«مادری» تصویرگر زندگی مرضیه دباغ است
کد خبر: 4055178
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
دهنوی به ایکنا خبر داد؛

«مادری» تصویرگر زندگی مرضیه دباغ است

یک مستند‌ساز گفت: مستند «مادری» به فرازهایی از زندگی مرضیه دباغ از زبان دختر و نوه وی می‌پردازد.

مسعود دهنوی، کارگردان مستند «مادری» که اخیراً پخش اینترنتی شده است، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این مستند بررسی سه نسل از زنان تأثیرگذار و جهادگر است، بیان کرد: چند سال پیش پیشنهاد ساخت مستندی پیرامون مرضیه دباغ به من داده شد. برای اینکه برداشتی جدید و متفاوت از این بانوی مبارز داشته باشیم سعی کردم کاری متفاوت را جلوی دوربین ببرم. برای همین روایت قصه را از زبان دختر و نوه مرضیه دباغ انجام دادم. 

وی افزود: این رویکرد باعث شد بتوانیم موضوعات جهادی را از منظر سه نسل مورد ارزیابی قرار دهیم. در دوره خانم مرضیه دباغ، جهاد سیاسی مدنظر قرار می‌گیرد و در دوره دختر وی، بحث کارآفرینی مطرح‌شده و نوه وی نیز در امور اقتصادی فعال است. هر یک از این سه بانو به‌نوعی در کار خود فرهنگ جهادی را حاکم کرده‌اند. این امر نشان از این امر دارد که می‌توان به اشکال مختلف موضوعات جهادی را مدنظر قرار داد.

دهنوی ادامه داد: هر سه زنی که در این مستند از آنها حرف زده می‌شود مادر نیز هستند. این مستند در پی بازگویی این مطلب است که مادری کردن هیچ منافاتی با فعالیت‌های جهادی ندارد حتی گفته می‌شود مادری کردن به آنها در ایفای نقش اجتماعی و سیاسی‌شان هم کمک می‌کند. درباره مرضیه دباغ باید بگویم وی نماینده حضرت امام (ره) در دیدار با گورباچف بود پس نیاز بود برای پرداختن به زندگی وی پژوهش کافی صورت گیرد.

این فیلمساز در انتها تأکید کرد: هدف و پیام اصلی این مستند «مادری» بود چون ممکن است این تصور پیش بیاید زنانی نظیر مرضیه دباغ به دلیل مشغله‌ای که داشتند نتوانستند مادری کنند ولی در عمل وقتی از زندگی این بانوی مبارز مطلع می‌شویم متوجه می‌شویم ایشان تا چه حد در ایفای نقش مادر موفق بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha