تشکیل کارگروه دائمی میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم
کد خبر: 4059399
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

تشکیل کارگروه دائمی میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم

وزیر علوم در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه خود می‌داند همه تلاش خویش را برای همکاری و پیشبرد برنامه‌های جامعةالمصطفی به کار گیرد و در این زمینه نیز همراه جامعةالمصطفی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز سوم خرداد در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به قم سفر کرده است، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی فراوانی در بخش حوزوی و دانشگاهی کشور روی داد. پیشرفت علمی حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد؛ در چهل سال گذشته، مراکز علمی و پژوهشی متعددی در قم شکل گرفتند که یکی از مهم‌ترین آنها، جامعةالمصطفی به عنوان دانشگاهی بین‌المللی و اسلامی است که ویژگی‌هایش آن را از دیگر مراکز علمی و دانشگاهی متمایز می‌کند.

وی، با اشاره به نحوه شکل‌گیری جامعةالمصطفی و عضویت این دانشگاه در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، ابراز کرد: با توجه به مقتضیات متفاوت دانش‌پژوهان غیرایرانی، جامعةالمصطفی در کنار نظام سطوح حوزوی، برای دانش‌پژوهان خود مدارک معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌کند که این موضوع موجب ارتباطات گسترده میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم از گذشته تاکنون بوده است.

از ۱۶۰ رشته به ۴۰۰ رشته علمی دست یافته‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به فعالیت شعبه‌ها و نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، ده‌ها هزار نفر از ۱۳۵ ملیت مختلف جهان در واحد‌ها و شعبات جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند که این مجموعه را از نظر تنوع ملیتی در ایران و جهان کم‌نظیر کرده است.

وی با اشاره به ارائه رشته‌های جامعةالمصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی، ابراز کرد: شکل‌گیری علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایفا می‌نماید و بخش مهمی از رشته‌های جامعةالمصطفی نیز به همین رشته‌ها اختصاص یافته است. همچنین جامعةالمصطفی با توجه به دانش‌پژوهان خود، از توانایی ترجمه آثار علمی به چهل زبان جهان برخوردار است که ظرفیت زبانی مهمی در اختیار کشور قرار می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به ارتقای رشته‌های جامعةالمصطفی از ۱۶۰ به ۴۰۰ رشته و گرایش بر اساس طرح تحول آموزشی، همکاری وزارت علوم را در این زمینه موجب تسریع این روند دانست.

باز بودن درهای المصطفی به روی پیروان ادیان

وی یکی از خدمات مهم جامعةالمصطفی به کشور را آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برشمرد و تصریح کرد: به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، هیچ نهادی به اندازه جامعةالمصطفی نتوانسته است در گسترش زبان فارسی در جهان مؤثر عمل نماید. امروز به برکت جامعةالمصطفی، صدها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم زبان فارسی را آموخته‌اند که تسلط آنان به زبان فارسی، علاوه بر پیوند عمیق فرهنگی با انقلاب اسلامی، ظرفیت بسیار عظیمی برای کشور پدید آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، جامعةالمصطفی را پذیرای پیروان همه مذاهب اسلامی و ادیان دیگر خواند و تأکید کرد: جامعةالمصطفی در‌های خود را به روی پیروان همه مذاهب اسلامی و ادیان الهی مایل به فراگیری علوم اسلامی گشوده و حتی برخی واحد‌های جامعةالمصطفی به پیروان دیگر مذاهب اسلامی اختصاص یافته است که براساس مذاهب خود و با نگاه مقارن، به تحصیل علوم دینی می‌پردازند، این روند در میان مراکز علمی دینی جهان بی‌نظیر به شمار می‌آید.

پنج اولویت اساسی در وزارت علوم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنان خود، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی را در داخل و خارج کشور شایسته تقدیر خواند.

زلفی گل

وی، با اشاره به نقش مهم جامعةالمصطفی در گسترش زبان فارسی، اظهار کرد: در حالی که خروجی اقدامات صورت‌ گرفته برای آموزش زبان فارسی در جهان چندان زیاد نبوده است، ولی جامعةالمصطفی در این زمینه بسیار موفق عمل نمود و جا دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، زیرا گسترش زبان فارسی، سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور به شمار می‌آید.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه وزارت علوم خود را موظف به همکاری و همراهی با جامعةالمصطفی می‌داند، عنوان کرد: جامعةالمصطفی، دانشگاه ملی و فراملی است و حوزه عملیاتی آن بسیار گسترده بوده، نقش بی‌نظیری در توسعه گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و دیپلماسی علمی، عمومی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

تشکیل کارگروه دائمی مشترک

وی با اشاره به پنج اولویت اساسی وزارت علوم در دوره جدید، اذعان کرد: فعالیت‌های جامعةالمصطفی در زمینه این اولویت‌ها قرار دارد و به ویژه نقش جامعةالمصطفی در چهار اولویت ایجاد مرجعیت علمی کشور، گسترش دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند و نوآوری‌های فرهنگی، بسیار پررنگ و شایسته تقدیر است.

وزیر علوم خواستار برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته‌های جدید و کاربردی در جامعةالمصطفی شد و تأکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه خود می‌داند همه تلاش خویش را برای همکاری و پیشبرد برنامه‌های جامعةالمصطفی به کار گیرد و در این زمینه نیز همراه جامعةالمصطفی خواهد بود.

در این نشست رئیس جامعةالمصطفی پیشنهاد تشکیل کارگروه دائمی میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مطرح کرد که مورد موافقت وزیر علوم قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha