دولت جهادی آری؛ جهاد دولتی خیر + فیلم
کد خبر: 4058497
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
در نشست بررسی فعالیت‌های جهادی مطرح شد؛

دولت جهادی آری؛ جهاد دولتی خیر + فیلم

در نشست بررسی فعالیت‌‌ها، مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های جهادی و پیام 9 بندی مقام معظم رهبری به جهادگران که در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، بر صیانت از جریان جهادی در برابر نفوذ تفکرات و جریان‌های سیاسی و انحرافی به درون آن تأکید و اعلام شد:‌ اینکه افراد سیاسی و دولت‌ها جهادی شوند بسیار مطلوب است، اما اینکه بخواهند جریان جهادی را دولتی کنند، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

گروه‌های جهادیبه گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. یکی از نشانه‌های این مهم، ایجاد و راه‌اندازی گروه‌های جهادی در کشور بود. گروه‌های جهادی که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است. گروه‌های جهادی که هدفی جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی به میدان آمده و در گمنامی به خدمت‌رسانی به اقشار محروم پرداخته‌اند.

در این راستا، ایکنا با برپایی نشستی، به بررسی فعالیت‌، مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته پرداخته است. این نشست با حضور محمدامیر بزرگیان، مدیرگروه جهادی راه کربلای تهران و علی دین‌محمدی، مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی شمال شرق تهران و قرارگاه ملی جهادی استان سیستان و بلوچستان، در سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد تا ابعاد مختلف فعالیت‌ها و مشکلات گروه‌های جهادی کشور  و پیام 9 بندی مقام معظم رهبری به جهادگران مورد بررسی قرار گیرد.

ایکنا ـ‌ گروه‌های جهادی با چه مشکلات و دغدغه‌هایی مواجه هستند؟

بزرگیان: در بحث جریان جهادی موضوعات مهمی را پیش رو داریم و یکی از موضوعاتی که برای جریان جهادی و حدود 40 هزار گروه جهادی در کشور مطرح شده، قانون بسیج سازندگی است که تقریباً حدود یک سال در مجلس بود و در حال بررسی و انجام کارهای تخصصی است. البته بسیج سازندگی پیش از این قانونی در مجلس داشت که این قانون نیز همانند تمامی قانون‌های دیگر نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی داشت.

در اصلاحیه قانون بسیج سازندگی بسیاری از مسائل مغفول در قانون مد نظر قرار گرفته است که دو بند آن ارتباط مستقیم با حرکت‌های جهادی دارد. البته این اصلاحیه علی‌رغم تصویب در کمیسیون مربوطه، همچنان از سوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشده است. این قانون زمان زیادی در کمیسیون بررسی شد و در نهایت با بحث و بررسی فراوان به تصویب رسید.

این مسئله برای ما به عنوان یک جهادگر سؤال است که در مجلس انقلابی چه اتفاقی رخ می‌دهد که چنین قانونی که درخواست و دغدغه مقام معظم رهبری تلقی می‌شود، هنوز تصویب نشده است. مقام معظم رهبری در سال‌های 1399 و 1400 بیش از 20 کلیدواژه جهادی، حرکت‌های جهادی و هسته‌های جهادی را در سخنرانی‌های خود به کار بردند. در زمینه گام دوم نیز از جریان جهادی یاد کرده‌اند که نشان‌دهنده دغدغه ایشان در این زمینه است. بنابراین، با توجه به تأکید رهبر انقلاب اسلامی جای سؤال است که چرا تصویب این قانون به تأخیر افتاده است.

ارسال نشود/////دولت جهادی آری، جهاد دولتی خیر! / جهادگران از نفوذ جریان‌های سیاسی و انحرافی جلوگیری کنند / خوانده شد

با تصویب اصلاحیه قانون بسیج سازندگی، مشکلات بسیاری از پیش روی گروه‌های جهادی برداشته می‌شود. مهمترین آنها صیانت از گروه‌های جهادی است. بسیاری از سیاسیون و احزاب دارای خیریه هستند که گاهی تخلفات بسیاری در آن‌ها انجام می‌شود و تاکنون هیچ‌کدام از تخلفات در جامعه آشکار نشده است، اما زمانی که نوجوانی بی‌تجربه در یکی از گروه‌های جهادی دانسته یا نادانسته مرتکب اشتباه می‌شود، این موضوع تیتر اول روزنامه فرهنگیان می‌شود. چه اتفاقی رخ می‌دهد که اختلاس‌های بزرگی نظیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در کشور رخ می‌دهد و برخی روزنامه‌‌ها هیچ خبری را درباره آن منتشر نمی‌کنند، اما وقتی نوجوان جهادی اشتباهی می‌کند فوری تیتر روزنامه‌ها می‌شود.

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی

مهمترین تأثیر اصلاحیه قانون بسیج سازندگی صیانت از گروه‌های جهادی است. فرهنگ و جریان جهادی تیغ و شمشیر ولایت بوده و نباید به دست هیچ فردی بیفتد. برخی دوستان جهادی به دنبال این بودند که جریان جهادی را به برخی افراد منتصب کنند که اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، جریان جهادی نیز همانند بسیاری از این افراد به تاریخ می‌پیوست، اما تا زمانی که جریان جهادی در دست ولایت باشد، هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند و همواره به نفع انقلاب خواهد بود. اگر جریان جهادی به اشخاص سیاسی وصل و با کارهای تبلیغاتی به جریان‌های مختلف سیاسی متصل شود، محکوم به شکست است و با بالا پایین شدن جریان سیاسی در کشور رو به افول خواهد گذاشت. بدین ترتیب، ابتدا باید از جریان جهادی صیانت شود و سپس، باید از آن در برابر انحرافاتی که آن را به خطر می‌اندازد و به جریان‌های سیاسی منتصب می‌کند محافظت کرد.

بنابراین، اینکه افراد سیاسی و دولت‌ها جهادی شوند بسیار مطلوب است، اما اینکه بخواهند جریان جهادی را دولتی کنند، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و تا جایی که بتوانیم در برابر آن ایستادگی خواهیم کرد. ضرورت صیانت از جریان جهادی در برابر جریان انحرافی از مهمترین بحث‌هایی است که باید بدان پرداخته شود. هر فرد یا جریانی که بخواهد جریان جهادی را دولتی یا به جریان‌ها و احزاب سیاسی متصل کند، انحرافی است.

شهدای جهادگر

موضوع بعدی بحث شهدای جهادگر است که در نظام مغفول مانده و برخی در جریان اغتشاشات به هر دلیلی صدمه دیده و از دنیا رفته‌اند و مسئولان آنان را شهید محسوب می‌کنند، اما جوان جهادگری که با نیت خالص در دورافتاده‌ترین نقاط کشور حضور می‌یابد و برای محرومیت‌زدایی اقدام می‌کند، چنانچه دچار سانحه شود و از دنیا برود، شهید محسوب نمی‌شود! البته این موارد در اصلاحیه قانون بسیج سازندگی مطرح شده و در انتظار طرح در صحن علنی مجلس است.

بحث مهم دیگر، متولی جریان جهادی است. امروزه بسیاری از خیریه‌ها و سمن‌ها در کشور متولی دارند. متولی جریان جهادی چه کسی یا چه نهادی است؟ باید اذعان کرد که هیچ نهادی امن‌تر از سپاه نیست. برخی افراد نهادهایی همچون وزارت کشور را به عنوان متولی این امر مطرح کردند که نمی‌توان به آن تکیه کرد. گروه‌های جهادی مستقل هستند و هر مسئله‌ای که بخواهد استقلال آنها را خدشه‌دار کند، از نظر ما باطل است. بنابراین، گروه جهادی رده و نیروی تحت امر هیچ نهادی نیست. یعنی این گروه‌ها مسائل و مشکلات مختلف را تشخیص می‌دهند و وارد میدان می‌شوند و هزینه و بودجه خود را نیز از مردم و نهادهای قادر به پشتیبانی تهیه می‌کنند. مقام معظم رهبری نیز در پیام 9 ماده‌ای خود به جهادگران به نهادهای قادر به پشتیبانی دستور دادند که از گروه‌های جهادی حمایت کنند. بنابراین، چنانچه قصد داریم جریان جهادی شمشیر ولایت باقی بماند و در اختیار انقلاب و ولایت باشد، جایی امن‌تر از سپاه برای آن وجود ندارد.

