سریال‌های ماه مبارک رمضانی نبودند + صوت
کد خبر: 4054806
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
قربانی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

سریال‌های ماه مبارک رمضانی نبودند + صوت

مدیر هنر و تبلیغ نوین حوزه‌های علمیه گفت: «نجلا 2»، «خوشنام» و «از سرنوشت» آثار نمایشی رمضان امسال بودند اما جدا از بحث کیفی به لحاظ مضمونی ارتباطی با ماه رمضان نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی قربانی، مدیر کل هنر و تبلیغ نوین حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: چند سریال در ماه مبارک روی آنتن رفت. «نجلا 2»، «خوشنام» و «از سرنوشت» عنوان کارهای مربوطه هستند. 

وی افزود: سریال «نجلا» دنباله‌ای برای فصل نخست بود، کاری که سعی کرد از جذابیت بصری برای جذب مخاطب بهره برد ولی چند نکته باعث شد در راه رسیدن به این خواسته موفق نباشد. داستان این ذهنیت را پیش می‌آورد جنگ ایران و عراق به واسطه اتفاقی که در این سریال رخ داده به وجود آمده است! درضمن ساده‌انگاری‌ای که در این مجموعه تصویر شده، مقبول نیست. برای مثال عدنان حاضر می‌شود برای به دست آوردن نجلا حزب بعث را ترک کند؛ اتفاقی که در عالم واقعیت بعید به نظر می‌رسد، البته قابل درک است برخی مواقع کارگردان برای بالا بردن بار درام از چنین حربه‌هایی استفاده می‌کند اما لازم است این مسئله منطق نیز داشته باشد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: بخش دیگری از ساده‌انگاری سریال را در قسمت پایانی می‌بینیم زیرا بسیار ساده عبد و عطا، بچه نجلا را از دست عدنان نجات می‌دهند. این رویکرد آسیب جدی در تمام کارهای دفاع مقدسی است که دشمن را همیشه بی‌عرضه و ضعیف نشان می‌دهیم غافل از اینکه این شکل تصویری‌سازی در حقیقت نادیده گرفتن ایثار و شجاعت رزمندگان خودمان است.

وی در پاسخ به این سوال که «نجلا 2» چه ارتباطی به ماه رمضان داشت؟ چنین پاسخ داد: شاد بتوان برخی از مسائلی که در سریال نشان داده شد را به نوعی با ماه رمضان مرتبط دانست اما در مجموع این کار را نمی توان یک اثر رمضانی دانست. یک سریال رمضانی باید در راستای فرهنگ رمضان حرکت کرده و از مفاهیم دینی و اسلامی سود برد ولی این اتفاق نه تنها در نجلا که در دیگر کارهای رمضانی نیز وجود نداشت.

حجت‌الاسلام قربانی اضافه کرد: شاید مسئولان سیما درباره دلیل این کج‌سلیقگی برای پخش سریال‌ها، بگویند در شرایطی که دست سیما خالی شده و رقیب‌های سرسخت داخلی و خارجی مخاطب را از رسانه ملی ربوده‌اند، سیما چاره‌ای ندارد. برای همین هم نیاز دارد تا هر کاری که آماده پخش دارد را روانه آنتن کند تا بتواند مخاطب را برای خود نگاه دارد! اینکه تا چه حد این دلیل درست و منطقی است را نمی‌دانم ولی معتقدم این تصور، توجیه مناسبی نیست.

مدیر کل هنر و تبلیغ نوین حوزه‌های علمیه بیان کرد: در جریان ساخت سریالی هستم که در آن قرار است به فعالیت‌های جهادی خواهران حوزه‌های علمیه پرداخته شود. این سریال اگر می‌توانست به آنتن برسد الگویی خوب برای کارهای رمضانی بود. درباره سریال «خوشنام» نیز همین اندازه بگویم چنین طنزهایی را برای ماه مبارک مناسب نمی‌دانم چون اگر قرار است در این ایام، مجموعه طنزی روی آنتن رود باید در گام اول با کیفیت هنری بالا باشد. دوم از پیام معنوی لازم هم سود برده باشد. پیرامون سریال «از سرنوشت» هم همانند «نجلا 2» معتقدم این کار ربطی به ماه رمضان نداشت.

وی با بیان اینکه تولیدات رمضانی در گذشته نسبت به تولیدات سال‌های اخیر بهتر بوده تاکید کرد: مسلماً تلویزیون از اوجی که در گذشته داشته فاصله گرفته است ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که مخاطب فعلی با قبل تفاوت پیدا کرده است برای همین شاید اگر سریال «اغما» اکنون روی آنتن رود نظیر گذشته با استقبال مواجه نشود. درضمن به یاد داشته باشیم در گذشته رسانه ملی رقیب جدی نظیر پلتفرم ها نداشت.

گفت‌‌وگو از محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha