توصیه‌های معلم اخلاق به قاریان قرآن
کد خبر: 4057517
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
بازخوانی دیدار مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا با قاریان؛

توصیه‌های معلم اخلاق به قاریان قرآن

آیت‌الله فاطمی‌نیا در کنار مباحث اخلاقی تاکیدات ویژه‌ای به تلاوت قرآن، توجه به ظرایف آن و پرداختن به ابعاد مختلف آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی داشتند که بازخوانی مجدد آنها خالی از لطف نیست.

مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا از اساتید اخلاق و عالمان ربانی بودند که اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین ایشان، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان به حقیقت بود. ایشان در کنار سجایای اخلاقی فراوان و بهره‌مندی از فیوضات معنوی و آموزه‌های عرفانی، سال‌های متمادی را در امر خطابه و منبر به تعلیم و تبیین مسائل دینی با محوریت اخلاق و ادب اسلامی و آموزه‌های قرآنی پرداختند و شاگردان و علاقه‌مندان بسیاری از محضر پر فضیلت وی استفاده کردند.

ایشان در کنار مباحث اخلاقی تاکیدات ویژه‌ای به تلاوت قرآن، توجه به ظرایف آن و پرداختن به ابعاد مختلف آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی داشتند که پرداختن مجدد به آن‌ها خالی از لطف نیست.

برهمین اساس خبرگزاری ایکنا به بازخوانی سخنان وی در دیدار با قاریان طرح اسوه در سال ۱۳۹۷ و دیدار با کاروان قرآنی ایران اعزامی به حج در سال ۱۳۹۴ و همچنین سخنرانی در محفل انس با قرآن در مسجد جامع ازگل در سال ۱۳۹۶ پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

دیدار با قاریان طرح اسوه در سال ۱۳۹۷

«بنده خود اهل قرائت و تجوید هستم و توفیق شاگردی سلطان‌القراء تبریزی را دارم. سلطان‌القراء، مجتهد بود و هفت روایت را از حفظ تلاوت می‌کرد. درباره قاریان مصری هم باید بگویم از نوجوانی علاقه به استماع تلاوت ایشان داشتم و برخی از اساتید برجسته مصری را نیز از نزدیک دیده‌ام. مرحوم استاد «نقشبندی» از دوستان صمیمی بنده بود. بهترین قاری که تاکنون صدایش را شنیده‌ام مرحوم استاد «رفعت» است آن‌هم به دلیل جنس صدای ملکوتی ایشان است.

البته صدا‌های دیگری مثل «شعیشع»، «علی فرج» و «حصان» هم فوق‌العاده هستند. در حال حاضر رفعت‌خوانی در مصر مُد شده و باعث افتخار قاریان نسل جدید مصری است. زمانی از مرحوم استاد نقشبندی پرسیدم شما که خود قاری هستید، تلاوت‌های چه کسی را استماع می‌کنید ایشان تلاوت‌های مرحوم استاد منشاوی و مرحوم استاد رفعت را نام برد و دلیل این انتخاب هم این بود که اعتقاد داشت، این دو قاری از قلب تلاوت می‌کنند.

توصیه‌های آیت الله فاطمی‌نیا به قاریان / توجه به ظرائف قرآن در کنار ظواهر آن

از حیث صوت و لحن مرحوم استاد «مصطفی اسماعیل» از اعجوبه‌های روزگار است. بنده هر زمان که خسته و بی‌حوصله می‌شوم تلاوت سوره مبارکه هود شیخ مصطفی اسماعیل را گوش می‌دهم تا آرام شوم. البته استاد مصطفی چند تلاوت سوره هود دارد که منظور بنده آن تلاوتی است که حدود یک سوم سوره را در مقام بیات تلاوت کرده است.

مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا در پایان این دیدار به بیان برخی توصیه‌ها به قاریان عضو طرح آموزشی- تربیتی اُسوه پرداخت و تاکید کرد: در فراگیری صرف و نحو عربی و علم وقف و ابتدا اهتمام کنید. از قاریان و حافظان قرآن نیز درخواست دارم که همراه با انس با قرآن به عترت هم توجه ویژه داشته باشند.»

دیدار با کاروان قرآنی ایران اعزامی به حج تمتع

«من در تجوید شاگرد میرزا جواد آقای تبریزی بودم. با دو سال حضور در جلسات ایشان دریافتم که تجوید علم بزرگ و مهمی است برخی قدر تلاوت را نمی‌دانند، برخی از تلاوت‌ها مانند سوره هود مصطفی اسماعیل بیمار را شفا می‌دهد و یا صدای محمد رفعت صدایی بهشتی است و آوای این استاد فراتر از این حرف‌هاست که بگوییم حجاز خواند یا رست، تلاوت وی انسان را مات و مبهوت می‌کند.

