پیشنهاد ساخت شهرک تعاون به وزارت راه
کد خبر: 4056070
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
مسکنی اعلام کرد:

پیشنهاد ساخت شهرک تعاون به وزارت راه

معاون امور تعاون وزارت تعاون تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم که شهرک تعاون را با تمام الگوها و مدل‌ها بسازیم و آمادگی خود را به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده‌ایم.

کمالی

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفته ششم دوشنبه‌های اندیشه‌ورزی با عنوان «آرمان‌شهر تعاون» 19 اردیبهشت، از سوی اندیشکده تعاون و توسعه در ساختمان معاونت امور تعاون برگزار شد.

امیرحسین کمالی تقوی، مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی زیست‌شهر اسلامی با عنوان «الگوی اشتغالزایی تعاون‌پایه» گفت: در بحث اشتغال ما دو تأکید داریم که یکی تولیدات متمرکز و دیگری تولیدات غیرمتمرکز و نظام توزیع متناسب با تولید غیرمتمرکز است. در تولیدات غیرمتمرکز تولید دانش‌بنیان کوچک‎مقیاس مطرح هست.

علم و فناوری، هژمونی جبهه کفر

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مردم را با بحث تولید باکیفیت و دانش‌بنیان درگیر کنیم باید به تولید دانش‌بنیان کوچک‌مقیاس توجه شود، افزود: هژمونی جبهه کفر در حال حاضر علم و فناوری است و باید برای غلبه بر این جبهه علم و فناوری را به کار بگیریم. تولیدات کوچک‌مقیاس در چند سال گذشته نشان داده‌اند بسیار کارآمد و باکیفیت هستند و اینکه می‌گویند کیفیت از بستر تولید انبوه متمرکز بیرون می‌آید اصلاً این‌گونه نیست.


بیشتر بخوانید:


مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی بیان کرد: ما فکر می‌کردیم ضربه‌ای که در کشاورزی می‌خوریم به خاطر کوچک‌مقیاس شدن زمین‌های کشاورزی است، درصورتی‌که سازمان‌ها و مزارع پشتیبان اگر از اینها حمایت کنند و از سوی دیگر بازار متناسب را دایر سازند، زمین‌های مقیاس‌کوچک قابل رقابت با زمین‌های بزرگ خواهد بود.

تولیدات خانگی؛ بستر پیشرفت

کمالی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ جهان به سمت کارگاه‌های کوچک‌مقیاس خانگی روی آورده‌اند، گفت: کارگاه‌های کوچک‌مقیاس خانگی در قالب‌های جدید از 30 سال گذشته از روند تولید انبوه متمرکز به تولید انبوه غیرمتمرکز سوق پیدا کرده‌اند و چین هم نمونه‌ای از آن است. البته در ایران مردم کارهایی را انجام داده‌اند. امروز در کشورهای پیشرفته اکثر تولیدهای های‌تک به صورت خانگی انجام می‌شود و ما هم از لحاظ دانشی بستر انجام چنین کاری را داریم.

وی بیان کرد: ما به یک نظام توزیع متناسب غیرمتمرکز نیازمندیم، ولی از نظام دانشی گرفته تا نظام توزیع متناسب و نظام‌های تأمین باید سازمان‌دهی ایثارپایه داشته باشند.

آماده ساخت شهرک تعاون هستیم

بنابر این گزارش، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: ما این آمادگی را داریم که شهرک تعاون را با تمام الگوها و مدل‌ها بسازیم و آمادگی خود را به آقای قاسمی هم اعلام کرده‌ایم. ما متعهد به ساخت 400 هزار مسکن کارگری شده‌ایم که 200 هزار واحد آن به وسیله اتاق تعاون ساخته می‌شود و این 400 هزار واحد مسکونی ظرفیت خوبی است که می‌توان کارهایی را انجام داد.

وی بیان کرد: ما کلاً 10 هزار تعاونی مسکن در کشور داریم که 538 تعاونی دچار مشکل و مسائلی هستند و 2500 تعاونی هم موفق بوده‌اند. حدود دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده که یک میلیون و 110 هزار واحد مسکونی به صورت خودمالکی ساخته شده و یک میلیون و 90 هزار واحد مسکونی هم گروه‌سازی و انبوه‌سازی و تعاونی‌سازی است و از این یک میلیون و 90 هزار واحد مسکونی هم حدود 840 هزار واحد مسکونی به وسیله تعاونی‌ها ساخته شده و از این 840 هزار واحد مسکونی هم 38 هزار و 500 واحد به نتیجه نرسیده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون هیچ مدلی در دنیا برای ساخت مسکن به غیر از مسکن مهر وجود ندارد، یعنی با وجود اینکه به تعاونی‌ها اشکال وارد است اما مدل دومی برای جایگزینی آن وجود ندارد. مثلاً در سوئد تعاونی اُبکس به انبوه‌سازی مشغول است، اما در ایران نسبت به مسکن مهر برخورد سیاسی انجام می‌شود و می‌گویند که این پروژه موفق نبوده و نیست تا آنجایی که در زلزله کرمانشاه، تصویرهایی از مسکن مهر به نمایش گذاشته می‌شد، درصورتی‌‎که کمترین تخریب در این زلزله مربوط به مسکن مهر است و تعداد ویرانی‌های مسکن ساخته‌شده از سوی انبوه‌سازان بیشتر بود.

مهدی مسکنی

مسکنی تأکید کرد: بالاخره یک اتفاق مثبتی رخ داده که باید از آن صیانت شود و این تجربه نشان از مشارکت دارد. می‌گویند در تعاونی‌ها اختلاف وجود دارد، مگر در بورس اختلاف نیست؟ مگر در مجلس اختلاف نیست؟ باید در این مورد کمی کار شود و با احتیاط رفتار شود.

انتهای پیام
captcha