آغاز به کار انجمن علمی دانشجویی گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات
کد خبر: 4058035
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

آغاز به کار انجمن علمی دانشجویی گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات

نخستین انجمن علمی دانشجویی گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد.

۱۷ مه هر سال برابر با ۲۷ اردیبهشت به نام روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده است. به همین مناسبت در تقویم کشور ما هفته ارتباطات و روابط عمومی مملو از رویدادها و مراسم گرامیداشت این روز است که با هدف تأکید بر اهمیت ارتباط و چگونگی انتقال و اشتراک اطلاعات در سراسر جهان، همچنین افزایش آگاهی، دسترسی و چگونگی انتقال اطلاعات برگزار می شود.

مراسم گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی در دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به همت افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی با حضور فهیمه مخبردزفولی، ریاست و سینا فروزش، معاونت دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، چند نفر از استادان و دانشجویان این رشته و میهمانان برگزار شد.

در این نشست افسانه مظفری ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی درمورد اهمیت ارتباطات انسانی و همچنین چگونگی کارکرد رسانه‌های جمعی و اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا درگذشته و آینده پرداخت.

وی ضمن اشاره به تغییر سبک زندگی و نوع ارتباطات در جوامع بشری با ظهور ویروس کرونا گفت: تغییراتی که به سبب قرنطینه و نوع ارتباطات در بسیاری از ابعاد زندگی ما بوجود آمده است، به قدری تأثیرگذار بوده که حتی با فروکش کردن این بیماری، احتمالا می توان تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. یکی از مهم ترین این تغییرات شامل جایگزین کردن روش‌های دیجیتالی به جای ارتباطات و فعالیت‌های فیزیکی است، به صورتی که تک تک افراد، شاهد حضور فناوری‌ها و رسانه‌های اجتماعی جدید در زندگی خود بوده‌اند.

مظفری اظهار کرد: جوامع امروزی که همگی تحت رهبری و کنترل فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار دارند، دچار تحولات دیجیتالی بسیاری شده‌اند که منجر به پیدایش اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی می‌شود. شرایط دشوار کووید -۱۹ باعث شد که اهمیت ارتباطات از راه دور و جوامع اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگر خود را نشان داده و مورد توجه قرار بگیرد و اهمیت در ارتباط ماندن با یکدیگر به واسطه استفاده از فن‌آوری را برجسته‌تر از پیش کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های موفق  شش ماهه گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، نوید آغاز به کار نخستین انجمن علمی دانشجویی گروه علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات را داد.

وی گفت: امیدواریم با مشارکت و حضور فعال دانشجویان، شاهد شروع فصلی نو و تحولات درخشانی در آینده ای نزدیک در گروه باشیم.

وی افزود انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها جهت انجام فعالیت های علمی در بدنه دانشجویی برای توسعه دانش های نوین و تخصصی، نقش اساسی دارند. با توجه به اهداف سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران که احراز جایگاه اول علم و فناوری در 25 کشور منطقه‌ در افق 20 ساله را مدنظر دارد، این تشکل‌های خودجوش دانشجویی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دانشگاهی در مسیر تولید علم از نظر کمی و کیفی، مورد توجه هستند. انجمن‌ها، مجموعه‌های سیالی هستند که بر اساس توافق و شرکت داوطلبانه گروهی از دانشجویانِ فعال در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در یک رشته علمی شکل می گیرند.

مظفری بیان کرد: گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی با هدف فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای ظهور استعدادها، خلاقیت‌ها و شکوفایی علمی دانشجویان؛ نهادینه ساختن فعالیت‌های فوق‌برنامه علمی و مطالعاتی؛ شناسایی دانشجویان مبتکر و پژوهشگر به منظور حمایت و نیز بهره‌گیری از آنان برای ارتقای فعالیت‌های علمی پژوهشی دانشگاه؛ پرورش توانایی انجام فعالیت‌های گروهی در دانشجویان و کسب تجربه‌های اجرایی و مهارت‌های کارآفرینی توسط آنها در جهت فعال کردن این انجمن تلاش می کند.

مظفری اظهار کرد: مشارکت فعال دانشجویان در نشست‌ها و همایش‌های گروه، انگیزه فعالیت ها را دوچندان کرده است. وی افزود برنامه سال ارتباطی جدید در این واحد دانشگاهی را مبتنی بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشجویان می‌دانیم و اظهار امیدواری کرد این آینده نگری بتواند بنیانگذار تربیت نسلی فرهیخته، پیشرو و نوآور باشد.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی‌های استادان در حوزه ارتباطات نوین، برخی از دانشجویان نیز مباحث جذاب کاربردی در این حوزه و در بخش‌های مختلفی همچون نشانه شناسی فیلم، اثرگذاری گرافیک و تصویر در ارتباطات امروز، فن بیان و کاریزما در ارتباطات، برند شخصی و گزارشگری تلویزیون را ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha