استقبال دانشجویان از کنفرانس بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه»
کد خبر: 4055794
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
موسوی شفایی در گفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

استقبال دانشجویان از کنفرانس بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه»

دبیر علمی کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» از استقبال دانشجویان رشته‌هایی به غیر از علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و اساتید جوان از این کنفرانس خبر داد.

موسوی شفاهی

مسعود موسوی شفایی، دانشیار مطالعات بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس، قائم مقام انجمن علوم سیاسی ایران و دبیر علمی کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره جزئیات این همایش گفت: این کنفرانس، نخستین کنفرانسی است که برگزار می‌شود که متولی اصلی آن انجمن علوم سیاسی است و خانه اندیشمندان علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه علامه طباطبایی هم مشارکت فعال داشتند و علاوه بر آن خبرگزاری بین‌المللی ایکنا هم حمایت کامل را از این همایش به عمل آورده است.

وی افزود: هدف ما این است که یک برنامه دائمی را در چهارچوب انجمن علوم سیاسی داشته باشیم و هر دو سال یک بار این نشست را برگزار کنیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: این همایش دارای 6 محور «جایگاه خاورمیانه در روابط بین‌الملل نظری»، «بازتعریف روابط میان دولت و شهروند خاورمیانه‌‌ای»، «نقش جدید هویت فراملی اسلامی در خاورمیانه»، «خاورمیانه، عرصه نقش‌آفرینی بازیگران منطقه‌ای»، «جایگاه و نقش بازیگران فرامنطقه‌ای در خاورمیانه» و «اقتصاد سیاسی خاورمیانه در پرتو فشارهای بین‌المللی» است.


بیشتر بخوانید:

موسوی شفایی ادامه داد: مدت زمان برگزاری این همایش برای یک روز برنامه‌ریزی شده و به همین منظور برخی از پنل‌ها را به دلیل اشتراکاتی که با یکدیگر داشته‌اند، ادغام کرده‌ایم و به همین خاطر فردا بعد از مراسم افتتاحیه چهار پنل یا نشست اصلی «بازتعریف روابط میان دولت و شهروند خاورمیانه‌‌ای»، «اقتصاد سیاسی خاورمیانه در پرتو فشارهای بین‌المللی»، «خاورمیانه، عرصه نقش‌آفرینی بازیگران منطقه‌ای» و «جایگاه و نقش بازیگران فرامنطقه‌ای در خاورمیانه» را خواهیم داشت و همچنین مراسم اختتامیه ساعت 18 برگزار می‌شود.

وی درباره چکیده مقالات گفت: حدود 115 چکیده مقاله دریافت شده که 30 درصد آن به زبان انگلیسی است و مابقی به زبان فارسی. چکیده مقالات انگلیسی از سوی پژوهشگران داخلی و بین‌المللی ارسال شده است. کمیته علمی همایش یک اصولی را در نظر گرفته، مبنی بر اینکه فرصت ارائه به کسانی اختصاص داده می‌شود که مقاله کامل را ارسال کرده‌اند و این مقاله مورد داوری قرار گرفته باشند.

دبیر علمی کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» اضافه کرد: اکنون 22 مقاله وجود دارد که بعد از داوری موفق به ارائه در این چهار پنل شده است.

موسوی شفایی درباره سخنرانان کلیدی این همایش گفت: دو سخنرانی کلیدی در افتتاحیه این همایش سخنرانی خواهند کرد؛ آقای کیومرث اشتری، رئیس انجمن علوم سیاسی و جورج لاوسن استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ملی استرالیا و از افراد برجسته در حوزه جامعه‌شناسی تاریخی سخنرانی می‌کند. در اختتامیه هم آقای حمید احمدی، استاد دانشگاه تهران و استفان استتر استاد سیاست بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه دانشگاه بوندرسو مونیخ به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه با توجه به تعداد مقالات زمان‌بندی پیشبرد پنل‌ها با حساسیت و سختی روبه‌روست، افزود: پنل نخست از ساعت 11 صبح تا 13 خواهد بود، بعد از آن تا ساعت 14 وقت خواندن نماز و میل غذا تعیین شده است. از ساعت 14 تا 16 یک پنل را خواهیم داشت و از 16 تا 18 دو پنل همزمان و موازی «اقتصاد سیاسی خاورمیانه در پرتو فشارهای بین‌المللی» و «جایگاه و نقش بازیگران فرامنطقه‌ای در خاورمیانه» ارائه می‌شود.

قائم مقام انجمن علوم سیاسی ایران با اعلام این موضوع که ساعت 18 اختتامیه همایش برگزار می‌شود، عنوان کرد: تمام مراسم به صورت مجازی اجرا خواهد شد و خانه اندیشمندان علوم انسانی در حوزه فنی پشتیبانی‌هایی را ارائه کرده است.

پذیرش 60 درصد چکیده مقالات

موسوی شفایی درباره ملاک داوری مقالات در این همایش گفت: تفاوت این همایش با سایر همایش‌ها این است که صرف پذیرش چکیده به معنای پذیرش برای ارائه مقاله نیست، بلکه باید اصل مقالات هم ارسال شود. حدود 40 درصد چکیده مقالات پذیرفته نشده و آن 60 درصدی هم که مورد پذیرش قرار گرفته به پژوهشگران اعلام کرده‌ایم باید مقاله کامل را ارسال کنند و بعد از اینکه مقاله کامل را ارسال کرده‌اند مجدداً مورد داوری قرار گرفته‌اند و مقالات کاملی که پذیرفته شده، اجازه ارائه در روز همایش را دارند. در همایش فردا هیچ مقاله‌ای وجود ندارد که داوری نشده باشد و همچنین در فرآیند داوری برای ما تفاوتی نداشت نویسنده مقاله دانشجوی دکتری است یا پیشکسوت.

وی اضافه کرد: کتابچه چکیده مقالات، منتشر شده و بعد از برگزاری همایش هم جلسه‌ای به منظور گفت‌وگو با پژوهشگران برگزار می‌شود تا این فرصت در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد که بتوانند مقالات خود را کامل‌تر کنند و بعد از آن هم به سراغ کتاب کنفرانس خواهیم رفت.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای همایش مذکور هفت پیش‌نشست به کمک دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف برگزار شده و سخنرانان براساس کیفیت انتخابات شده‌اند و ممکن است اساتید جوانی که شناخته‌شده نیستند به سخنرانی بپردازند اما چون کار کیفی انجام داده‌اند، سخنرانی خواهند کرد.

استقبال اساتید جوان

دبیر علمی کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «نظم منطقه‌ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» یکی از ویژگی‌های این همایش را استقبال دانشجویان سایر رشته‌های دانشگاهی عنوان کرد و گفت: تنها دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیستند که از همایش استقبال کرده‌اند بلکه از سایر رشته‌ها هم استقبال‌کننده داشته‌ایم. مثلاً دو، سه مقاله خوب از سوی دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دکتری اقتصاد ارسال شده که هیئت علمی هم نیستند. مبنای کار ما هیئت علمی بودن یا داشتن مدرک دکتری نیست، طوری‌که حدود 30 تا 40 درصد ارائه‌کنندگان مقالات دانشجویان جوان و فارغ‌التحصیلان مقطع تحصیلات تکمیلی و اساتید جوان هستند.

انتهای پیام
captcha