تربیت در حوزه با استاد رقم می‌خورد
کد خبر: 4056167
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
آیت‌الله اعرافی:

تربیت در حوزه با استاد رقم می‌خورد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اصل تربیت در حوزه با استاد رقم می‌خورد و این یک سنت پذیرفته شده و رایجی است، البته گاهی آسیب استاد هم در زمینه‌های تربیتی به شاگرد سرایت می‌کند که باید ضمن کاهش این آسیب‌ها، از ظرفیت بی بدیل استاد بهره برد. 

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به همراه مسئولان طرح تعالی اساتید حوزه، گفت: اصل تربیت در حوزه با استاد رقم می‌خورد و این یک سنت پذیرفته شده و رایجی است، البته گاهی آسیب استاد هم در زمینه‌های تربیتی به شاگرد سرایت می‌کند که باید ضمن کاهش این آسیب‌ها، از ظرفیت بی بدیل استاد بهره برد.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است بر بعضی از سرفصل های خاص که در طرح تعالی آمده تاکید شود، گفت: سیره تربیتی علما و خصوصا شاگردپروری بزرگان حوزه را باید به اساتید جوان انتقال داد؛ همچنین استفاده از کتب و منابع روایی اخلاقی تربیتی را در قالب سیره های مطالعاتی دقیق و عمیق، تدوین و در اختیار اساتید قرار بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در تربیت اقتصادی و معیشتی نیز باید بر روی خودگردانی مالی در کنار غنای معنوی سرمایه‌گذاری کرد؛ تدابیر و مهارت‌هایی که لازم است طلبه برای خودگردانی اقتصادی فرا بگیرد نیز لازم است تأکید شود و علاوه بر ترویج معنویت بر روحیه عقلی و استدلالی که مکمل و پشتوانه معنویت است تاکید صورت گیرد زیرا این موجب می‌شود طلبه در گردبادهای معرفتی به زمین نخورد.

وی با اشاره به مسائل معیشتی مربیان و راهنمایان تربیتی، گفت: مسائل معیشتی این عزیزان باید از عوائد عمومی حوزه باشد که بار مالی رسمی و اداری نداشته باشد؛ جایگاه این عزیزان در طرح هدفمندی شهریه معین شود.

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: گسترش طرح تعالی در سطوح عالی و درس‌های خارج در گام‌های بعدی قرار گیرد البته باید متناسب با سطوح عالی ویرایش و ارتقاء پیدا کند و از لحاظ عملیاتی در قالب همان طرح هدایت علمی قرار گیرد.

وی با اشاره به پذیرش استاد در طرح تعالی گفت: انتخاب اساتید فعلی یک کار خوب است و با این کار نیمی از راه رفته شده است البته باید بر حیثیت علمی اساتید و توانمندی آنها در یکی از شاخه‌های حوزوی به خصوص فقه و اصول قوی یا فلسفه تأکید شود؛ متصدیان طرح تعالی از هم اکنون مترصد حواشی و آسیب‌های این کارها باشند زیرا عنوان تربیت و مربی ممکن است رهزن باشند.

دقت در انتخاب استاد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اساتید طرح تعالی گفت: در انتخاب اساتیدی که قرار است سرفصل‌ها تعالی را آموزش دهند و نسلی از مربیان را تربیت کنند به وزانت‌های حوزوی توجه ویژه و از آقایانی تراز همچون حضرات فیاضی و شب زنده‌‍دار استفاده شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه می توان دوره طرح تعالی را در دو سطح از حیث اجرا تعریف کرد و گفت: یک دوره فشرده برای همه اساتید در مدرسه تهیه شود و شامل همه اساتید باشد و در سطحی دیگر عده‌ای به صورت تخصصی آموزش ببینند؛ رابطه این طرح را با رابط پایه مشخص و آموزش‌های تکمیلی ویژه هر پایه و مقطع برای اساتید قرار داده شود.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: اگر مصلحت است که طرح تعالی به صورت رشته‌ای خاص تدوین شود گفتگوها و مطالعاتش را انجام دهید؛ این طرح، آیین نامه جامع اجرایی و عملی لازم دارد تا ضوابط از منظر تهذیب وآموزش دیده شود؛ از این رو لازم است با معاونت آموزش هماهنگی صورت بگیرد.

وی ضمن تشکر از متولیان طرح با تاکید بر اهمیت اجرای درست طرح یادآوری کرد: یک صف باید تشکیل شود تا اجرای طرح را به عهده داشته باشد از همین رو تشکیل یک مجتمع برای اخلاق و تربیت را نیز دنبال کنید.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در خصوص طرح تعالی گفت: شعار این طرح این است که هر استاد حوزه به یک مربی تربیتی بدل شود و شأن استاد از انتقال علمی به سمت تربیت طلبه جامع و مأموریت‌گرا تبدیل شود.

عالم‌زاده نوری گفت: مربی راهنما استادی است که فعالانه در میان طلاب قرار می‌گیرد و رسیدگی و عهده‌داری طلاب را به دوش دارد و هویت طلبگی را به طلاب منتقل می‌کند؛ سنت کهن تربیت در حوزه تأیید می‌کند که به مربی راهنما برای طلاب احتیاج داریم که چنین شخصیت فعالی، رسیدگی تربیتی به طلبه را به عهده داشته باشد.

وی عنوان کرد: آیین‌نامه جذب اساتید تربیتی راهنما در شورای محترم عالی در حال تصویب است ثبت نام متقاضیان طرح تعالی در حوزه علمیه قم و استان‌ها انجام شده و اکنون در مرحله مصاحبه مکتوب و مصاحبه حضوری است. فاز اول دوره پودمانی آموزش طرح تعالی از میان اساتید برگزیده در تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha