به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین جلسه شورای نظارت بر تبلیغات محیطی کشور که بر اساس مصوبه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۸ متشکل از بیش از ۱۵ عضو متکفل یا عهدهدار نظارت کلان بر چالشها و مسائل تبلیغات محیطی در کشور است، یکم خردادماه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد و اعضای حقیقی جدید شورا معرفی شدند.
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن تشریح جزئیات این جلسه اظهار کرد: مهمترین پیام شورای نظارت بر تبلیغات محیطی اشراف اعضای حقیقی و حقوقی آن بر سه عرصه هدایتی، نظارتی و حمایتی در تبلیغات محیط کشور است؛ عرصهای که چالشهای بزرگ و خلأهای قانونی و فرصتها و تهدیدات مختلفی با خود به همراه دارد و در سالهای گذشته به دلیل چالشهایی از جمله ضعف دبیرخانه، عدم همراهی شهرداریها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این شورا یا سایر چالشها نتوانست وظایف خود را انجام دهد و در دوره جدید قرار است بتواند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی بایستهای بر عرصه تبلیغات محیطی کشور با همکاری و همدلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی این وزارتخانه و البته شهرداری تهران انجام دهد.
امامی افزود: در عرصه هدایتی ریلگذاری و نگارش آییننامهای برای تحقق عینی سیاستها و اصولی که در مصوبه سال ۸۸ آمده مدنظر قرار گرفت و مقرر شد در جلسه امروز اولویتها از طرف اعضا تصویب شود، اما در رأس این اولویتها به نظر میآید موضوع قواعد نوشتار در تبلیغات محیطی موضوع حضور چهرههای مشهور در تبلیغات محیطی، همچنین ابعاد تبلیغی تابلوهای واحدهای صنفی و اداری و همچنین ساماندهی تبلیغات محیطی در فضاهای غیر مشمول قوانین موجود مانند جایگاههای سوخت در اولویت قرار دارد و کارگروه، آییننامه و دستورالعملهای مختصری را در این عرصهها تصویب میکند و به شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیم میکند تا ریلگذاری برای تحقق سیاستها و ضوابط تبلیغات محیطی کشور محقق شود.
به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در عرصه نظارتی مقرر شد سازوکار نظارت و همچنین ضمانت اجرایی نظارتی کارگروه در تعامل با مقامات قضایی و با حضور نمایندهای از قوه قضاییه در این کارگروه به شدت پیگیری شود و بر همین اساس مرکز رصد فرهنگی کشور با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اتصال به سامانه جامع استعلام تبلیغات محیطی در کشور بتواند یک رصدگر آگاه و قوی برای تحولات عرصه تبلیغات محیطی و پیامها و تصاویر تبلیغی در کشور باشد.
رویکرد دولت سیزدهم نسبت به فعالیتهای فرهنگی
امامی با بیان این مطلب که کار در عرصه حمایتی مهمتر است، افزود: ما در دولت سیزدهم قائل به این هستیم که تا حد امکان فعالیتهای فرهنگی با رویکرد حمایتی، آموزشی و توسعهبخش انجام شود و نوبت به فعالیتهای صلبی نمیرسد؛ لذا برای ترغیب، ترویج، ساماندهی و الزام زیرساختهای تبلیغات محیطی کشور در تعامل با شرکتها و کانونهای تبلیغاتی به تبلیغ اولویتهای اول فرهنگی کشور خصوصاً عرصه حجاب، جمعیت، تقویت نهاد خانواده، آگاهسازی جامعه نسبت به آسیبهای اجتماعی خصوصاً اعتیاد و ... مقرر شد شورای فرهنگ عمومی پیگیری و ابلاغیههایی را داشته باشد.
وی افزود: به همین منظور در تیرماه با توجه به تأکید وزیر کشور بهعنوان قائممقام رئیس شورای اجتماعی کشور مقرر شد برای اختصاص ۱۰ تا ۱۵ درصد زیرساخت تبلیغات محیطی در همه شهرهای کشور به حوزه مهم زیست عفیفانه، حجاب و عفاف اقدامات لازم صورت پذیرد و بر همین اساس در عرصههای دیگر تبلیغات فرهنگی مخصوصاً با توجه به تجربه خوب سازمان زیباسازی شهرداری تهران آییننامهها، حمایتها، مشوقها و زیرساختهای حقوقی تهیه شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان اظهار کرد: یکی از نکات مهم دیگر که در جلسه شورای نظارت بر تبلیغات محیطی کشور مورد توجه قرار گرفت این نکته بود که موضوع نوشتار و پاسداشت زبان و خط فارسی یک موضوع بسیار حساس قلمداد میشود و باید تغییرات فرهنگی و فناوری ضمن به رسمیت شناخته شدن آییننامهها عبایی از بهروزرسانی آییننامهها و قوانین کشور نداشته باشد و در عین حال مخصوصاً از اصالت و فخامت نوشتار حمایت شود و چالشهایی که امروز در عرصه کاربرد خط فارسی یا استفاده از تصاویر آقایان و خانمها در تبلیغات است، با یک نگاه عمیق تخصصی و مبتنی بر ارزشهای فرهنگی قوانین بهموقع بهروزرسانی و به سمع کانونهای محترم تبلیغاتی در سراسر کشور برسد.
انتهای پیام