استاد اسلامی ندوشن به گیتی نام خود را جاودان کرد
کد خبر: 4056760
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲

استاد اسلامی ندوشن به گیتی نام خود را جاودان کرد

حسین مسرت، پژوهشگر و محقق یزدی با اشاره به آثار و خدمات استاد اسلامی ندوشن به شهر و دیارش گفت: ایشان خدمت بس بزرگی به شکوفایی و توانمندی زبان و ادب فارسی کردند و نامشان در گیتی جاودان خواهد بود.

خدمتی که استاد اسلامی ندوشن به فرهنگ ایران داشتمحمود رهبران، استاد بین‌المللی خوشنویسی در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به خدمتی که استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به فرهنگ ایران داشت اظهار کرد: ایشان بیش از 70 عنوان کتاب داشتند که برخی بیش از 10 بار تجدید چاپ شده است. علاوه بر آن یکی از بهترین اقداماتی که انجام دادند، تأسیس ایرانسرای فردوسی بود و پس از آن انتشار فصلنامه «هستی» که تعداد قابل توجهی نیز چاپ شد و بسیاری از نویسندگان و فرهیختگان کشوری در آن نقش داشتند.

وی با اشاره به آرزویی که این مرحوم داشت و در طول حیاتش محقق نشد گفت: ایشان تلاش کردند، مجموعه‌ای در کنار آرامگاه فردوسی تأسیس کنند و حتی کتاب‌هایشان که قابل توجه نیز بود، به آنجا اهدا کردند، اما متأسفانه به دلایلی محقق نشد و همچنین آنچه در زمینه ایران‌سرای فردوسی نیز مدنظر ایشان بود، به دلایلی که بنده اطلاع ندارم، صورت نگرفت.

حسین مسرت، پژوهشگر و محقق یزدی نیز در این زمینه به ایکنا گفت: زنده‌یاد دکتر اسلامی ندوشن از چهره‌های نامدار فرهنگ و ادب ایران بود، هر چند ایشان دانش‌آموخته حقوق بودند و در زمینه‌های حقوق، جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی کتاب‌هایی داشتند ولی بنا به دلبستگی که به ادب داشتند، از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کردند و در سال‌های 25 و 30 دو مجموعه شعر از ایشان چاپ شد. سپس سال‌ها شعر را کنار گذاشتند که تا بعدها کتاب «بهار در پاییز» مجموعه رباعی از ایشان چاپ شد.

وی ادامه داد: عمده آثار ایشان در زمینه کتابی با عنوان «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» بوده چرا که به تعبیر استاد اسلامی ندوشن، حافظ، مولوی، سعدی و فردوسی چهار سخنگوی وجدان ایرانی هستند و آثار ایشان متمرکز بر این چهار شاعر بویژه فردوسی است.

مسرت با اشاره به اینکه بیشترین کتاب‌های ایشان در حوزه فردوسی‌شناسی و شاهنامه‌پژوهی است گفت: همچنین چندین کتاب با نام ایران دارند و در همه حوزه‌ها اعم از نویسندگی، شاعری، نمایشنامه‌نویسی و ترجمه صاحب مهارت بودند و در هر حوزه آثار فاخری از زنده یاد اسلامی ندوشن چاپ شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: نخستین کتاب ایشان «ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم» و واپسین کتاب به نام «برگ‌ریزان» بود که با این کتاب از خوانندگان خود خداحافظی کردند.

مسرت بیان کرد: بی‌گمان نثر و نوشته‌های دکتر اسلامی ندوشن سال‌ها نثر معیار ما خواهد بود چراکه اکنون «فرهنگ سخن» استاد انوری برای بسیاری از واژه‌ها از آثار اسلامی ندوشن گرفته شده و شاهد مثال در این زمینه است و نثر دکتر اسلامی ندوشن نیز نثر معیار زبان فارسی است و خدمت بس بزرگی به شکوفایی و توانمندی زبان و ادب فارسی کردند و نامشان در گیتی جاودان خواهد بود.

وی بیان کرد: در زمینه یزد نیز دو کتاب تألیف کردند که یک دوره چهار جلدی «روزها» شامل جلد یک و دو ویژه برای ندوشن و یزد است و کتابی به نام «پنجره‌های بسته» مجموعه داستانی است که چند داستان درباره روستای ندوشن آورده‌اند.

مسرت گفت: استاد جمله جالبی درباره آیین نکوداشت در بهار 84 و در ندوشن عنوان کردند: «من اگر هیچ کاری برای ندوشن انجام ندادم ولی نام ندوشن را در جهان پرآوازه کردم» و بسیار تعصب داشتند که حتماً پسوند ندوشن قید شود و با عنوان اسلامی ندوشن از ایشان یاد شود.

یادآور می‌شود محمدعلی اسلامی ندوشن در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ به سبب کهولت سن در ۹۷ سالگی در تورنتو کانادا درگذشت.

انتهای پیام
captcha