کتاب مغز همه فرایندهای حوزه فرهنگ و هنر است
کد خبر: 4057114
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۷
رمضانی در گفت‌وگو با ایکنا:

کتاب مغز همه فرایندهای حوزه فرهنگ و هنر است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: رهبر معظم انقلاب به‌ صورت منظم در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شوند چرا که کتاب مغز همه فرایندهای حوزه فرهنگ و هنر است.

مهدی رمضانی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جریان بازدید از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: نمایشگاه کتاب یک فرصت فرهنگی بزرگ در کشور است و راجع به ابعاد و اضلاع آن هم حرف بسیار است که اساسا اینجا نمایشگاه است یا فروشگاه و چه فضایی را تامین می‌کند و در دوره‌های مختلف هم مورد نقد و نظر و بررسی بوده است. اساسا هم نگاهی که در دنیا به نمایشگاه کتاب است، با چیزی که اینجا اتفاق می‌افتد متفاوت است اما موضوع نمایشگاه را باید در موقعیت خودش بررسی کرد و به آن پرداخت.

وی در بیان اهمیت نمایشگاه کتاب عنوان کرد: نمایشگاه یک رویداد فرهنگی بزرگ و اثرگذار است که سطح درگیری آن در جامعه بالا است و اهالی فرهنگ و کتاب بیشتر و کل جامعه کمتر درگیر و متاثر از نمایشگاه کتاب می‌شوند.

رمضانی اضافه شدن بخش مجازی به نمایشگاه کتاب تهران را امتیاز مثبتی خواند و گفت: امسال بعد از دو سال که نمایشگاه به علت کرونا برگزار نشد، مجدد نمایشگاه برقرار و ظرفیت نمایشگاه مجازی هم به ظرف نمایشگاه کتاب اضافه شده و فرصت حضور هم از مردم گرفته نشده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه اصل نمایشگاه کتاب اتفاق مغتنم و مبارکی است، اضافه کرد: دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های همکار برگزارکننده در این ایام زحمات زیادی برای برگزاری این رویداد کشیده‌اند. باید به این هم توجه داشت که ما با یک تعلیق به برگزاری نمایشگاه رسیدیدم؛ یعنی ابهام برای اینکه نمایشگاه برگزار می‌شود یا نمی‌شود زیاد بود. در دوره‌های گذشته با فاصله بیشتری ستاد نمایشگاه شکل می‌گرفت و مهیای برگزاری نمایشگاه می‌شدیم اما امسال این موضوع به دلیل بحث کرونا دیرتر شکل گرفت. با این همه در مجموع روند نمایشگاه روان است. نکات و انتقاداتی هم هست که از طریق اهالی رسانه و مردم بازگو می‌شود و مسئولین نمایشگاه هم تا حد امکان آن‌ها را برطرف می‌کنند.

رمضانی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه شاید به لحاظ ظاهری خیلی ماموریت کاری ما نبوده است اما از قبل از برگزاری نمایشگاه در کنار مسئولین نمایشگاه بودم و به محل نمایشگاه سر زدم. با همه توان در کنار دوستانمان در ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم. در عمل هم کمک‌هایی کردیم و ادامه هم خواهد داشت؛ لذا به برگزاری و حمایت از این رویداد فرهنگی معتقدیم.  

کتاب مغز همه فرایندهای حوزه فرهنگ و هنر است

وی در اهمیت موضوع نمایشگاه کتاب و کتاب اضافه کرد: فکر نمی‌کنم در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و سایر حوزه‌های فرهنگی مثالی را داشته باشید که رهبر معظم انقلاب -به جز موارد معدودی که به دلایلی عدم حضور داشتند- از ابتدا به‌ صورت منظم در نمایشگاه کتاب حاضر شوند که این اهمیت موضوع را می‌رساند. البته این به این معنا نیست که موضوعات دیگر بی‌اهمیت است، بلکه کتاب مغز همه فرایندهای حوزه فرهنگ و هنر است.

رمضانی در ادامه تاکید کرد: باید به موضوع نمایشگاه کتاب جدی پرداخت و اگر اشکالی هست سعی شود هم در طول برگزاری این دوره برطرف شود و هم برای دور آینده از تجربه آن استفاده شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه سی‌ودم کتاب هم تجربه جدیدی به وسعت ایران است و همه در کشور فرصت حضور در نمایشگاه را دارند، نیاز به رفت و آمد و جابه‌جایی نیست و کتاب‌های خود را رایگان در منزل تحویل می‌گیرند؛ لذا بخش مجازی را هم باید همراه با این نمایشگاه تحلیل کرد. نمی‌توان این‌ها را جدا از هم دید. مطمئنا این بخش هم تاثیر متقابلی روی این فرایندها داشته است.

منطق حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب

رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره منطق حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: برخی از ظرفیت‌های نهاد در این چند سال فعال شد که نیاز به ارائه و معرفی به مردم داشت؛ بنابراین علاوه‌بر غرفه نهاد در سالن شبستان نمایشگاه، کتابخانه سیار نهاد در محوطه مصلی مستقر و محل مراجعه است و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کند که خوشبختانه بازخورد مثبتی داشته است.

وی حضور شخصیت‌های عروسکی آقا و خانم کتابدار نهاد کتابخانه‌ها را  از دیگر فعالیت‌های نهاد در نمایشگاه عنوان کرد و افزود: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است که ما این خدمات نهاد کتابخانه‌ها را به مردم معرفی کنیم و از حضور آن‌ها در یک فضای فرهنگی با رویکرد کتاب بهره ببریم.

استفاده از فرصت برای معرفی خدمات نهاد کتابخانه‌ها

رمضانی ادامه داد: آدم‌هایی که اینجا حضور پیدا می‌کنند، یک نقطه مشترک جدی دارند که آن هم علاقه به حوزه کتاب است. بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب می‌توانستند کنار یک دریاچه یا در یک پارک تفریح کنند، اما الان در نمایشگاه حاضرند و از فرصت نمایشگاه استفاده می‌کنند، لذا ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی که می‌خواهیم در طول سال در خدمت مردم باشیم، از فرصت حضور در مردم در نمایشگاه برای معرفی خود و خدماتمان استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: جوانب احتیاط در موضوع، ارائه و این قبیل موارد را هم رعایت کردیم و با توان خود نهاد کتابخانه‌ها در این دوره از نمایشگاه حاضر شدیم. درواقع سعی کردیم فرصت نمایشگاه را جدی‌تر ببینیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سالیان گذشته مدل حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه تفاوت داشت، عنوان کرد: ما هم به اجزای آن مدل وفاداریم. اگر توجه کنید در بین راهروها و سالن ناشران عمومی نمایشگاه حاضر هستیم و خدمات نهاد را معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه نهاد یک‌سری آثار مکتوب منتشر شده هم داریم که در غرفه نهاد در نمایشگاه عرضه و معرفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha