حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی است
کد خبر: 4061591
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
آیت‌الله قائم مقامی:

حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی است

اولین همایش ملی حکمرانی قرآن و ویژه‌برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد عصر گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی استبه گزارش ایکنا؛‌ همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(ع) اولین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه‌برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد عصر گذشته 11 خردادماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده، مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به تاریخچه بنیاد قرآن گفت: بنیاد قرآن پیشینه‌ای از سال 1359 دارد و با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تأسیس شد. اکنون در دهه پنجم فعالیت‌های بنیاد هستیم. شورای راهبردی بنیاد در سال‌های فعالیت این بنیاد کوشیده است خادم قرآن باشیم. 

حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی استوی اضافه کرد: به جز قرآن، هیچ راهی برای هدایت نداریم و اگر سلوک ما به دور از قرآن باشد، به انحراف کشیده خواهیم شد. اکنون در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) هستیم؛  امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای که حکمرانان قرآنی هستند. 

مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به طرح جدید این بنیاد گفت: یکی از سلوک‌های قرآنی، طرحی به نام «نظام تربیتی مهندسی مدیران حکمران قرآنی» است. این طرح از سوی بنیاد قرآن مطرح شد و شورای راهبردی ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کردند. یکی از محققین براساس نتایج تحلیلی می‌گفت که بنیاد قرآن در حوزه نظریه‌پردازی در بحث حکمرانی قرآن در جایگاه سوم قرار گرفته است، اما در عملیاتی‌کردن این نظریه‌پردازی در جایگاه اول قرار گرفته است.

حسین‌زاده در پایان گفت: در این همایش قرآنی می‌خواهم پیشنهادی بدهم و آن هم جایزه جهانی قرآن است. همچنین خوب است که قراری قرآنی با هم بگذاریم و آن هم این است که در قرن جدید با قرآن قرین شویم.

او همچنین یاد و خاطره کسانی که در هیئت امنا، هیئت علمی و هیئت مؤسس بنیاد قرآن بودند را گرامی داشت. آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله میرمحمدی، آیت‌الله ایروانی، آیت‌الله سیدجواد علم الهدی، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بطحایی، آیت‌الله علوی گرگانی، دکتر جواد کریمی، دکتر میرمحمدی و آقایان طالب‌زاده، عطاردی و ابوالقاسم شفیعی از جمله این افراد بودند. حسین‌زاده همچنین برای بقای عمر آیت‌الله محفوظی دعا کرد.

حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی استآیت‌الله قائم مقامی در سخنانی گفت: بنیاد قرآن در طول این 40 سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سؤال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

آیت‌الله قائم مقامی تأکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت‌ ما یعنی ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین(ع) است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت 17 سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب 10 کیلوگرم وزن دارد.
وی اضافه کرد: از سال 1384 تا 1387 درباره تلفیق این هنرها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال 1387 کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال 1387 تا 1389 یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال 1389 رونمایی شد. از سال 1389 تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

حکمرانی قرآنی به معنای اتحاد مقام ظاهری و باطنی است

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، بایدها و نبایدها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

همچنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن 40 سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری، حجت‌‎الاسلام حسینی منتظر، حجت‌الاسلام دهقانی، محمدرضا طالقانی، مرتضی طلایی، محمود صلاحی، جهانگیر الماسی و جمعی از فعالان قرآنی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha