بن‌بست‌شکنی در مذاکرات؛ هدف اصلی سفر رئیس‌جمهور به عمان
کد خبر: 4059345
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷
ساداتیان بیان کرد:

بن‌بست‌شکنی در مذاکرات؛ هدف اصلی سفر رئیس‌جمهور به عمان

دیپلمات باسابقه کشورمان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان را در راستای سفر مورا و امیر قطر به تهران دانست و گفت: همگی این تحرکات و گفت‌وگوها تلاش برای نجات برجام و خروج از بن‌بست فعلی در مذاکرات است و اقدامات تقابلی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که آنها مطلعند تحولات مثبتی در زمینه حل و فصل اختلافات در حال انجام گرفتن است.

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس و دیپلمات باسابقه کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام سفر رئیس‌جمهور به عمان به ویژه پس از سفر آقای مورا و امیر قطر به تهران گفت: این سفر می‌تواند در راستای سفرهای آقای مورا و امیر قطر به تهران تلقی می‌شود و همگی تلاش برای نجات برجام و خروج از بن‌بست فعلی در مذاکرات است.

وی افزود: بن‌بست مذاکرات در اینجاست که ایران تهدید کرده انتقام خون شهید سلیمانی را می‌گیرد و طرف آمریکایی کاملاً نگران این امر است که این تهدید علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکاست و در نتیجه این تهدید باید برداشته شود.

دو مانع اصلی پیش روی مذاکرات

ساداتیان اظهار کرد: دومین مسئله اصرار ایران بر برداشتن تحریم سپاه است که با موانعی مواجه شده است و این به دلیل حیثیتی شدن، علنی شدن و خط قرمز تلقی شدن آن برای ایران است که در نقطه مقابل لابی صهیونیستی داخل آمریکا موفق شده 16 رأی سناتورهای دموکرات را به 50 رأی جمهوری‌خواهان اضافه کند و با 66 رأی سنای آمریکا تصویب کردند دولت آمریکا حق ندارد سپاه را از لیست تحریم خارج کند و اینها دو نقطه مشکل‌سازی است که الان بین طرفین وجود دارد.

دیپلمات باسابقه کشورمان ابراز کرد: آمریکایی‌ها قبل از اینکه به دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم وارد شوند اعلام کرده بودند برجام جدید باید فراتر از برجام فعلی باشد و مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را نیز در بربگیرد که ایران شرایط آمریکا را نپذیرفت اما بعد شاهد بودیم که برای رفع این اشکالات عراقی‌ها وارد شدند که موضوع یمن را با برپایی مذاکرات ایران و عربستان حل و فصل کنند که این به نوعی در راستای بحث نفوذ ایران در منطقه است.

به حل و فصل اختلافات نزدیک شده‌ایم

وی یادآور شد: به موازات این ماجراها، میانجی‌گری و تلاش اروپایی‌ها با سفر آقای مورا و بعد سفر امیر قطر به تهران برای حل و فصل اختلافات اتفاق افتاد. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان نیز در حالی انجام شد که حدس زده می‌شود که افراد دیگری در این ایام آنجا حضور داشته باشند و مذاکرات مستقیم یا غیر مستقیم اتفاق بیفتد که نشان از این دارد که اتفاقاتی در شرف رخ دادن است.

ساداتیان تصریح کرد: لذا می‌توان گفت محور حرکات و فعالیت‌های اخیر موضوع برجام و توافق ایران و آمریکاست که تبعات آن قاعدتاً باید رفع تحریم‌ها و کاهش میزان تنش‌ها باشد.

پیام شدت گرفتن اقدامات تقابلی رژیم صهیونیستی

کاردار اسبق ایران در انگلیس درباره اقدامات تقابلی رژیم صهیونیستی گفت: این نشان می‌دهد که آنها مطلعند چه تحولات مثبتی در زمینه حل و فصل برجام در حال انجام گرفتن است و یکی از تعجب‌انگیزترین این واکنش‌ها بازداشت آقای مورا پس از سفر به تهران در فرودگاه فرانکفورت و ضبط مدارک اوست و حدس زده می‌شود از همه مدارک و اسناد ایشان کپی‌برداری شده تا متوجه شوند در تهران چه صحبت‌هایی رد و بدل شده است که یک افتضاح بین‌المللی بود.

وی افزود: اینها نشانه‌هایی دال بر این است که از یک طرف تلاش‌هایی برای به نتیجه رسیدن برجام صورت می‌گیرد و از نقطه مقابل تلاش‌هایی برای شکست برجام انجام می‌شود.

ساداتیان در ادامه ترور شهید صیاد خدایی در تهران را یکی دیگر از این تلاش‌های صهیونیست‌ها دانست و گفت: این اقدامات صهیونیست‌ها برای این است که ایران عصبانی شده و واکنش تندی نشان دهد و آنها بتوانند کار را به جنگ و درگیری بکشانند. اسرائیل به هیچ‌وجه راضی به انجام توافق نیست و همین چند روز پیش نیز به مواضع ایران در سوریه حمله کرد و تعدادی را شهید کرد. همه این اقدامات اسرائیل اقدامات ایذایی و تنش‌آفرین است تا نگذارد مسئله برجام به نتیجه برسد.

انتهای پیام
captcha