لزوم ایجاد اهرم‌های تشویقی کاربردی برای استفاده از معماری ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 4056966
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد:

لزوم ایجاد اهرم‌های تشویقی کاربردی برای استفاده از معماری ایرانی ـ اسلامی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری اولین اجلاس همکاری کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شورا‌های استان تهران از لزوم لزوم ایجاد اهرم‌های تشویقی کاربردی و شفاف برای استفاده از معماری ایرانی ـ اسلامی سخن به میان آورد و گفت: قوانین مشوق و ایجاد جذابیت برای مردم جهت ساخت و ساز به شکل بافت ایرانی ـ اسلامی شفاف و روشن نیست.

نشست خبری جعفر بندی شربیانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین اجلاس همکاری کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شورا‌های استان تهران، ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور جعفر بندی شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان این شورا برگزار شد.

جعفر بندی شربیانی در ابتدای این نشست با اشاره به چگونگی و چرایی شکل گیری این مجمع اظهار کرد: وقتی به آمار و ارقام موجود در شهر تهران توجه کنیم، متوجه اهمیت این اجلاس خواهیم شد. تراکم جمعیتی در استان تهران ۲۰ برابر کل کشور است؛ در هر کیلومتر مربع در سطح کشور به صورت میانگین ۴۵ نفر ساکن است در حالی که در تهران ۹۹۶ نفر است. 0.8 درصد وسعت کشور به استان تهران اختصاص دارد و جمعیت ۱۷ درصد جمعیت کل کشور است. با توجه به این میزان جمعیت، ناچاریم توجه ویژه‌ای به موضوع شهرسازی در استان تهران داشته باشیم.

شربیانی با اشاره به سرعت فزاینده رشد شهری در تهران، تصریح کرد: در سال ۳۵ در استان تهران هفت شهر داشتیم که در سال ۹۵ به ۴۴ شهر رسید. امسال تهران ۴۹ شهر دارد که نشان دهنده سرعت فزاینده شکل گیری نقاط شهری است. ۶۰ نقطه این ظرفیت را دارند که تبدیل به شهر شوند. با این میزان تراکم، ضرورت وجود قوانین و مقررات مشترک در کل استان تهران و همچنین هم‌افزایی کل شهر‌ها و انتقال تجارب آن‌ها احساس می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره قبلی اجلاسیه در شهر‌های بزرگ شکل گرفت که ریاست آن با تهران بود، گفت: در بهمن ماه نیز جلسه آن در تبریز برگزار شد که مهدی عباسی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ریاست آن را بر عهده گرفت. در استان تهران نیز قصد اجلاس این مجمع را داریم که با شورای فرادستی استان تهران هماهنگی‌های لازم انجام شده و دوم خردادماه در ایوان ری با حضور رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شورا‌های اسلامی استان تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما به دنبال شکل‌گیری شبکه فعالیت‌های مشترک بین کمیسیون‌های معماری استان هستیم و همچنین می‌خواهیم بسترسازی برای تبادل تجربیات را در خصوص مسائل مختلف فراهم کنیم که می‌تواند تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند. شهر‌ها بر حول قوانین و دستور العمل‌ها و ابلاغیه‌های شهرسازی و نمای آن‌ها در حوزه موضوعات معماری شکل می‌گیرند که این موضوع از حیث قوانین مبتنی بر کیفیت بخشی به زندگی شهروندان در شهر‌های ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و می‌خواهیم با ایجاد این مجمع آن را تقویت کنیم که منجر به ارتقاء کیفیت زندگی مردم خواهد شد.

نایب رئیس و مخبر کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شش هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده و هشت هزار و ۷۰۰ هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد، اظهار کرد: ۴.۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۲ میلیون نفری تهران در این مناطق زندگی می‌کنند. با توجه به این آمار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده مورد اهمیت است.

