توقف فعالیت بیش از 2 هزار خانه قرآن و عترت
کد خبر: 4057085
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
بهبودی خبر داد:

توقف فعالیت بیش از 2 هزار خانه قرآن و عترت

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در حال تدوین دستورالعمل‌های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم کرد، گفت: طی آخرین پایش حدود پنج هزار خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی، بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف کردند.

به گزارش ایکنا، خانه‌های قرآن و عترت فراگیرترین تشکل قرآنی در نقاط مختلف کشور هستند که با توجه به نقش بی‌بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی و اجرای سیاست‌های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت‌های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب‌ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند. رسیدن به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است.

بر این اساس ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، چالش‌ها و موانع پیش روی خانه‌های قرآن و عترت ازجمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای شتاب‌بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آن‌ها است، لذا جهت دست‌یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه‌های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان‌مدت و بلندمدت توسعه فعالیت‌های مربوط، پایش خانه‌های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفته است.

حسین بهبودی، مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص طرح جدید رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت و همچنین خانه‌های قرآن اظهار کرد: پیرو تجربیاتی سال ۹۹ در خصوص طرح رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت اتفاق افتاد، طرح رصد، پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن شهری و روستایی تحت نظارت سازمان دارالقرآن الکریم نیز در دو مرحله و به شکل خوداظهاری و میدانی و از نیمه‌های شهریورماه سال ۱۴۰۰ و با خوداظهاری مدیران خانه‌های قرآن و تدوین دستورالعمل‌های مربوطه آغاز شد.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم افزود: حدود چهار هزار مدیر خانه قرآن و عترت در این بازه زمانی و با ورود به سامانه و تکمیل فرم‌های مورد نظر، اطلاعات خود را تکمیل و برای سازمان دارالقرآن الکریم ارسال کردند و پس از آن، اطلاعات دریافتی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: همزمان با این مرحله و با محدودیت‌هایی که به واسطه شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود و با توجه به سایر محدودیت‎ها، مرحله رصد میدانی نیز آغاز شد. در این مدت دستورالعمل‌های این طرح با تأکید و پیگیری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد و سپس با مشارکت ۴۰۰ نفر ارزیاب و کارشناسان قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی، کار رصد میدانی آغاز شد.

بهبودی ادامه داد: به‎دلیل محدودیت‌های ایجاد شده جوی، مالی و اعتباری و همچنین شرایط خاص کرونا، کار رصد میدانی تا نیمه اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. در این مدت و با مشارکت جهادی ارزیابان، حدود پنج هزار خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی در کشور، بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف و یا تعدادی از آن‌ها که توانمندی فعالیت در فضای مجازی داشتند، فعالیت خود را در این فضا و از این طریق ادامه داده‎اند.

وی بیان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی که فعالیت‎‎شان متوقف شده بود نیز به دو دسته تقسیم می‎شدند. گروهی از خانه‌های قرآن به دلیل وضعیت کرونا، مهاجرت، دلایل شخصی و…. فعالیت خود را به طور کامل متوقف و بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت نیز فعالیت خود را به شکل موقت متوقف نموده‎اند.

وی افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، گروهی از خانه‌های قرآن به دلیل دشوار بودن شرایط دسترسی نیز مورد رصد قرار نگرفته‌اند، اما اطلاعات این خانه‌های قرآن موجود است و این تعداد خانه‌های قرآن نیز به زودی مورد بررسی ارزیابان قرار خواهند گرفت.

بهبودی اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد خانه‌های قرآن و عترت، تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۱ به اطلاعات دریافتی از خانه‌های قرآن رسیدگی و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. نتیجه اولیه تحلیل و بررسی رصد خانه‌های قرآن پس از رسیدگی به خانه‌های قرآنی که هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند، اعلام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که وعده داده شده بود در سال ۱۳۹۹ تمامی مؤسسات قرآنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و این ارزیابی به صورت هر دو سال یکبار نیز صورت خواهد گرفت.

بهبودی گفت: با توجه به دستور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم مبنی بر رسیدگی به وضعیت مؤسسات، در حال حاضر در حال تدوین دستورالعمل‌های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha