پیام‌های تسلیت مسئولان و هنرمندان در درگذشت نادر طالب‌زاده
کد خبر: 4053697
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

پیام‌های تسلیت مسئولان و هنرمندان در درگذشت نادر طالب‌زاده

در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، مقامات و اهالی سینما فقدان این هنرمند را ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای عرصه رسانه و هنر توصیف کردند و عروج آسمانی وی را تسلیت گفتند.

به گزارش ایکنا، نادر طالب‌زاده سینماگر انقلابی روز گذشته نهم اردیبهشت بر اثر نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت.

این سینماگر که در پرونده کاری خود فیلم سینمایی «بشارت منجی» را به عنوان کارگردان دارد سال‌ها دبیری جشنواره عمار را بر عهده داشت. بعد از فوت این هنرمند انقلابی مقامات کشوری، هنرمندان و مسئولان سینمایی پیام‌های تسلیت دادند که در ذیل آمده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، چهره موثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مرحوم نادر طالب‌زاده، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد.

این جهادگر جبهه جنگ نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی، آثار درخشانی از خود به جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی‌بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی را گشود.

افزون بر اینها، این همرزم و یار شهید آوینی با فعالیت‌های آموزشی متعدد، همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی‌چشم‌داشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود و نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.

اینجانب درگذشت این هنرمند و فعال فرهنگی جبهه انقلاب را به خانواده محترم، جامعه هنری و شاگردان آن فقید تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض برای ایشان علو درجات و همجواری با شهید آوینی و دیگر شهدای گرانقدر هنرمند و برای بازماندگان صبر و سلامتی از خداوند سبحان مسئلت دارم.

محمد باقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت هنرمند خستگی‌ناپذیر، متعهد و انقلابی، مستندساز سال‌های پرافتخار دفاع مقدس استاد حاج نادر طالب زاده موجب تاسف و تاثر فراوان شد.

آن مجاهد نستوه عرصه هنر که از همراهان و همکاران سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی بود، سراسر عمر خود را وقف خدمت مخلصانه و بی‌منت به انقلاب اسلامی کرد و حقیقتا از چهره‌های درخشان عرصۀ جهاد تبیین و الگویی جاودان برای تمامی هنرمندان جبهۀ مقاومت و مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی به شمار می‌آمد؛ آن مرحوم در مسئولیت‌های گوناگون از جمله دبیری کنفرانس بین‌المللی افق‌نو، دبیری جشنواره فیلم عمار، تهیه و تولید مستند و تولیدات هنری متعدد روشنگر و انقلابی و تدریس و پژوهش فرهنگی و رسانه‌ای باقیات صالحات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت. مرحوم طالب‌زاده با هنر خود، صدای مظلومان عالم بود و دغدغۀ یاری‌رسانی به مظلومان و مستضعفان عالم لحظه‌ای از خاطر شریف او دور نماند.

اینجانب این ضایعه را محضر ملت شریف ایران، مجاهدان جبهۀ هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی، دوست‌داران، شاگردان و خانوادۀ آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه

با نهایت تاثر و تاسف ضایعه فقدان‌ مرحوم استاد نادر طالب‌زاده جامعه رسانه‌ای و سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی را در سوگ خود نشاند. مرحوم طالب‌زاده از خیل یاران شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی بود که لحظه‌ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد.

اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه‌مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی  را به همسر مکرمه و فرزندان داغدار ایشان و همه دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان  صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و همجواری با یاران شهیدش را مسئلت می‌کنم.

ذبیح‌الله خدائیان؛ سخنگوی قوه قضائیه

بسمه تعالی

انالله و انا الیه ر اجعون

درگذشت هنرمند انقلابی و چهره برجسته جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی جناب آقای نادر طالب‌زاده موجب تاثر و تاسف شد.

ایشان از چهره‌های فرهیخته و از سرداران جبهه جنگ نرم و دفاع از انقلاب اسلامی و از پیشگامان عرصه هنر متعهد و نیز از پیشکسوتان فعال و خوش ذوق ساحت فرهنگ انقلابی بود که عمیقا به اندیشه‌ها و آرمان‌های فکری امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی) متعهد بودند.

او با تلاشی خستگی‌ناپذیر حتی در اوج دوران سخت بیماری نیز از این جهاد فی سبیل‌الله دست نکشید.

