثار، محلی را در اختیار حوزه بهزیستی قرار دهیم که اگر مشکلی برای ایثارگر پیش آمد در آنجا بتوانیم از او نگهداری کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تشریح برنامه‌های فرهنگی مؤسسه ایثار گفت: ما در بحث برنامه‌های فرهنگی تابع سیاست‌های معاونت فرهنگی بنیاد شهید هستیم و عامل اجرای برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی هستیم. مجری اردوهایی هستیم که به صورت ویژه برای جانبازان نخاعی و گروه‌های مختلف تعریف و تصویب می‌کنند. در کنار این برنامه‌ها خود ما نیز یک سری برنامه‌های خاص تعریف می‌کنیم.

کد

وی ادامه داد: سعی کردیم از مراکز و اقامتگاه‌های فرهنگی که داریم برای تجمع و حضور جامعه ایثارگری استفاده کنیم. چندی پیش تجمع همسران جانبازان استان فارس را برای موضوع درختکاری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشتیم. 

امانی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایکنا مبنی بر مشکلات جانبازان اعصاب و روان گفت: بنیاد 16 آسایشگاه در سطح کل کشور دارد که به عنوان مثال چهار تا از آنها در تهران است و جانبازان نخاعی ما در آنجا نگهداری می‌شود. مراکز اعصاب و روان ما در بیمارستان‌هایی که در اختیار است نگهداری، درمان و رسیدگی به این عزیزان را انجام می‌دهند و به آنها خدمات داده می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات‌ خاص چند مرکز در تهران به دلیل حجم زیاد مراجعات‌ است. در سنوات قبل در مراکز خصوصی هم از این عزیزان نگهداری می‌کردند و بعد مشاهده کردیم که نگهداری این عزیزان با یکسری مشکلات همراه بود و اعتراضات زیادی را به دنبال داشت. به همین دلیل این حجم را دوباره به مرکز نیایش و صدر انتقال دادند و در آنجا از آنها نگهداری می‌کنند. الان هم با توجه به دستور آقای قاضی‌زاده دنبال این هستند که در بحث تحول و توسعه هم خدمات را بهتر کنند و فضای اقامتی جامعه ایثارگری اعصاب و روان بهتر شود.

امانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی تشریح ظرفیت‌ها بیان کرد: اولویت ما ضمن اینکه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی است سمت و سوی کاری مؤسسه به سمت درمانی و توانبخشی هم هستد. بیش از 150 هزار نفر می‌توانند از مراکز ورزشی ما استفاده کنند و ماهانه 4 هزار سانس از این مراکز در اختیار جامعه ایثارگری است و از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند. در بخش ظرفیت مراکز اقامتی‌، ما نزدیک به 1470 تخت داریم که جامعه ایثارگری می‌تواند روزانه از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما برحسب دستورهای بالادستی بحث فزیوتراپی در منزل را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم برای جامعه ایثارگری این کار را انجام دهیم. در استان کرمان به صورت آزمایشی این موضوع اجرا شده است و در تمام شهرستان‌ها پایگاه‌هایی را ایجاد کردند برای کسانی که امکان تحرک ندارند فیزیوتراپی در منزل انچام می‌شود. همچنین تامین دارو را هم بنیاد شهید و امور ایثارگران و مؤسسه پذیرفته است و درحال دنبال کردن آن هستیم.

انتهای پیام
captcha