احیای جهاد

بحث مهم دیگر، احیای جهاد است. جهاد یکی از نهادهای انقلابی بود که باید احیا می‌شد. منحل کردن جهاد خیانتی بزرگ به انقلاب و اسلام و ایران است و جهادگران موافق احیای جهاد هستند؛ چراکه راه حل برون‌رفت از بسیاری مشکلات نیز همین امر است. فلسفه جهاد این است که حکم جهاد از سوی رهبری صادر می‌شود. بنابراین باید در اختیار رهبری باشد. اگر جهاد ذیل رهبری احیا شود، از سوی جهادگران پذیرفته است، اما اگر دولتی شود، قابل قبول نیست.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم بحث احیای جهاد مطرح و با پیگیری‌های رئیس‌جمهور در بخش مناطق محروم ریاست‌جمهوری شورای جهاد ایجاد شد. متأسفانه رد پای جریانات انحرافی در این شورا مشاهده می‌شود. برخی قصد دارند به انحای مختلف جریان جهادی را به جریان‌های سیاسی متصل کنند. امروز سهم‌خواهی سیاسیون در شورای جهاد به وضوح قابل مشاهده است. یعنی جریان‌های سیاسی به دنبال کرسی در شورای جهاد هستند. قرار بر این بود که این شورا محلی برای پشتیبانی از حرکت‌های جهادی باشد. بنابراین، اعضای آن نیز باید جهادی باشند نه سیاسیون. چنانچه قصد داریم ستادی برای پشتیبانی از حرکت‌های جهادی ایجاد شود، باید از وجود جهادگرانی که در کف میدان تلاش می‌کنند در شورای جهاد استفاده شود.

امروز جهادگران کشور که بیش از 40 هزار گروه جهادی را تشکیل داده‌اند نمایندگانی دارند که در سطح شهرستانی، استانی و کشوری انتخاب شده‌اند که چه بخواهیم و چه نخواهیم آنان نمایندگان گروه‌های جهادی هستند. بنابراین، نمایندگان باید در شورای جهاد حضور داشته باشند. می‌توان گفت که ترکیب شورای جهاد تقریباً از پیش تعیین‌ شده بود. یعنی ابتدا طرح احیای جهاد مطرح بود و زمانی که پذیرفته نشد، این طرح به نام دیگری با عنوان طرح حمایت و پشتیبانی از حرکت‌ها و گروه‌های جهادی مطرح شد و امروز اعضای آن تغییری نکرده‌اند و همان افرادی که سال‌هاست با نام جهادی خود را مطرح کرده‌اند در آن حضور دارند.

اگر از جهادگران واقعی و گروه‌های جهادی کف میدان در شورای جهاد استفاده شود، این شورا به موفقیت‌های فراوانی دست می‌یابد. جهادی واقعی کسی است که در روستاهای دوردست کشور فعالیت می‌کند و با مشکلات مردم آشناست. بدین ترتیب این شورا موفق خواهد شد و در غیر این صورت شورای جهاد محکوم به شکست خواهد شد.(این نشست یک هفته پیش از اعلام نتایج منتخبین سومین مجمع عالی جهادگران کشور برگزار شده است).

ارسال نشود/////دولت جهادی آری، جهاد دولتی خیر! / جهادگران از نفوذ جریان‌های سیاسی و انحرافی جلوگیری کنند / خوانده شد

ایکنا ـ رفع مشکلات گروه‌های جهادی نیاز به چه ساز و کاری دارد؟

دین‌محمدی: به توفیق الهی بیش از 20 سال است که مشغول فعالیت جهادی هستیم و این موضوع با گوشت و پوست ما عجین شده است. زمانی گروه‌های جهادی از ایام عید یا تابستان استفاده می‌کردند و در طول سال یک یا دو بار به اردوهای جهادی می‌رفتند، اما امروز جهادگران هر روز و هر لحظه مشغول فعالیت در مناطق محروم کشور هستند. جهادی به معنای جمعی از افراد خودجوش مستقل مردمی و دغدغه‌مند است که برای رفع نه تنها فقر و محرومیت بلکه برای رفع هر مسئله‌ای که نیاز به فعالیت جهادی دارد، فعالیت می‌کنند.

