کارکرد «صندوق نوآوری و شکوفایی» ممانعت از خروج ایده‌ها و استعدادها از کشور است
کد خبر: 4058453
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
شاکری در گفت‌وگو با ایکنا:

کارکرد «صندوق نوآوری و شکوفایی» ممانعت از خروج ایده‌ها و استعدادها از کشور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: گاه مشاهده می‌شود که برخی افراد ایده خود را به کشور‌های خارجی می‌فروشند، لذا «صندوق نوآوری و شکوفایی» می‌تواند با گستراندن چتر حمایتی خود مانع خروج استعداد از کشور و تسهیل امور شود.

اقبال شاکری

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر ضرورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها در برابر نوسانات اقتصادی و بازار ارز اظهار کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نباید تنها به حمایت نرم‌افزاری شود بلکه این حمایت باید در عرصه سخت‌افزاری هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت نقش مهمی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش پررنگی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. به عنوان مثال در بدنه این معاونت صندوقی وجود دارد به نام صندوق نوآوری و شکوفایی که فلسفه تأسیس آن حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه است؛ ایده‌هایی که از سوی خلاقان و صاحبان ایده مطرح می‌شود، اما به دلیل عدم برخورداری از توان مالی امکان عملیاتی‌شدن آن‌ها میسر نیست. ایده‌های نو غالباً از جانب شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و لذا این صندوق کار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را باید انجام می‌دهد و آن‌ها را به ثبت برساند.


بیشتر بخوانید:


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تشکیل صندوق‌هایی نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی را در کشور امری مهم و ضروری عنوان کرد که باید از سیاستگذاران اقتصادی و علمی مدنظر قرار بگیرد و در همین رابطه افزود: تشکیل چنین صندوق‌هایی روند حمایت از دانش‌بنیان را تسریع و تسهیل می‌کند. در کشور ما کمبود چنین صندوق‌هایی بجد احساس شده و باید از لحاظ کمی تعداد آن افزایش پیدا کند. به باور من دانشگاه مهد ایده‌پردازی و پرورش افکار خلاقانه است، پس تشکیل چنین صندوق‌هایی در دانشگاه‌ها خالی از لطف نیست و برای تحقق شعار سال می‌توان برروی ظرفیت دانشگاه‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

کارکرد صندوق نوآوری و شکوفایی

شاکری در رابطه کارکرد صندوق حمایت از شکوفایی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از مهمترین کارکرد‌های صندوق حمایت از شکوفایی و نوآوری، حمایت تسهیلاتی و رفع موانع مربوط به تضامین است. متأسفانه یکی از موانع پیش روی هر شرکتی و هر کسب و کاری ارائه تضامین در حوزه تسهیلات و ضمانت‎‌های مورد نیاز بانکی است، زیرا آن‌چنان در این حوزه بانک‌ها سخت‌گیرانه عمل می‌کنند که یک ایده‌پرداز و یا گروهی که قصد تأسیس یک شرکت دانش‌بنیان را دارند به طور کلی از عملیاتی‌‍سازی ایده خود و تأسیس یک شرکت منصرف شده و گاه مشاهده می‌شود که ایده خود را به کشور‌های خارجی می‌فروشند، لذا این صندوق می‌تواند با گستراندن چتر حمایتی خود مانع خروج استعداد از کشور و تسهیل امور شود.

وی با اشاره به قانون مجلس برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های نوآورانه این‌چنین مطرح کرد: یکی از دغدغه‌های مجلس یازدهم از همان ابتدای تشکیل، حمایت از تولید و حمایت از شرکت‎‌های دانش‌‎بنیان بود که به همین منظور و با تلاش نمایندگان و حمایت دلسوزان طرحی در کمیسیون‌ها مطرح و در نهایت در اسفند سال گذشته به قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان منجر شد. در این قانون حمایت‌های انقلابی و چشم‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های متعدد مطرح شده که به نظر من اگر همین قانون به خوبی مورد بررسی و اجرا قرار بگیرد، قطعاً بسیاری از مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون تقریباً یک سال پیش از اینکه مجلس یازدهم شروع به کار کند و دو سال هم در مجلس فعلی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت، گفت: در طراحی قانون مذکور بسیاری از اندیشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشارکت داشته‌اند و ایده‌های خوب و قابل اجرا را پیشنهاد کردند و نتیجه این همکاری سازنده، قانونی است که امروز به تصویب رسیده و آن را لمس می‌کنیم و امیدواریم با جدیت دولت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی، کارآمدی و اثرگذاری آن را تمام جوانان خلاق و ایده‌پرداز احساس و دلگرمی آن‌ها را فراهم کند.

ضرورت پیوند صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان

شاکری به مقوله پیوند میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد و در همین رابطه متذکر شد: متأسفانه پیوند میان صنعت و شرکت‌های دانش‌‎بنیان بسیار اندک و ناچیز است. اگر میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان پیوندی وجود داشت، نتیجه آن تولید خودرو‌های روز دنیا و تبدیل شدن ایران به قطبیت صنعت منطقه بود، هرچند در بعضی‌ها صاحب موفقیت هستیم، اما باید قبول کرد که ارتباط زنجیروار میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد، درصورتی‌که در بسیاری از کشور‌ها اگر موفقیتی وجود دارد، این موفقیت به خاطر پیوند میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با ابراز تأسف اظهار کرد: که به‌دلیل عدم پیوند میان صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه دارند در کسب و کار‌های کوچک و زودبازده و خورد فعالیت داشته باشند تا اینکه با صنایع بزرگ و مادر همکاری داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هرگاه به دانش‌بنیان‌ها اعتماد کرده‌ایم نتیجه مثبت آن مشهود بوده است، به عنوان مثال موفقیت ایران در فناوری‌های نانو و سلول‌های بنیادی نتیجه همان اعتمادی است که به دانش‌بنیان‌ها شده، لذا امروز نیازمند انقلابی اقتصادی با پیشقراولی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. اقتصاد ایران باید از حالت روزمرگی خارج شود و قطعاً بدون دانش‌بنیان‌ها این مهم میسر نخواهد شد.

 

گفت‌وگو از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha