اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح «خرمشهر اقتصادی» است
کد خبر: 4058321
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
خطیب جمعه تهران:

اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح «خرمشهر اقتصادی» است

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح «خرمشهر اقتصادی» است، گفت: اخیرا دولت سیزدهم با عمل به قانون مصوب مجلس بخشی از این عملیات را آغاز کرده است. مسئله مردمی‌سازی یارانه‌ها در بخشی از کالاهای اساسی مورد اجماع اقتصاددانان است و همه قانع شده‌اند که این اصلاح باید صورت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امروز ۳۰ اردیبهشت ماه، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه در ماه شوال توصیه به رعایت تقوا و نگهداری از سهم تقوای فراهم شده در ماه رمضان شده است، گفت: این دستور کار ویژه پارسایان است تا از نور و معنویت و صفای ماه رمضان فاصله نگیرند.

حاج علی اکبری با اشاره به سالروز درگذشت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به بیان یک روایت تکان دهنده از ایشان به نقل از امام رضا(ع) پرداخت و گفت: این روایت توسط شیخ مفید در کتاب ارزشمند اختصاص آمده است. در این روایت شش یادآوری مهم ذکر شده که برای زیست خداپسند باید به طور دائم مورد مراجعه دوستان آن حضرت قرار گیرد.

وی بیان کرد: اولین نکته که امام رضا(ع) فرمودند این است که مراقب نفوذ شیطان باشید و شیطان را بر خود مسلط نکنید؛ این دشمن قسم خورده همیشگی و فعال با لشکریان پیاده و سواره لحظه‌ای از طراحی برای خارج کردن مؤمنان از صراط مستقیم کوتاه نمی‌آید از طریق شهوت، خشم و وهم ...

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: نکته دوم این است که امام فرمودند به دوستان من امر کن که راستگویی و امانتداری را پیشه خود قرار دهند؛ دو شاخص اصلی پیروان اهل بیت(ع) که در واقع سازنده اعتماد اجتماعی است و از رهگذر آن است که مؤمنان به حیات اجتماعی می رسند.

وی در خصوص توصیه سوم امام رضا(ع) در این روایت گفت: سکوت خردمندانه و ترک کشمکش‌های بیهوده را به آنان امر کن. در جاهایی که سخن شما فتنه‌انگیز است یا رابطه‌ای را به هم می‌زند ساکت باشید و از گفت‌وگوهای بی‌حاصل که فقط برای تحمیل خودتان بر طرف مقابل است، بپرهیزید.

حاج علی اکبری در ادامه اظهار کرد: امام رضا(ع) در چهارمین توصیه می‌فرمایند که اگر می‌خواهید به من نزدیک شوید باید به هم نزدیک شوید و نسبت به همدیگر اقبال داشته باشید و به دیدار هم بروید. این نشانه داشتن حسن ظن و خوشرویی و اخلاق حسنه نسبت به هم و تقویت نقاط مشترک و یاریگری به همدیگر و داشتن صله ارحام ایمانی است.

خطیب جمعه تهران نکته پنجم امام رضا(ع) در این روایت را یک خط قرمز و هشدار بسیار خطرناک خواند و گفت: ایشان می‌فرمایند به آنها بگو حرمت یکدیگر را نگه دارند و مشغول آبروداری نسبت به هم نشوند. اگر کسی چنین کند و دوستی از دوستان من را اذیت کند او را در پیشگاه خداوند متعال نفرین می‌کنم تا هم در دنیا شدیدا عذاب شود و هم در آخرت از خاسرین باشد.

وی در بیان توصیه ششم و پایانی این روایت گفت: این یک بشارت و انذار است که امام می‌فرمایند به آنها خبر بده اگر در پرتو ولایت ما باشید خداوند متعال خوبان شما را ترمیم و تکمیل می کند و گنهکاران و خطاکاران شما را می‌آمرزد مگر آن کسی که به خداوند شرک بورزد و دوستی از دوستان من را اذیت کند یا در باطن برای او بدخواهی داشته باشد، اگر برگشت و توبه کرد که فبها اما برنگشت روح ایمان از او کنده می‌شود و از ولایت من بیرون می‌افتد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به درگذشت آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: تهران هفته گذشته این چهره محبوب روحانی و معنوی خودش را از دست داد؛ عالم عامل، واعظ متعظ درس‌آموز و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با آن اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن دلنشین و سبک‌بال محیط خاک را به سوی عالم افلاک ترک کرد. ایشان را به روح لطیف، صفای اخلاقی، سلامت نفس، بیان نافذ، رویه مستقیم انقلابی و ولایی می‌شناسیم و به درود مطهرش درود می‌فرستیم و برای خانواده محترمش و اراداتمندانش صبر و اجر می‌طلبیم.

وی ادامه داد: ستاد برگزاری نماز جمعه تهران با همکاری مجموعه‌های فعال و نهادهای مسئول در آستانه روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» اقدام ارزشمند و انسانی و الهی را برای ثبت نام از نمازگزاران جمعه برای داوطلبی اهدای عضو را ترتیب داده است که از نظر شرع هم مراعات‌ها کاملا انجام می‌شود که در موارد خاص مرگ مغزی این اهدا صورت بگیرد و زندگی یک یا چند نفر را برگرداند.

حاج علی اکبری با اشاره به نزدیک شدن به سالروز سوم خرداد روز فتح خرمشهر، بیان کرد: در تاریخ مشعشع انقلاب اسلامی روز سوم خرداد یک نقطه عطف است که در زمان خودش سرنوشت ساز بود و در مسیر انقلاب اسلامی برای همیشه الهام‌بخش و پیش برنده است. این حماسه بی‌بدیل حاصل اعتماد به خداوند، توسل به اولیای خدا از یکسو و اتحاد و انسجام نیروهای مؤمن در ارتش و سپاه و نیروهای مردمی و تدابیر عالی و خردمندانه بود که وقتی این سه به هم رسیدند این فتح بزرگ را برای مردم به ارمغان آورد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: درود خدا بر شهدای عزیز ما و سرداران بزرگ ما از جمله حسن باقری، صیاد شیرازی، احمد متوسلیان، حاج همت، سلیمانی، منفرد نیاکی و زین الدین و احمد کاظمی و خرازی و دهها جوان رشید خردمندی که استادانه این عملیات را طراحی و فرماندهی کردند و هزاران جوان مؤمن و شجاعی که این طرح را عملیاتی کردند و حاصلش این پیروزی بزرگ شد.

وی با گرامیداشت شهدای روحانی و طلبه دفاع مقدس از جمله شهید ردانی پور گفت: هزاران طلبه و روحانی در دفاع مقدس حضور کارآمد و پیش برنده داشتند که بیش از 4 هزار نفر آنها به شهادت رسیدند که انشالله کنگره این 4 هزار شهید در هفته پیش رو برگزار می‌شود.

حاج علی اکبری ابراز کرد: امسال چهلمین سال این حماسه بزرگ و کم نظیر است و فرصت خوبی است که ابعاد پیدا و پنهان آن مورد بررسی قرار بگیرد. دشمنان ما بر روی مسئله فتح خرمشهر خیلی حساس هستند زیرا از آن مرحله به بعد اتفاقات بسیار بزرگی رقم خورد. در جریان تحریف دفاع مقدس هم بر روی ماجرای فتح خرمشهر کار می‌کنند و هنوز هم آن را رها نمی‌کنند.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: حماسه فتح خرمشهر همچنان که در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک نقطه عطف است برای مسیر پیش روی ما یک ذخیره بزرگ فرهنگ‌ساز و تاریخ‌ساز است و می‌توان با مراجعه به این حماسه بزرگ و آموزه‌های ماندگار آن، گزاره‌های راهبردی و کاربردی را برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی استخراج کنیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 1395 خطاب به جوانان جهادگر انقلابی در سالروز فتح خرمشهر فرمودند: «جوان‌های عزیز فردا مال شماست و شمایید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید. شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید. خرمشهرها در پیش است.نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد به عکس آبادانی را در پی دارد ولی سختی‌هایش بیشتر است.» در این بیان حکمت آموز ملاحظه می‌کنید فتح خرمشهر به عنوان نماد یک منطق همیشه پیروز مطرح می‌شود که اگر در جهاد اصغر و جنگ نظامی چنین فتح بزرگی را به دنبال داشته، در جهاد کبیر و در عرصه عدم تبعیت از دشمنان و در صیانت از هویت انقلاب اسلامی و در پیشبرد آرمان‌ها می تواند سهم بسیار بزرگی داشته باشد.

حاج علی اکبری اظهار کرد: خوشبختانه ملت حماسه‌آفرین ما در بخش‌های گوناگون طعم شیرین عمل به منطقی که که در حماسه فتح خرمشهر داشتیم را چشیدند. در عرصه نظامی این طعم را چشیدیم و به کوری چشم دشمنان به مرحله‌ای رسیدیم که الان جامعه قدرت بازدارندگی فعال را در سطح قدرت‌های جهانی دارد. در عرصه تولید دانش و علم بومی در مرزهای جهانی در بسیاری از رشته‌ها حرکت می‌کنیم و اینها خرمشهرهایی است که به همت جوانان ما فتح شده است اما همچنان در بخش‌ها و میادینی خرمشهرهای فتح نشده داریم که امت باید با تبعیت از امام و حفظ انسجام و انگیزه الهی و اتحاد و داشتن برنامه‌های دقیق و روشن عازم فتح این عرصه‌ها شود.

وی بیان کرد: اگرچه فتح این عرصه‌ها از جریان حماسه بزرگ فتح خرمشهر به تعبیر رهبر معظم انقلاب سخت‌تر است اما باید فتح شود. در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و سبک زندگی و دیپلماسی و فضای مجازی، بخش‌های فراوانی هستند که منتظر حضور و فتح دلاورانه فرزندان ایران و اسلام هستند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به خرمشهر اقتصادی و ضرورت فتح آن گفت: سالهاست که رهبر معظم انقلاب بر این نقطه تأکید می‌کنند و معنایش این است که حوزه اقتصادی کشور دارای اشکالات اساسی است و هنوز اندیشه‌های غیر انقلابی، عناصر نفوذی، جولان مفسدان در این بخش‌ها و ساختارهای معیوب در این حوزه حضور دارند و یک راه حل دارد و آن هم اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح خرمشهر اقتصادی است، گفت: اخیرا دولت سیزدهم با عمل به قانون مصوب مجلس بخشی از این عملیات را آغاز کرده است. مسئله مردمی‌سازی یارانه‌ها در بخشی از کالاهای اساسی مورد اجماع اقتصاددانان است و همه قانع شده‌اند که این اصلاح باید صورت بگیرد. شرایط اقتصادی دنیا، مسئله امنیت غذایی، مجرای اوکراین و خشکسالی در دینا باعث تسریع در این کار می‌شود و خوشبختانه دوستان به این قضیه هم سرعت دادند.

حاج علی اکبری یادآور شد: کشورهای بزرگ جهان از صادرکننده این مواد به واردکننده تبدیل شده‌اند و در برخی کشورها سهمیه‌بندی کالاهای اساسی را در دستور کار قرارداده‌اند. وضعیت فعلی کشور ما را به بهشت قاچاقچیان مواد غذایی تبدیل کرده و جریان ارز ترجیحی میدان را برای ترکتازی رانتخواران فاسد و دلالان هوسباز به شدت باز کرده بود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: این مسئله در دستور کار دولت قرار گرفته و بناست این اقدام به شکل مناسبی صورت بگیرد. وضعیت فعلی علاوه بر اینکه مصرف ما را به اسراف آلوده کرده، تولید ما را هم از صرفه انداخته است و یک همت بلند می‌خواهد که این عیب از اقتصاد ملی ما برداشته شود. اگر این خط بشکند مسیر برای اصلاحات بزرگ‌تر فراهم می‌شود چنانکه وقتی در خرمشهر بچه‌های ما خرمشهر را آزاد کردند راه برای عملیات‌های بزرگ دیگر باز شد. به امید رونق تولید ملی و رشد اقتصادی باید ما این مسیر را پشت سر بگذاریم.

وی ابراز کرد: دولت کنونی جسارت ورود به این میدان را به منزله یک واجب به تأخیر افتاده را بحمدلله دارد و نکته اساسی و مهم روش درست اجرا و اقدام است که اولاً طبقات ضعیف جامعه که معمولاً بار اصلاح اقتصادی بر دوش آنهاست، بیشتر از این آسیب نبینند بلکه طعم شیرین این اصلاح را بچشند و اراده عمومی و ملی هم با این عملیات هماهنگ شود، لذا از دولت توقع داریم اکنون که این مجاهدت تاریخی را سرلوحه کارش قرار داده، مسیر اقدامات کنونی را تقویت کند؛ هم گفت‌وگوی منظم و صریح با مردم و کمک گرفتن از آنها و هم پرداخت به موقع یارانه‌ها و هم اصلاح سامانه‌ها و هم وسعت توزیع کالاهای اساسی مراکز عرضه و هم منطقی‌سازی قیمت‌ها و هم نظارت قوی و برخورد با متخلفان. همه ظرفیت‌های قضایی و مردمی و بخش‌های گوناگون باید به این مسئله کمک کنند.

حاج علی اکبری با اشاره به مسئله اجاره بها و ودیعه مسکن گفت: مسئله مسکن مسئله بسیار حیاتی برای مردم است. جریان مسکن ملی در دستور کار نظام و دولت است و کارهای خوبی هم شروع شده اما در شرایط کنونی مخصوصاً در تابستان برای کسانی که عمدتاً از اقشار ضعیف و متوسط هستند و مستاجرند و سال‌ها اجاره‌نشینی می‌کنند این ایام یک کابوس است و از ابتدای عقد قرارداد نگران رسیدن موعد جابجایی هستند که چه پیشنهادی داده می‌شود و این وضعیت روحی و روانی و زیست عمومی این خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب دو فوریت طرحی در این رابطه در مجلس گفت: این نشان می‌دهد قوانین قبلی کارآمد نبوده و نتوانسته کار را پیش ببرد و هم باید به لحاظ تقنینی مجلس این عرصه را تقویت کند و منطقی‌سازی اجاره بها انجام دهد. البته باید حقوق مالکان هم حفظ شود اما باید قیمت‌ها منطقی باشد و دلبخواه به مستأجران عرضه نشود. از دولت هم توقع داریم در این زمینه تدابیر ویژه‌ای داشته باشد و سازمان تعزیرات حکومتی بیش از قبل به میدان بیاید و کنترل دقیقتر بازار اجاره مسکن در دستور قرار بگیرد و وام ودیعه مسکن افزایش پیدا کند و هم به شکلی باشد که مسئله را حل کند و هم آسان در اختیار مستأجران قرار بگیرد. روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم باید تقویت و تسریع شود.

حاج علی اکبری اظهار کرد: از قوه قضاییه هم توقع می‌رود علاوه بر تقویت ظرفیت‌های نظارتی با مفسدانی که با سوءاستفاده از شرایط مردم و استفاده از ظرفیت مجازی باعث افزایش بی‌رویه اجاره بها می شوند، برخورد کند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: از مردم عزیز و مهربان و اهل مواسات توقع داریم به ویژه مالکان می‌خواهیم که اهل مراعات باشند و فقط بحث‌های تقنینی و قضایی و قانونی نیست اما مسئله مواسات و احسان هم باید مورد توجه مردم باشد. در شرایط اقتصادی امروز با سه امتحان بزرگ مواجه هستیم؛ امتحان انصاف، امتحان احسان و امتحان ایثار و انشالله در این سه امتحان موفق باشیم.

وی با اشاره کوتاه به خرمشهرهای دیگر گفت: یک خرمشهر در عرصه سبک زندگی و خانواده و مسئله جمعیت است و رهبر معظم انقلاب مجدداً بر آن تأکید کردند. در حال نزدیک شدن به چاله جمعیتی نزدیک می‌شویم و این یک چاله سیاه است و وقت کمی داریم که اگر به آن مبتلا شویم گاهی 150 سال طول می‌کشد تا از آن خارج شویم و عزت و استقلال و سعادت و آینده ما را تهدید می‌کند.

حاج علی اکبری با اشاره به خرمشهر مدیریتی گفت: مدیریت‌های کشور نیازمند پاکسازی از عناصر نفوذی و اصلاح و کنار گذاشتن ضعیف و ناکارآمد هستند. ما از عرصه سوء تدبیرها و ضعف مدیریت‌ها خیلی ضربه خوردیم و این نیازمند تدابیر ویژه‌ای است که انشالله در دولت و در سایر قوا مدنظر باشد تا این عرصه توسط جوانان مؤمن و انقلابی و رشید و کاربلد فتح شود.

انتهای پیام
captcha