حضور همزمان وی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و رسانه از جمله مستند‌سازی، فیلم‌سازی، راه‌اندازی جشنواره‌های ضد استکباری و نیز پرورش استعدادهای درخشان مبتنی بر پایه‌های فکری انقلاب اسلامی از ایشان شخصیتی کم نظیر در جامعه فرهنگی ما ساخته بود.

همین مبارزات ضد استکباری و ضد صهیونیستی وی منجر به قرار گرفتن او در لیست تحریم‌های استکبار جهانی شد که این نیز برگ‌زرین دیگری در تاریخ پرافتخار زندگی آن فقید سعید به حساب می‌آید.

اینجانب فقدان این عزیز را به جامعه فرهنگی و هنری کشور و بخصوص خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از حضرت باری تعالی برای آن مرحوم غفران واسعه الهی ‌برای بازماندگان صبر وشکیبایی مسئلت دارم.

سید مهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت هنرمند متعهد و مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، آقای نادر طالب‌زاده را دریافت کردم.

طالب‌زاده‌ عزیز ما، الگوی ارزشمندی از هنرمند تراز انقلاب اسلامی بود که با خردمندی و دانش، شجاعانه وارد میدان کارزار فرهنگی با صهیونیست بین‌الملل و استکبار جهانی شد و با روشن‌گری از پرونده سیاه مدعیان آزادی و حقوق بشر، آنان را رسوا نمود و با برپایی رویداد‌های بزرگی همچون کنفرانس «افق نو»، چشم‌اندازی روشن فراروی گروه‌های آزادیخواه جهان ترسیم کرد.

او مستند‌ساز و روایتگر صادق رشادت‌های فرزندان معنوی خمینی کبیر در جبهه مقاومت، از بوسنی، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن بود و در این راه مشکلات و بیماری‌های پی در پی که جسم او را رنجور کرده بود، نتوانست خللی در اجرای تکلیف الهی‌اش پدید آورد تا بالاخره همزمان با روز جهانی قدس، روح پاکش از میان ما پر کشید و به وصال دوستان شهیدش رسید.

اینجانب رحلت تاسف‌برانگیز این هنرمند مکتبی و انقلابی را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده محترم، علاقه‌مندان و شاگردان آن مرحوم و عموم جامعه هنری و فرهنگی کشور تسلیت عرض می‌کنم و در این ایام نورانی ماه مبارک رمضان، علو درجات را برای آن عزیز سفر کرده از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌‌کنم.

محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی

به نام خدای شهدا

سلام

برادر بزرگوار

سلام رفیق

سلام شفیق

سلام شهید

سلام بر تو روزی که به دنیا آمدی، روزی که زیستی و مبارزه کردی و روزی که در ماه خدا و فوران رحمت کبریایی‌اش مشتاقانه به سوی معبود پر کشیدی.

آقا نادر چه خوب رایحه‌ای را که از سید شهیدمان آقا مرتضی آوینی عزیز را به امانت گرفتی، پاس داشتی و حالا در ملکوت به رفیقت با سربلندی ادا می‌کنی.

نادر جان تو ثابت کردی که جهاد در عرصه جنگ نرم چه بسا دشوارتر و مظلومانه‌تر از جنگیدن در میادین آتش و خون است.

چه خوب نشان دادی که جهاد با سرمایه گران‌سنگ آبرو گذاشتن در میدان و از ملامت‌ها و زخم زبان‌ها نهراسیدن کمتر از شهادت با مرگ سرخ نیست.

نادر جان تو هم بسان مرتضی نشان دادی که در باغ شهادت بسته نیست.

فقط بصیرت می‌خواهد و همت.

حالا کارگردان و گوینده خنجر و شقایق در بزم بهشتیان همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.

در روزهای پایانی ماه رحمت خدا با ملائکی که در شب قدر نزول کردند همراه شدی و به آسمان پر گشودی.

نادر جان شهادت مبارک و گوارایت.

اگر چه که در سوگت رفقایت نالان و حیرانند.

 ... کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران.

سید مهدی جوادی؛ مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی

باسمه تعالی

«الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»

پرواز شهادت‌گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج نادر طالب‌زاده را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

حاج نادر طالب‌زاده از مصاديق اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا عليه‌السلام بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه‌ را كربلای مبارزه حق و باطل قرار داده بود. نام اين سردار جنگ نرم عجين بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استكبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت‌گونه او با روز جهانی قدس.

اكنون او مهمان شهدا و در آغوش رفيق ديرينه خود سيد شهيدان اهل قلم است كه می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شده‌ا‌ند، بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند.»