شربیانی با اشاره به تشکیل شورای نظارت بر گسترش شهر تهران در گذشته با حضور وزرا و بالاترین مقام اجرایی دولت وقت، گفت: در این شورا به دنبال این بودند که گسترش شهر تهران قاعده‌مند پیش برود، اما تعطیل شد. یکی از پیگیری‌های مجمع، احیای شورای نظارت بر گسترش شهر‌ها خواهد بود. باید یک مجمع جهت جلوگیری از گسترش‌های بی قاعده تشکیل شود که امیدواریم با برگزاری مجمع، شورای نظارت شکل بگیرد. از هم گسیختگی در تدوین قوانین معماری و شهرسازی باعث شده با تعارض بین بخشداری ها، فرمانداری‌ها و شهرداری حرائم را از دست بدهیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چالش‌هایی در حوزه بازآفرینی وجود دارد، گفت: رشد فزاینده، مسائل و مشکلات شهر تهران، گسترش قارچ‌گونه تهران و مشکلات قانونی ساختاری از جمله مسائل در زمینه بازآفرینی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم. در راستای بازآفرینی، باید بتوانیم جذابیتی را برای مردم ایجاد کنیم تا مشارکت فعالانه داشته باشند و در این زمینه تسهیلات تشویقی ایجاد کنیم و اجرای پروژه‌های محرک توسعه را در دستور کار قرار دهیم. برای احیای محله نفرآباد اقداماتی در گذشته انجام شده بود که مورد توجه مردم قرار نگرفت و پس از بازبینی‌های صورت گرفته، این اقدام شکل گرفت تا در کمیسیون ماده پنج مورد تأیید قرار بگیرد تا یک طرح ۳۰ ساله روی زمین مانده را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به بافت ایرانی ـ اسلامی در معماری و شهرسازی، عنوان کرد: قوانین مشوق و ایجاد جذابیت برای مردم جهت ساخت و ساز به شکل بافت ایرانی ـ اسلامی شفاف و روشن نیست. در این زمینه در مرحله عملیات موفق نبودیم. در خصوص معماری غیر ایرانی ـ اسلامی خاص که منظر شهر را مورد تعرض قرار می‌دهد، قوانینی وجود دارد و کمیته نما با همین نیت در دوره چهارم مدیریت شهری شکل گرفت. باید در زمینه این بافت نیز قوانین و بسته‌های تشویقی داشته باشیم که به سمت این نوع از معماری حرکت کنیم. در زمینه حریم در مدیریت شهری تهران، اصرارمان بر این نیست که چه نهادی آن را مدیریت کند بلکه خط قرمز ما رعایت قانون در حریم است. ما به دنبال این هستیم که تکلیف این موضوع مشخص شود.

مخبر و نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید حریم تهران صیانت شود، تصریح کرد: تعارضی که بین شهرداری تهران و بخشداری‌هاست باعث می‌شود شاهد آشفتگی در حریم باشیم. موضوعات حریم در محله عباس آباد تهران در منطقه ۲۰ نیز وجود دارد و باعث شده که خدمات شهری در این مناطق چندان جاری و ساری نباشد. نظر مدیریت شهری بر این است که فضای متورم شهر تهران برای طرح ملی جهش مسکن استفاده نکنیم. قرارگاه‌هایی که در شهرداری تهران تشکیل شده ناظر بر این است که در فضای بافت فرسوده و ذخایر مسکن بارگذاری شده، ساخت و ساز صورت بگیرد و این تعامل بین شهرداری و دولت وجود دارد و امیدواریم بتواند گوشه‌ای از مشکلات حل شود.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از ساخت و ساز در مناطق سکونتگاهی در معرض خطر فرونشست با تأکید بر اینکه فرونشست یک مشکل جدی در تهران است، گفت: استعلامات در این زمینه در حال انجام است و همه نقاطی که در خطر فرونشست و یا دیگر خطرات هستند، مشخص می‌شوند. این موضوعات در صدور پروانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند تا مشکل روی مشکل ایجاد نشود و روی گسل و مناطق دارای خطر فرونشست، مسکن ایجاد نشود. به دنبال این هستیم در مناطقی که دچار چالش اساسی هستند، بارگذاری سکونتگاهی نداشته باشیم تا مشکلات عدیده‌ای ایجاد نشود. این فیلتر‌ها قبل از صدور پروانه کنترل می‌شود.

شربیانی در پایان با اشاره به ایجاد انسجام در توسعه سکونتگاهی و همچنین ایجاد روابط افقی و داوطلبانه بین نهادی در منطقه کلانشهری استان تهران، تصریح کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد منابع درآمدی پایدار و تعادل‌بخشی به سرانه درآمدی آن‌ها و ایجاد ساختار قانونی برای اداره و برنامه‌ریزی تهران از اهداف نهایی این مجمع است.

انتهای پیام
captcha