«پیشوای صادق»؛ «ششمین باغبان اندیشه»
کد خبر: 4059951
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
معرفی کتاب‌هایی در ارتباط با امام صادق(ع)

«پیشوای صادق»؛ «ششمین باغبان اندیشه»

ایکنا به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) به معرفی چند اثر شاخص در ارتباط با پیشوای ششم شیعیان پرداخته است.

«پیشوای صادق»؛ «ششمین باغبان اندیشه»زندگی و آثار امام جعفرصادق(ع)؛ پیشوای ششم شیعیان جهان، اهمیت زیادی در تحلیل و تبیین اسلام و مذهب شیعه دارد و از این رو در سالروز شهادت ایشان به معرفی مختصری از چند کتاب ارزشمند درباره ایشان در قالب‌های مختلف پرداخته‌ایم.

پیشوای صادق

پیشوای صادق کتابی ارزشمند به قلم رهبر معظم انقلاب؛ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است که توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

جهت آگاهی از زندگی امام صادق علیه‌السلام و مواضع و بینش حضرتش در سیر تشیع و احیای سنت نبوی و جهتدهی جامعه به سمت و سوی جامعه علوی در این مقطع تاریخی كه از نقاط مهم تاریخی است، نخست باید فلسفه امامت را دانست؛ یعنی كنكاش و جست‌وجو در امام شناسی و خلافت بعد رسول خدا کرد.

این کتاب پیرامون فلسفه امامت امام صادق(ع)، ریزش‌ها و رویش‌های دوره‌ ایشان است. وجود تشکیلات سازمانی وسیاسی و ایدئولوژیک امامان(ع) خاصه ایشان و نوع سبك اداره آنها در رسیدگی به مشكلات شیعیان، برگزاری كرسی‌های آزاداندیشی، تبلیغ و ترویج مكتب تشیع و شاگردپروری كه به نوبه خود یكی از مهمترین كارها در زمینه ابقای مكتب بوده است از جمله موارد موجود در کتاب است.

مکتبدار صادق

مکتبدار صادق کتابی به قلم مهدی قزلی است که انتشارات امیرکبیر آن را منتشر کرده است.

داشتن سلوک و روش اخلاقی و رفتاری بر مبنای انسانیت و ازادگی كه زیر مبنای عقل بشریست امروز بیش از هر زمان مورد نیاز بشراست در واقع بسیاری از مشکلات گوناگون پیش روی انسان ناشی از فقدان اخلاق فردی و اجتماعی در جامعه بشری است. اینجاست که خلأ وجود اصول اخلاقی ثابت مبتنی بر فطرت خداجوی بشری به چشم می خورد.

بنابراین برای رفع این معضل بزرگ ناگزیر باید به بزرگترین معلمان اخلاق در طول تاریخ مراجعه کرد و با الگو گرفتن از آنان بر این مهم فائق آمد و آنان نیستند جز سلاله پاک رسالت و نبوت یعنی امامان معصوم شیعه که به اعتراف خاص و عام بهترین الگو در رفتار اسلامی هستند.

کتاب مکتبدار صادق نوشته مهدی قزلی اثریست كه در این راستا نگاشته شده و به بررسی و كاووش در سیره اخلاقی و سلوك فردی و اجتماعی امام ششم حضرت امام جعفر صادق(ع) پرداخته و زوایای ان را مورد برسی قرار داده است.

صبح ساحل

صبح ساحل نوشته مهدی خدامیان آرانی را نشر وثوق منتشر کرده است.

از دیر باز نقل حقایق به زبان داستان مرسوم بوده و جذابیت خاصی برای طبع بشری دارد از این رو قرآن؛ این كتاب انسان‌ساز نیز مملو از قصص در زمینه‌های مختلف است. كتاب صبح ساحل نیز اثری است زیبا و رمانی است داستانی نوشته مهدی خدامیان که با سفری به عصر امام صادق(ع) خواننده را با حوادث گوناگون آن زمان آشنا و ماجرا را به شیوه داستانی بیان می‌كند و این خود سبكی در ورق زدن تاریخ و آشنایی با مردان الهی است.

«پیشوای صادق»؛ «ششمین باغبان اندیشه»در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«شب شده است و كوچه‌هاى مدینه تاریك است، از این پیچ كه عبور كنیم به خانه امام صادق علیه السلام مى‌رسیم… نسیم مى‌وزد، بوى بهشت به مشامم مى‌رسد،…

آقاى من! برایم سخن بگو! من عطش شنیدن دارم، مى‌خواهم كلام تو را بشنوم! به سوى تو آمده‌ام، گمگشته بودم، بىقرار …

امام صادق(ع)

امام صادق(ع) اثر سید جعفر شهیدی نیز از کتب دفتر نشر فرهنگ اسلامی است.

این نوشتار ، اثری است محققانه و سلیس بدور از هرگونه پیچیدگی، با نثری روان و شیوا. از ویژگی‌های کتاب می‌توان به نگاه دقیق و محققانه مولف  به زوایای مختلف زندگی امام صادق اشاره کرد.

 تحلیل‌های اجتماعی در وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران از مواردی است که بر غنای این اثر افزوده است. ذکر سختگیری‌های دولتمردان اموی بر غیر اعراب و بررسی قیام‌های ضددولتی نیز از مباحث مطروحه در كتاب است.

 حلقه‌ دروس  فقه و كلام امام صادق(ع) و مناظره ایشان و معرفی  شاگردانشان نیز در فصولی از كتاب آمده است.

در پایان نیز به تقابل آن امام همام با حاكمان وقت و ارائۀ کیفیت شهادت ایشان و گزیده سیره و سخنان ایشان پرداخته شده است.

ششمین باغبان اندیشه

ششمین باغبان اندیشه به قلم کمال السید کتابی منتشره از نشر معارف است.

این کتاب داستان بلندی است درباره روزگار و زندگی و سیره و منش مکتبدار تشیع و پیشوای ششم شیعیان؛ امام صادق که توسط شاعر و نویسنده معاصر عراقی به نثر در آمده است.وی در این مكتوب داستانگونه زوایای مختلف و پنهانی از زندگانی آن حضرت را همراه با حوادث مهم تاریخی زمان ایشان در بیست و هشت فصل به رشته تحریر درآورده است.

«پیشوای صادق»؛ «ششمین باغبان اندیشه»از ویژگی‌های مهم این کتاب، نگاه نو و نثری در كمال لطافت و به دور از شعار است که برای نسل امروز، روایتی تازه را ترسیم می‌کند و همین امر باعث شد که «برنده کتاب سال حوزه» شود.

ماه در ابر، پروانه‌ها در طوفان، چشمان تشنه، فواره در مرداب، در جاده‌های دلتنگی، هزارشب یلدایی، حج طوفانی، پیکری با زخم‌های انبیاء، انقراض نسل کرکس‌های مرگ، دوشیزه‌ای بر کرانه دجله، هق‌هق گریه‌های تلخ برخی از عناوین فصل‌هایی است که در این كتاب آورده شده است.

انتهای پیام
captcha