سکوت در برابر والدین یکی از بدایات نفحات است
کد خبر: 4057311
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا:

سکوت در برابر والدین یکی از بدایات نفحات است

مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا طی سخنانی به جوانان در خصوص والدین توصیه کرده و فرمودند: یکی از بدایت‌ها برای شما جوان‌ها در نفحات، ساکت شدن در مقابل پدر و مادر است وقتی خلاف میل شما حرف زدند و یکی از بدایات(آغاز) نفحات این است که به مادر نیکی کنید.

سکوت در برابر والدین یکی از بدایات نفحات است

به گزارش ایکنا، امروز 26 اردیبهشت روز جهانی خانواده است. متأسفانه بامداد امروز باخبر شدیم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت.

به مناسبت همزمانی روز جهانی خانواده با روز وفات آیت‌الله فاطمی‌نیا، مطلبی از ایشان در خصوص نیکی به والدین را بازنشر می‌کنیم.

ایشان معتقد بودند نیکی به والدین یکی از بدایات برای رسیدن به نفحات است و در یکی از سخنرانی‌ها خود فرمودند: «شما جوان‌ها مجال زیادی برای گرفتن نفحات دارید و دستتان به این بدایات می‌رسد، بدایات که حاصل شد نهایات نیز پشت سر آن می‌آید، بدایات همین چیزها است که به حساب نمی‌آوریم، مثلا یک نفر یک لیوان آب از ما می‌خواهد که این خود بدایت نفحه است، یا فرضاً فلان شخص وامی می‌خواهد، اینکه فرم وام را پر کنید، این بدایت نفحه است که پشت آن نیز نهایات قرار دارد.

یکی از بدایت‌ها برای شما جوان‌ها در نفحات، ساکت شدن در مقابل پدر و مادر است وقتی خلاف میل شما حرف زدند، یکی از بدایات نفحات این است که به مادر نیکی کنید و مثلا یک چیزی بخرید که خوشحال شود، از این بالاتر بدایت نداریم که مادر را خوشحال کنید.

بعد از سخن معصومان(ع) هیچ کس مانند سید رضی، صاحب نهج‌البلاغه در مورد مادر حرف نزده، مادرش مرحوم شده بود و ۱۴ بیت قصیده برای او گفت، ترجمه یکی از ابیات این است که می‌گوید تو که رفتی، من بعد از این با کدام دست قضا و بلا را از خودم دور کنم، این دست تو بود که بلند می‌شد و بلاها از من دور می‌شد، بله؛ یکی از بدایات این است که مادر و پدر را خوشحال کنید.

همچنین به مناسبت حلول سال نو هجری شمسی(سال 1399)، آیت‌الله فاطمی‌نیا، استاد برجسته اخلاق و دین پیامی را منتشر کردند.

در این پیام آمده بود:

«سنن تكوينيه خداوند متعال بر دو قسم است: اول، سنن تكوينيه ظاهريه است و آن عبارت است از مظاهر قدرت حضرت حق و فعل و انفعالات و انسجام دقيق در آنها. به عنوان مثال ساده، ما گندم می‌كاريم و آثاری كه خداوند در دانه گندم، آب و هوا، خاک و تابش خورشيد گذاشته است، موجب می‌شود گندم بروید و چنين نيست كه كسی گندم بكارد و برحسب تصادف به جای آن اسپند برويد! با وجود اين سنن تكوينيه ظاهريه، اين فرض ممكن نيست و در قرآن مكرر خاطر نشان شده كه در سنن خداوند هرگز تبديل و تبدلی نخواهد بود.

عقوق والدين باعث بدبختی در دو جهان است

دوم، سنن تكوينيه باطنيه است، برای مثال ظلم آثار ظلمانی در پی دارد، عقوق والدين باعث بدبختی در دو جهان است؛ همانطوری كه 10 ميليون سال پيش اگر گندم مي‌كاشتند، گندم مي‌روييد، همانطور هم هزار سال پيش نماز شب نورانيت حاصل می‌كرد و يا عقوق والدين، باعث بدبختی می‌شده است.

اينجاست كه حضرت حق می‌فرمايد: «و لن تجد لسنة الله تبديلا» پس خوب است ما با توجه به عدم تبدّل سنن تكوينيه باطنيه، در اين ايام حلول سال جديد، در اخلاق و رفتار خود تجديدنظر كنيم، مخصوصا مهربانی و حسن خلق و كنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش! در اين صورت بر حسب سنن تكوينيه باطنيه، خداوند مهربان، اين تجديدنظرهای ما را مؤثر می‌سازد، به شرط اینکه استقامت داشته باشيم».

انتهای پیام
captcha