فقدان اين استاد ارجمند و مبارز نستوه ثلمه‌ای برای همه آزاديخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.

با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم حاج نادر طالب‌زاده و جامعه هنری ورسانه‌ای كشور از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. انشاالله قرين رحمت واسعه الهی و هم‌نشین سالار شهيدان باشند.

سید محمد نادری بنیاد فرهنگی روایت فتح

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

عروج شهادت‌گونه مجاهد فرهنگی و هنرمند متعهد، زنده نام حاج نادر طالب‌زاده موجبات تأسف و تألّم خیل کثیر علاقه‌مندان به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را پدید آورد.

کارنامه پرافتخار و پربار آن هنرمند فقید که از همراهی با سیدالشهدای اهل‌قلم شهید سید مرتضی آوینی رحمه‌الله علیه تا تربیت نسل جدیدی از مستندسازان و هنرمندان جوان انقلابی را دربر می‌گیرد، بی‌شک باقیات‌الصالحات و ذخیره ارزشمندی برای آن فقید سعید است.

پایمردی و تداوم در جبهه حق علیه باطل از اوان روزهای انقلاب تا آخرین روزهای حیات ایشان و حضور در جبهه‌های بین‌المللی جهان اسلام و ثبت و ضبط وقایع جنگ‌های سخت و طاقت‌فرسا ویژگی بارز وی بود که درنهایت در روز جهانی قدس و ایام‌الله انزجار از رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی به دیدار معبود شتافت.

این‌جانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه رهبری فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای حفظه‌الله، بیت شریف ایشان، خانواده معزا، علاقه‌مندان و دوستداران ایشان علو درجات و غفران الهی را آرزومندم.

محمود گبرلو؛ روزنامه‌نگار و منتقد سینما 

مجاهد خستگی‌ناپذیر نادر طالب‌زاده عزیز دارفانی را وداع گفت. طالب‌زاده یک فرد خاص و عجیب بود. یک انقلابی و آرمانخواه معمولی نبود. تمام عمرش را لحظه به لحظه وقف اهداف انقلاب اسلامی کرد و حتی از انقلابیون رایج انقلابی‌تر بود چون با علم و دانش و آگاهی قدم در این راه گذاشته بود.

بینش و بصیرت عجیبی در تبیین اندیشه‌های انقلاب اسلامی نشئت گرفته از نگاه امام راحل داشت. آرمان خواه ساده‌لوح نبود که با شور و شعار عمل کند بلکه با عقل و درایت و آگاهی قدم بر می‌داشت. طبیعتاً انتقاداتی به نگاه و منش او وجود داشت و دارد اما در جایگاه نظریه‌پردازی قابل تامل و تعمق است. در بیان اندیشه‌های خود پاک و نجیبانه رفتار می‌کرد همین برای او جایگاه ویژه‌ای در میان اهل فرهنگ و هنر ایجاد کرد.

عملکردش در عرصه فرهنگ و هنر کارآمد و اندیشه‌ورز بود و نیروهای زیادی را تربیت کرد و در تبلیغ اندیشه اسلامی در آن سوی مرزها هم بسیار موفق بود.

نسل همانند او بسیار کم هستند که بیش از ۴۰ سال مداوم در جنب و جوش باشند و پاک بمانند. انشالله  با اولیای خدا و بخصوص با شهدا محشور باشند. نام و یاد او همیشه باقی است.

وحید یامین‌پور؛ نویسنده 

انالله و انا الیه راجعون

نادر عزیز رفت...

برای از او گفتن، زبانم بند آمده.

تسلیت به همه برادران و خواهرانم در جبهه فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی.

محمد حمیدی مقدم؛ مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

بازگشت همه به سوی خدای مهربان است.

درگذشت برادر گرامی، هنرمند متعهد و اندیشمند، عضو محترم هیئت امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری، سینمای مستند و هنرمندان انقلابی است.

زنده‌یاد نادر طالب‌زاده حیات هنری خود را با انقلاب اسلامی و مفاهیم ارزشمند آن گره زد. با سینمای دفاع مقدس بالید و در حوزه مستند، تولید فکر و کشف جوانان انقلابی و صاحب اندیشه پیشگام و موثر بود.

فقدان او که از پیشگامان و پرچمداران هنر انقلاب اسلامی بود، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی است. امید که روح پاکش در پرتو مهر خداوند متعال، در آرامش باشد و راه، اندیشه و آموزه‌هایش چراغ راه نسل آینده.

انتهای پیام
captcha