توصیه‌های آیت الله فاطمی‌نیا به قاریان / توجه به ظرائف قرآن در کنار ظواهر آن

ارادت شیعیان به اهل بیت‌(ع) سبب ارتقای آن‌ها در علوم قرآن می‌شود. من سال‌ها کتب مختلف تفسیری را خوانده‌ام نکاتی که در المیزان است در هیچ کتابی نیست و این‌ها به خاطر محبت اهل بیت‌(ع) است.

شما‌ها همگی استاد و روشن هستید؛ بروید و تلاش کنید که مبلغ قرآن و اسلام باشید، در این ایام انسان‌های زیادی هستند که ضجه می‌زنند و لبیک می‌گویند، اما حاجی واقعی کم است، شما سعی کنید از ضجه‌زنندگان نباشید. خداوند همه‌جا هست، کعبه برای این است که به یاد خدا دور آن بچرخی و وقتی آمدی دور خدا بچرخی باید رفتار ما بعد از حج تغییر کند نه اینکه بعد از چهل حج به محض اینکه اسم طرف را ببرند خانواده‌اش به خود بلرزد.»

واژه به واژه گفتار‌های این عالِم عالیقدر، درس زندگی برای تمامی افراد جامعه بود و همیشه با کلام شیرین و فضایل اخلاقی و معنوی شان، انسان‌های زیادی را دلداده دین، معرفت، اخلاق و ایمان کرده بودند و یکی از توصیه‌های ایشان تاکید بر توجه به ظرائف قرآن در کنار ظواهر آن بود که در سخنرانی محفل انس با قرآن در مسجد جامع ازگل در سال ۱۳۹۶ تاکید کردند.

محفل انس با قرآن مسجد جامع ازگل در سال ۱۳۹۶

«تلاوت قرآن با تجوید و الحان زیبا ساده نیست، اولا تجوید خیلی زیبا است و باید باشد که از جودت مشتق است، البته عد‌ه‌ای چیز‌هایی گفته‌اند که دور از عقل است، تجوید عربی است و به معنای زیبا کردن کار است، چون ما تجوید را که رعایت می‌کنیم کلام زیبا می‌شود.

تجوید و تسلط به مقامات قرآنی کار آسانی نیست، شما فکر نکنید یک قاری مثل مصطفی اسماعیل کار ساد‌ه‌ای انجام داده، ساده نیست بلکه خیلی هم سخت است، برخی از قاریان را داشته‌ایم که صدای آن‌ها زیبا بوده و می‌توان گفت تقریبا نزدیک به خرق عادت بوده است، مرحوم نقشبندی با من رفیق بود و اهل بیتی هم بود، صدای این آدم از عجایب اصوات عالم بود و نظیر نداشت، یک بار پیش ایشان بودم که داشت می‌خواند و برق رفت، ولی در صدای ایشان تفاوتی ایجاد نشد، در ایران هم تعداد زیادی از افراد یاد گرفته‌اند و تلاوت‌های زیبایی دارند و جدا هم لذت می‌بریم و تشویق می‌کنم.

توصیه‌های آیت الله فاطمی‌نیا به قاریان / توجه به ظرائف قرآن در کنار ظواهر آن

بنده خودم مروج و دوستدار قراء هستم، و در جوانی دنبال این کار‌ها رفته‌ام، اما می‌خواهم بگویم که بها دادن به صوت و لحن همه درست است، اما شما جوانان، چون در کنار قرآن چیز دیگری دارید و آن عترت است حالا که لحن و صوت را یاد گرفتید به ظرایف قرآن نیز بپردازید.

قرآن ناطق امام علی(ع) در مورد قرآن فرمود: «بحر لا یدرک قعره»، این حرف بزرگی است، همچنین در روایت داریم که قرآن ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد، ضمن این که این کتاب معجزه است و حتی کوچکترین سوره آن نیز دارای اعجاز است و حرف بنده این است که با وجود همه این‌ها غیر از ظواهر به ظرائف هم بپردازید و جوانان قرآنی را دعوت می‌کنم که به ظرائف قرآن دقت داشته باشند.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۲:۰۳
0
0
جمع آوری و انتشار این متن کار بسیار پسندیده ای بود. درود بر شما
captcha