سنت تمحیص و کیفیت ایمان انسان‌ها
کد خبر: 4053196
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

سنت تمحیص و کیفیت ایمان انسان‌ها

یک کارشناس مذهبی در یزد با اشاره به اینکه هم ایمان مؤمنان باید خالص، ناب و زلال شود و هم جامعه ایمانی باید از مؤمنان بدلی و دروغین پیراسته شود گفت: خداوند سنتی به نام تمحیص دارد تا ایمان انسان‌ها و جامعه با کیفیت شوند و وقتی ایمان‌ها با کیفیت شد، جامعه به علو می‌رسد.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، شامگاه، 7 اردیبهشت ماه در دورهمی شب‌های شهر خدا با اشاره به اینکه علو و برتری مسلمانان، وعده حق الهی است، اظهار کرد: در قرآن کریم داریم: «وَلاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا و اَنتُمُ الاَعلَون اِن کُنتُم مُومِنین، سست نشوید، غمگین نباشید شما علو و بلندمرتبگی دارید، اگر مؤمن باشید.» این آیه را خداوند زمانی که مؤمنان در جنگ احد شکست خورده بودند، نازل کرد.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه تأکید می‌کند چرا ناراحت هستید. شما برتر هستید و لذا این نه فقط یک روحیه‌بخشی معمولی بود، بلکه یک وعده حق بود که خدا بر مسلمانان نازل کرد.

مهدوی‌نژاد افزود: در ادامه آیه آمده است: «اِن یَمسَسکُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُه، اگرچه در جنگ شکست خوردید و زخم خوردید، ولی شما هم به دشمن زخم زدید.» سپس می‌فرماید: «وَتِلکَ الاَیامُ نُداوِلُها بَینَ الناس وَلِیَعلَمَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَتَّخِذَ مِنکُم شُهَداءَ وَاللهُ لا یُحِبُّ الظالِمین». جریان پیروزی و شکست در طول تاریخ دائم بین اقوام مختلف تکرار می‌شود برای اینکه خودتان شاهد باشید، هرجا ایمان داشتید موفق شدید و هرجا که ایمانتان را از دست دادید، شکست خوردید.

وقتی ایمان‌ها با کیفیت شد، جامعه به علو می‌رسد

این کارشناس مذهبی در استان یزد با اشاره به آیه 141 سوره آل عمران گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافِرینَ». تمحیص یعنی خالص‌سازی و زلال‌کردن. هم ایمان مؤمنان باید خالص، ناب و زلال شود و هم جامعه ایمانی باید از مؤمنان بدلی و دروغین پیراسته شود، لذا خداوند سنتی به نام تمحیص دارد تا ایمان انسان‌ها و جامعه با کیفیت شوند. وقتی ایمان‌ها با کیفیت شد، جامعه به علو می‌رسد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه بعد می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ، آیا می‌خواهید به بهشت بروید در حالی که هنوز خداوند مجاهدان و صابران را معلوم نکرده است و هنوز برملا نشدید.» پس بین دستیابی به سه مرحله از ایمان و برتری نهایی مسیری است که باید طی شود.

مهدی‌نژاد با اشاره به ثمرات این سنت گفت: خالص‌سازی ایمان‌ها از آن جمله است، قرآن کریم می‌فرماید: «‌وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ، برای اینکه کسانی که در ایمان راستگو هستند و کسانی که دروغ می‌گویند، از یکدیگر مشخص شوند.»

وی خالص‌سازی جامعه از مؤمنان بدلی را از دیگر ثمرات این سنت بیان کرد و گفت: آیه دیگری می‌فرماید: «وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ»، برای اینکه مؤمنان و منافقان از هم شناخته شوند.

ثمرات سنت تمحیص

مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه خداوند با فتنه‌ها و آزمایش‌ها، مؤمنان را خالص می‌کند گفت: مؤمنان باید ایمانشان رشد کند بنابراین آنها را امتحان می‌کند، قرآن کریم می‌فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»؟ آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها می‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمی‌گيرند. خداوند ما را در وسط معرکه‌هایی که ادعای آن را داریم، قرار می‌دهد و لذا باید مواظب ادعاهای خود باشیم. اگر زمانی ادعای ایمانی می‌کنیم و می‌گوییم دیگر مرتکب این گناه نمی‌شویم، خدا ما را امتحان می‌کند تا مشخص شود واقعاً مرتکب نمی‌شویم یا فقط ادعا کردیم.

مسئول هیئت انصار ولایت یزد با اشاره به ثمرات امتحانات الهی گفت: تمحیص یکی از ثمرات امتحانات الهی است زیرا که در امتحاناتی که خدا می‌گیرد، خالص‌سازی اتفاق می‌افتد و صف حق از باطل جدا می‌شود.

وی ادامه داد: امتحان‌ها و فتنه‌ها سبب پویایی، ارتقا و استحکام ایمان می‌شود. انسان در سختی و شدت رشد می‌کند، نه در رخا و آسایش. همان گونه که در قرآن می‌فرماید: «يَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» امتحان می‌گیریم تا ببینیم عمل چه کسی بهتر است.

مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه هرچه ایمان بالاتر باشد، امتحانات الهی سخت‌تر می‌شود، گفت: در زمان امتحان، واکنش‌ها متفاوت است. کسی که مؤمن صادق باشد، در امتحانات رفتارهای خوبی از خود نشان می‌دهد: در هنگام بلا شکر می‌کند، از گناهانش استغفار می‌کند، عبرت می‌گیرد و راهش را اصلاح می‌کند. اما آدم‌هایی که مؤمن بدلی باشند، وقت بلا به جای شکر، کفر می‌گویند، به جای صبر، بی‌تابی و کفران نعمت می‌کنند، به جای عبرت گرفتن، غر می‌زنند. خاصیت امتحان الهی این است که مؤمنان ایمانشان قوی‌تر و آن‌هایی که ادعای ایمان داشتند، صف‌شان جدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون باید به این سؤال پرداخت که چه زمانی امتحانات الهی سخت‌تر می‌شود گفت: زمانی که وسع مؤمن بیشتر شده و سطح ایمانش بالاتر رفته است لذا امتحانات سخت‌تری از او گرفته می‌شود. زمانی که روزگار به پایان خود نزدیک شود. وقتی شیطان می‌داند که نفس‌های آخرش را می‌کشد و قرار است حضرت حجت ظهور کنند و گردن او را بزنند، همه قوای خودش را جمع می‌کند تا درگیری تام و تمام ایجاد کند، پس ظلم به اوج خود می‌رسد. 

موفقیت در امتحانات آخرالزمان

مهدوی‌نژاد افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: ما الان درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم؛ جنگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، قومیتی، مذهبی‌ و غیره این جنگ ترکیبی که شیاطین برای جامعه مؤمنان طراحی کردند، به این معنا است که جامعه ما به سطح بالاتری از ایمان، معرفت و توانایی رسیده است، لذا درگیر یک امتحان جامع شده‌ایم. این درگیری بسیار سنگین ولی بسیار هم امیدبخش است. هدف از این درگیری‌ها تصفیه و تمحیص جامعه مؤمنان است.

وی ادامه داد: همچنین زمانی که امتحانات به خاطر اعطای درجه بالاتری از ایمان به مؤمنان باشد. 

مهدوی‌نژاد با اشاره به راهکارهایی برای پیروزی در امتحانات آخرالزمان گفت: قدرت کنترل‌گر درونی همان تقوا باید افزایش یابد چرا که تقوا به انسان قدرت تشخیص می‌دهد. باید بتوانیم چشم، زبان و وجود را کنترل کنیم. اگر قدرت درونی افزایش نیابد، نمی‌توانیم از گردنه‌ها عبور کنیم. گناهان ما را زمین می‌زند و اجازه نمی‌دهد حرکت کنیم. 

مهدوی‌نژاد افزود: قدرت کنترل‌گر بیرونی همان ولایت از دیگر اقدامات است که باید انجام شود، خداوند می‌فرماید: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ»، «اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ». همچنین قدرت کنترل‌گر محیطی که همان جمع‌های ایمانی است، از دیگر مواردی مدنظر باید باشد، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: با آن سیاهی بزرگ یعنی جمعیت ایمانی همراه شوید. از جمع‌های ایمانی جدا نشوید. همان‌طوری که کناره‌گیری از گله نصیب گرگ می‌شود، کناره‌گیر از جمع‌ها و محیط‌های ایمانی هم نصیب شیطان می‌شود. 

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد پناه بردن به دامان اهل‌بیت(ع) را از دیگر موارد ذکر کرد و افزود: توسل به اهل‌بیت(ع) به این معنا که معارفشان را کسب کنیم. معرفت و محبت هر دو لازم است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مَثَل اهل‌بیت من در بین شما مثَل کشتی نوح است. هرکس سوار شود، نجات پیدا می‌کند و هر کس تخلف کند، زمین می‌خورد.

انتهای پیام
captcha