وظیفه مقلدان در اختلاف نظر عید فطر چیست
کد خبر: 4054054
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

وظیفه مقلدان در اختلاف نظر عید فطر چیست

استاد حوزه‌ علمیه برادران استان یزد با اشاره به اینکه ممکن است در پایان ماه مبارک رمضان اختلاف نظری صورت گیرد، وظیفه مقلدان را در این زمینه بیان کرد.

آیت‌ الله سید محمد کاظم مدرسیآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، استاد حوزه و امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: امسال اول ماه مبارک رمضان اتفاق‌نظر بود و شک و تردیدی وجود نداشت، ممکن است در پایان ماه مختصر اختلاف نظری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مراجع چشم مسلح را کافی می‌دانند و بعضی از مراجع چشم مسلح را کافی نمی‌دانند گفت: مراجعی که چشم مسلح را کافی می‌دانند مثل آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، بر اساس امکاناتی که وجود دارد رؤیت هلال ماه انجام و یا به تعبیری شکار هلال برای آنها صورت می‌گیرد و اعلام می‌کنند.

مدرسی با اشاره به اینکه مراجعی که رؤیت هلال را با چشم عادی کافی می‌دانند، مثل آیت‌الله مکارم و آیت‌الله سیستانی افزود: در این زمینه راه حلی وجود دارد و آن اینکه، اگر رهبر معظم انقلاب به عنوان جلودار نظام اسلامی حکم کردند، یک روز معینی عید فطر است، بر سایر مراجع عموماً به استثنای یک یا دو نفر، لازم است مقلدانشان تبعیت کنند، چون حکم، حکم شرعی است. به عنوان مثال سال گذشته عید فطر بر اساس حکم حکومتی مقام معظم رهبری بود و سایر مقلدان هم می‌توانند تقلید کنند به استثنای یک یا دو نفر از مراجع. 

این استاد حوزه بیان کرد: برای یوم‌الشک پایان ماه مبارک رمضان و اول شوال یکی از بهترین راه‌ها این است که افرادی که شک دارند، با حضور در حد ترخص یا چهار فرسخی روزه را باز کرده و در این زمینه احتیاط کنند.

انتهای پیام
captcha