اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی؛ پیشرفت داشته‌ایم ولی رضایت نداریم + فیلم
کد خبر: 4059135
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی بیان کرد:

اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی؛ پیشرفت داشته‌ایم ولی رضایت نداریم + فیلم

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن اشاره به برخی ناکامی‌ها و کامیابی‌های در رسیدن به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: در هماهنگی و تقسیم کار ملی و نیز نظارت و ارزیابی توفیقاتی حاصل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ایکنا، براساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر اردیبهشت‌ 1388، مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب اعضا رسید تا تمامی تصمیمات مهم در حوزه قرآن در این شورا اتخاذ شود.

در مقدمه این منشور به مباحثی همچون دستیابی به جامعه‌ای متمسك به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح و تحـقق اندیشـه‌های معمار بزرگ انـقلاب اسلامی و رهنـمودهای مقام معظم رهبری برای گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن كریم و ارتـقای ایران به كشوری توسـعه‌یافته با هویتی اسلامی ـ انقلابی در گرو عزم ملی و اراده هماهنگ مدیران ارشد نظام به منظور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره شده است.

ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال غیردولتی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی، تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن كریم و تمسك به تعالیم آن، تعمیق معرفت و تعمیم فهم و درك قرآن كریم، ارتقای التزام عملی به قرآن كریم در ابعاد فردی و اجتماعی، تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی كشور،‌ توسعه مهارت‌های روان‌خوانی، صحیح‌خوانی و درک معنای آیات در میان اقشار مختلف و تقویت و گسترش انس با قرآن در میان اقشار مختلف مردم از جمله اهداف این منشور است.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه قرآن و عترت اعتقاد دارند که با گذشت بیش از یک دهه از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی، بازنگری آن بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

در گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش شده است تا در مورد افق و آینده این منشور و دستاوردهایی که طی یک دهه داشته‌ است، سؤالاتی مطرح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه منشور مصوب 22 اردیبهشت‌ 1388 است و 12 سال از تصویب آن می‌گذرد، گفت: در منشور به دنبال ‌یکپارچه‌سازی، هماهنگی، هم‌افزایی و توانمندسازی امور مرتبط با قرآن در سطح ملی بوده‌ایم. رویکرد منشور، تقسیم کار ملی در حوزه قرآن بوده و تلاش شده است تا از این طریق به نقطه‌ای برسیم که فرهنگ قرآنی در جامعه مشهود شود، یعنی هدف عملیاتی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، بحث توسعه این فرهنگ در کشور بوده است.

عاملی در پاسخ به این سؤال که چقدر در تحقق این رویکرد موفق‌ بوده‌اید، گفت: در هماهنگی و تقسیم کار ملی و نیز نظارت و ارزیابی توفیقاتی حاصل شده، اما از این حیث که توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه نمایان و نیز اخلاق و رفتار قرآنی حاکم باشد، احساس رضایت نداریم. نمودِ توسعه فرهنگ قرآنی در تعداد حافظان، قرائت صحیح و مواردی از این دست است. احساس رضایتی از این جهت نداریم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه پیشران اصلی استقرار جامعه اسلامی تمرکز بر قرآن است، اظهار کرد: اگر با قرآن جامعه را تقویت کنیم، کرامات انسانی و اخلاق الهی و متغیرهای مرتبط با جامعه اسلامی نیز تأمین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و گفت: حفظ قرآن فقط مشغول کردن حافظه نیست، بلکه حوزه شناخت و رفتار را اصلاح می‌کند و حتی ارتباطات اجتماعی فرد را تغییر می‌دهد. بنابراین تمرکز بر حفظ قرآن و تقویت معارف قرآنی و قرائت صحیح مسیری است که منشور قرآنی دنبال می‌کند.

عاملی در مورد اقدامات عملی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرای مفاد منشور، گفت: یکی از اقدامات استفاده از ظرفیت‌ فناوری‌های جدید است. فضای مجازی در ایران 92 و نیم درصد نفوذ دارد و مرجعی است که اگر سامانه‌های توانمند و قدرتمند با قابلیت‌های قوی و ابزار مناسب برای حمایت از قرائت صحیح، حفظ و معارف قرآن در آن تأمین شود، تحولی اساسی رخ می‌دهد.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به وجود هشتاد هزار مسجد در کشور، گفت: تقویت مساجد، که می‌تواند منجر به تقویت توسعه فرهنگ قرآنی شود، اهمیت دارد. در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر تشکیل کارگروهی تأکید شد تا بتواند این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کند و آموزش و پرورش، انجمن‌ها و مردم به منزله ظرفیت بزرگی برای تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند. ما این دوره را دوره محوریت مردم و کنشگران مردمی برای توسعه فرهنگ قرآنی می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که جبهه مردمی فرهنگی انقلاب تقویت شود.

انتهای پیام
captcha