امروزه فعالیت جهادگران از توزیع بسته‌های معیشتی شروع و در رشته‌های تخصصی مختلف انجام می‌شود. یعنی گروه‌های جهادی در شاخه‌های مختلف خدمت‌رسانی به محرومان از توزیع بسته‌های معیشتی گرفته تا پزشکی و هسته‌ای در حال فعالیت هستند. پس از گزارش‌هایی که از فعالیت‌ فراوان جهادگران به مقام معظم رهبری رسید، ایشان فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر کردند. بنابراین، جریان جهادی از نظر ما دارای متولی ویژه خود است؛ یعنی امام جامعه فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را برای حمایت از گروه‌های جهادی صادر کرده است. یعنی جهادگران مستقل و خودجوش فعالیت می‌کنند و متولی اصلی آنان رهبر معظم انقلاب است.

امروزه که تعداد گروه‌های جهادی به بیش از ده‌ها هزار رسیده است، جهادگران تبدیل به آبروی انقلاب و کشور شده‌‌اند و نام جهادی نامی جهانی شده است. در حال حاضر جهادگران ما در حال انتقال فعالیت خود به دیگر کشورها همچون عراق و سوریه هستند و کار جهادی به موضوع مهمی برای سیاسیون تبدیل شده است. بسیاری از سیاسیون به دنبال بهره‌گیری از عنوان جهادی هستند که این موضوع دغدغه زیادی را برای جهادگران ایجاد کرده است؛ چراکه باید از جریان جهادی صیانت کرد.

جهادگران زیر نظر بسیج سازندگی فعالیت می‌کنند، اما برای اینکه این موضوع از نظر دولت رسمی شود، شورای جهاد تشکیل شده است. امروزه فعالیت تأثیرگذار جهادگران باعث شده تا نهادهای مختلف به دنبال بهره‌گیری از نام جهادی باشند. گروه‌های جهادی تحت لوای هیچ گروه، دسته و سازمانی نخواهند بود و بسیج سازندگی و سپاه نیز شجره طیبه‌ای است که گروه‌های جهادی همانند یک ریسمان و برای جلوگیری از انحراف بدان متصل هستند، وگرنه استقلال جهادگران همواره حفظ شده است. متأسفانه بسیاری از افراد و گروه‌ها به دنبال انتصاب گروه‌های جهادی به خود هستند که نگران‌کننده است و استقلال جهادگران را زیر سؤال می‌برد.

ولایت فقیه؛ فرمانده جهادگران 

مجموعه بزرگ جهادی فرمانده‌ای دارد که همان ولایت است. مقام معظم رهبری پیام 9 ماده‌ای برای جهادگران صادر کردند که در این پیام با بندهای مختلف نقشه راه جهادگران به صورت بسیار شفاف مشخص شده و در آن آمده است که نباید گروه‌های جهادی در قید و بند روند اداری قرار گیرند و نهادهای مختلف باید از آنها پشتیبانی کنند. البته بسیاری از دستگاه‌ها و جریانات به دنبال سرپرستی گروه‌های جهادی هستند، چون این گروه‌ها یک مجموعه فعال هستند.

جامعه جهادی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که از مسیر اصلی به بیراهه رود. امروز کسی به فکر شهدا و جانبازان جهادی نیست. البته سپاه و نیروهای مسلح به میدان آمده و ستاد کل نیروهای مسلح هزینه و بودجه لازم را در نظر گرفته و همه جهادگران منتظر تصویب اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در مجلس هستند. همگان مشاهده کردند که جهادگران در سخت‌ترین شرایط و بحران‌های کشور همچون کرونا در میدان حضور داشته‌اند و با جان و دل به مردم خدمت می‌کنند. بنابراین، باید برای این تلاش‌گران خدوم و بی‌منت کاری کرد و آن‌ها را از حداقل‌های پشتیبانی بهره‌مند ساخت.

امروز 50 شهید جهادی تقدیم انقلاب و اسلام شده‌اند که متأسفانه نه تنها با عنوان شهید شناخته نشده‌اند، بلکه هیچ یاد و نامی از  آنان در جایی دیده نمی‌شود و حتی یک خیابان به نام آنان نامگذاری نشده است. ما باید برای افرادی که برای کشور خود این‌گونه جان‌فشانی می‌کنند ارج بنهیم. بحث جهادی یکی از الگوهای اسلامی است که هیچ‌گونه منافع مادی نداشته و هر منفعتی که برای آن وجود دارد معنوی است. جهادگران ما امروز با فشارهای متعددی از سوی جریانان سیاسی، انحرافی و ... مواجه هستند. همگان باید بدانند که جهادگران یک صاحب دارند و آن نیز مقام معظم رهبری است. رهبر انقلاب نیز بسیج سازندگی را مأمور رسیدگی به امور گروه‌های جهادی کردند.

