اهل بیت(ع) را دست‌نیافتنی نکنیم
کد خبر: 4061324
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
حجت‌الاسلام حسینی قمی:

اهل بیت(ع) را دست‌نیافتنی نکنیم

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی ضمن اشاره به اینکه اهل بیت(ع) در عین حال که آسمانی هستند برای ما زمینیان اسوه بودند، تصریح کرد: اینکه اهل بیت(ع) را شخصیتی دست‌نیافتنی معرفی کنیم خدمت خوبی نیست.

به گزارش ایکنا، مراسم ولادت حضرت معصومه(س) شب گذشته، 10 خرداد، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی در مسجد اعظم شهر قم برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

ماه ذی‌القعده ماه امام رضا(ع) است. آغاز این ماه گرامی‌داشت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) است، یازدهم ماه ولادت امام رضا(ع) است، بیست و سوم ماه روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) است، بیست و پنجم ماه روز دحوالارض است. مرحوم میرداماد رساله‌ای در اعمال بیست و پنجم این ماه دارد. آنجا می‌گوید افضل اعمال روز بیست و پنجم، زیارت امام رضا(ع) است. پایان این ماه هم شهادت امام جواد(ع) است.

همانطور که اشاره کردم اول این ماه گرامی‌داشت حضرت معصومه(س) است. در میان امامزادگان امامزاده‌ای که هم مزارش مشخص باشد و هیچ بحثی در آن نباشد و هم جلیل‌القدر باشد و هم حجت خدا به زیارت او سفارش کرده باشد و هم ولی خدا زیارتنامه‌اش را برای ما بیان کرده باشند خیلی معدود است. امامزاده زیاد داریم ولی خیلی از آنها مزارشان معلوم نیست ولی مزار حضرت معصومه(س) قطعی است. امامزادگان فراوانی داریم که جلالت قدر ندارند، ولی در روایات آمده است کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود. ایشان امامزاده‌ای است که حجت خدا به ما فرمودند ایشان را چگونه زیارت کنیم. واقعا یک فرصت بسیار مهمی برای شیعه است که به زیارت ایشان برود. از این مسیر، چقدر برکات نصیب شیعه شده است. اگر امروز حوزه علمیه صد ساله داریم به برکت فاطمه معصومه(س) است. آیت‌الله حائری به دلیل مجاورت این بانوی باعظمت در قم زندگی کردند. آیت‌الله بروجردی به برکت این بانوی باکرامت و مجاورت با این بانو به این شهر آمدند و این‌همه آثار و برکات از حضور ایشان به جا ماند، واقعا همه ما باید قدر بدانیم.

حضرت معصومه(س) از راویان حدیث غدیر است

به تناسب این گرامی‌داشت به مطلب دیگری اشاره کنم. حضرت معصومه(س) دو دسته فضائل دارند؛ یکی اینکه دختر امام است، خواهر امام است، عمه امام است ولی یک دسته فضائلی است که اکتسابی است. ما باید روی این مسئله خیلی تاکید کنیم. فقط دختر و خواهر امام بودن عظمت ایشان نیست. کسانی بودند فرزند امام یا پیامبران بودند ولی مسیر درست را ادامه ندادند. از جمله فضائل ایشان این است که این بانو محدثه است و در سلسله یک دسته از روایات حضور دارند، مثلا یکی از راویان حدیث غدیر ایشان است.

امام کاظم(ع) وصیت کرده بودند هیچ کدام از دختران من بدون مشورت امام رضا(ع) ازدواج نکنند لذا ایشان هم نتوانستند ازدواج کنند و شرایط فراهم نبود ولی اوج پاکی و پاکدامنی را داشتند. ایشان چند روزی بیشتر مهمان مردم قم نبودند ولی محل عبادتشان به عنوان بیت النور نامیده شده است. نزدیک حرم حضرت معصومه(س) محله‌ای است به نام میدان میر که بیت النور در آن واقع است که محل عبادت حضرت معصومه(س) است. ایشان در مدتی که در قم بودند در این محل عبادت می‌کردند. بزرگان می‌گفتند اگر مردم عظمت این محل را بدانند، همانند حرم حضرت معصومه(س) این محل را زیارت می‌کنند. حتما باید به فضائلی که ایشان به دست آوردند توجه داشت.

اهل بیت(ع) را دست‌نیافتنی نکنیم

نکته دیگری که باید عرض کنم این است اینکه اهل بیت(ع) را شخصیت دست‌نیافتنی معرفی کنیم، خدمت خوبی نیست. بله، اهل بیت(ع) حتما آسمانی هستند ولی نه به این معنا که دست ما به آنها نمی‌رسد و فقط عرض ارادت کنیم. در عین حال که آسمانی هستند برای ما زمینیان اسوه بودند، الگو بودند. این غلط است بگوییم حسابشان جداست. باید حضرت معصومه(س) را قیاس خودمان قرار دهیم. زنان و مردان ما در پاکی و عفاف و علم و دانش حضرت معصومه(س) را قیاس خود قرار دهند. در دوتا از زیارتنامه‌های امیرالمومنین(ع) وقتی به ایشان سلام می‌دهیم می‌گوییم «السلام علیک یا میزان الاعمال». منظور از میزان الاعمال چیست؟ یک کفه ترازو اعمال امیرالمومنین(ع) است، یک کفه ترازو اعمال ما است و ایشان میزان سنجش اعمال ما است. مثلا نماز ما را با امیرالمومنین(ع) می‌سنجند. اخلاق ما را، ایثار ما را، جهاد ما را با امیرالمومنین(ع) می‌سنجند. اینکه امامزادگان را طوری معرفی کنیم که فقط برای عرض سلام خوب هستند، درست نیست. اتفاقا باید کار اهل بیت(ع) را قیاس خودمان قرار دهیم. این سخن زمان جاهلیت است، وقتی مردم جاهلیت نمی‌خواستند تسلیم پیامبر(ص) شوند می‌گفتند: «وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا». پیامبر(ص) تمام قوای ما را داشت ولی به آن جایگاه رسید، لذا در قرآن به عنوان الگوی ما معرفی شده است.

پس وقتی می‌خواهیم گرامی‌داشت ولادت حضرت معصومه(س) را داشته باشیم فقط روی جهات آسمانی تاکید نکنیم و به فضائل اکتسابی ایشان هم اشاره کنیم. عبادت این بانو برای خودش است، جهادش برای خودش است، اینها باید برای ما الگو باشد.

نکته آخر اینکه در طول دورانی که این بانو اینجا بوده، شیعه کرامات فراوانی از این بانو دیده است. زیارت و شفاعت جزء اصول دینی ماست. نگاه نکنید چهار تا وهابی و داعشی می‌گویند زیارت و توسل شرک است. مسلمانان شیعه و اهل سنت این اعتقاد را ندارند، بنابراین از این توسل و زیارت و شفاعت غفلت نکنیم.

انتهای پیام
captcha