جهادگران کمبود صاحب ندارند که هر جریان و گروهی به دنبال تصاحب آن هستند. اگر فردی قصد دارد برای جهادگران قدمی بردارد، نباید به دنبال تأسیس قرارگاه و شورا و ... باشد. جهادگران دارای ساختاری به نام مجمع جهادگران هستند که با رأی جهادگران از دورافتاده‌ترین نقاط کشور انتخاب می‌شود. بنابراین، اگر جریان یا فردی قصد دارد که قدمی برای گروه‌های جهادی بردارد، باید فقط از آنها حمایت و پشتیبانی کند و هرگونه تصاحب و سرپرستی و استفاده از عنوان جهادی برای جهادگران خط قرمز است.

ارسال نشود/////دولت جهادی آری، جهاد دولتی خیر! / جهادگران از نفوذ جریان‌های سیاسی و انحرافی جلوگیری کنند / خوانده شد

ایکنا ـ اغلب مردم فعالیت‌ گروه‌های جهادی را در قالب فعالیت‌های عمرانی مشاهده می‌کنند؛ گروه‌های جهادی در عرصه فرهنگی چه فعالیت‌هایی دارند؟

دین‌محمدی: گروه‌های جهادی در شاخه‌های مختلفی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به محرومان هستند. برخی فقط در یک رشته ویژه و به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. برای مثال برخی گروه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی، برخی دیگر به برنامه‌های پزشکی و ... می‌پردازند. گروه‌هایی هم به صورت تخصصی به امور مختلفی همچون پزشکی، بهداشتی و قرآنی پرداخته و فقط در یک حوزه فعالیت می‌کنند.

بسیاری از دانشجویان و نخبگان در گروه‌های جهادی فعالیت و نیز در اردوهای مختلف به آموزش بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم اقدام می‌کنند. برخی گروه‌های جهادی در اردوهای جهادی به آموزش قرآن می‌پردازند و اصول اولیه قرآن را با شیوه‌هایی ویژه به نوجوانان و جوانان روستایی می‌آموزند. حتی در دوره شیوع کرونا برخی گروه‌ها ابداعات و اختراعاتی همچون داروی ضدکرونا داشتند که این دارو تولید شد.

ایکنا ـ یکی از بندهای پیام 9 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به گروه‌های جهادی «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید» است. چه راهکارهایی برای همگانی کردن این شعار در جامعه وجود دارد؟

بزرگیان: مقام معظم رهبری در دیدار با جهادگران نکته‌ای فرمودند که به این بند مربوط بود. ایشان فرمودند که چرا باقی جوانان در میان جهادگران نیستند و از حضور در میدان جهاد محروم هستند. یعنی محروم واقعی را افرادی معرفی کردند که از این جریان غافل‌اند و در میان گروه‌های جهادی نیستند. پیرو این فرمایش، رهبر انقلاب بر تبلیغ کار جهادی در خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ... تأکید کردند تا این موضوع در میان جوانان تبیین شود و ما باید مردم را به شرکت در حرکت‌های جهادی دعوت کنیم.

بحث دیگر تحقق عدالت است. گاهی اوقات فقط در مسیر توسعه قرار داریم، اما تأکید مقام معظم رهبری بر عدالت پیش از توسعه و پیشرفت است. بخش زیادی از این قضیه بر عهده مردم است تا از نزدیک با فعالیت جهادگران آشنا شوند. بخش مهمتر آن نیز مطالبه‌گری گروه‌های جهادی از نهادها، ادارات و دستگاه‌های مختلف است.

بسیاری از کمبودها در مناطق محروم نتیجه کم‌کاری برخی مسئولان است و نباید اجازه دهیم که مسئولان پشت خدمات گروه‌های جهادی پنهان شوند. اگر مسئولی در یک روستای دورافتاده به یک مدرسه رسیدگی نکرده است، گروه‌های جهادی وظیفه دارند که از مسئولان مطالبه‌گری کنند و پیگیر ضعف آن‌ها باشند. سپس، در ادامه به دنبال رفع معضلات محرومان و مشکلاتشان باشند. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از تحقق عدالت و پیشرفت در گرو جهاد اداری و مطالبه‌گری گروه‌های جهادی است. بنابراین، صیانت از گروه‌های جهادی بر عهده خود آنهاست. جریان جهادی امانتی در دستان ماست و تک‌تک جهادگران باید برای صیانت از آن دغدغه داشته باشند.

ارسال نشود/////دولت جهادی آری، جهاد دولتی خیر! / جهادگران از نفوذ جریان‌های سیاسی و انحرافی جلوگیری کنند / خوانده شد

دین‌محمدی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جهادگران به درصد پایین تعداد آنها در کشور اشاره کردند و از جهادی‌ها راجع‌به برنامه‌هایشان برای جذب جوانان و نوجوانان سؤال کرده بودند. ایشان روز بعد از دیدار در پیام خود به جهادگران بر ضرورت عمومی کردن گفتمان جهادی در جامعه تأکید کردند.

یکی از راه‌های عمومی شدن، ارج نهادن به جهادی‌هاست. برای جذب افراد به یک موضوع باید آن را جذاب و شیرین به مردم ارائه داد. زمانی که به جهادگران ارج بنهیم و زیبایی و مقام شامخ جهادی را به رخ بکشیم، جوانان برای روی آوردن به این امر مقدس ترغیب خواهند شد. همچنین، باید خدمات جهادگران به جامعه نشان داده شود. رهبری در بند 9 پیام 9 ماده‌ای خود به جهادگران فرمودند: «کارهای خود، پیشرفت‌های خود، موفقیت‌های خود، توانایی‌های روزافزون خود را به‌ شکل هنرمندانه به اطلاع همگان برسانید. نشان دهید که جهادِ موفق شما که فقط بر گوشه‌‌ای از ظرفیت‌های انسانی کشور متکی است، چقدر زیبا و شوق‌انگیز است.» متأسفانه در رسانه ملی برنامه ویژه‌ای برای جهادگران وجود ندارد.

فقدان برنامه‌سازی و ارائه طرح‌های مختلف برنامه‌سازی همچون تولید مستند درباره گروه‌های جهادی باعث می‌شود که فعالیتشان در هیچ کجا منعکس نشود و مردم نیز در جریان این اقدامات نباشند. متأسفانه بحث صیانت از جریان جهادی نیز باعث شده است تا بسیاری از دغدغه‌‌های جهادگران معطوف به این امر شود و نتوانند آن‌گونه که باید و شاید به انعکاس اخبار و فعالیت‌های موفق خود در مناطق مرحوم کشور بپردازند.

ایکنا ـ عملکرد رسانه‌ها در مواجهه با گروه‌های جهادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دین‌محمدی: قطعاً ضعف رسانه کاملاً مشهود است. پیشنهادهایی به رسانه ملی دادیم که در کنار برنامه‌ای مانند ایران‌گرد، برنامه‌ای با عنوان جهادگر تولید و پخش شود که به جایی نرسید. یکی از حوزه‌هایی که می‌توان بر روی آن کار رسانه‌ای و حتی هنری کرد، حوزه شهدای جهادگر است تا شهادت جهادگران به سمع و نظر مردم به ویژه مسئولان برسد و برای شهدا و خانواده آن‌ها اقدامی کنند.

بسیاری از جهادگران خدوم کشور خود از خانواده‌ای محروم هستند. بحث جهادی موضوعی بسیار گسترده است و چنانچه حمایت و صیانت لازم از آن انجام شود، می‌تواند به قله‌های بسیار رفیعی دست پیدا کند. متأسفانه گاه در رسانه در مورد جهادگران روابط بر ضوابط ترجیح داده می‌شود؛ یعنی افرادی که به برنامه‌های جهادی دعوت می‌شوند، اغلب از طریق رابطه به رسانه می‌آیند و هیچ‌کدام نماینده واقعی جریان جهادی نیستند. نمایندگان واقعی جریان جهادی دوستانی هستند که از طریق مجمع جهادگران و سازمان بسیج سازندگی معرفی می‌شوند. گروه‌های جهادی مستندات بسیاری را از فعالیت‌های جهادی تولید می‌کنند که هیچ جایی در رسانه ندارند و هیچ‌گاه شبکه‌های سراسری بدان نمی‌پردازند. پس نیازمند اختصاص برنامه‌های ویژه درباره فعالیت‌های جهادی هستیم تا جامعه در جریان این برنامه‌ها قرار گیرد.

گزارش از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha