ایجاد نهضت صحیفه‌خوانی، آنچه که نیاز امروز جامعه است
کد خبر: 4062152
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵

ایجاد نهضت صحیفه‌خوانی، آنچه که نیاز امروز جامعه است

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه نیازمند ایجاد نهضت صحیفه سجادیه‌خوانی به عنوان کتابی که می‌تواند انسان را مستجاب‌الدعوه کند، هستیم گفت: ذهنیت ما به صحیفه سجادیه این است که این کتاب فقط برای دعاست، در حالی‌ که کتابی تربیتی، سازنده و کاربردی است.

کارگاه مجازی صحیفه سجادیه خوانی در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی تربیتی امام صادق(ع) قم دوشنبه، 15 خرداد در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب مدارس علمیه لرستان که هر هفته روزهای دوشنبه به میزبانی یکی از مدارس علمیه خواهران برگزار می‎شود، با اشاره به مباحث تربیتی صحیفه سجادیه، اظهار کرد: کتاب صحیفه سجادیه برای اهل معرفت دارای نکات ارزشمند تربیتی و از کتب برجسته تعالیم اسلامی در بحث تربیت است.

وی با اشاره به اینکه ذهنیت ما و نگاه ما به صحیفه سجادیه این است که این کتاب فقط برای دعا است، ادامه داد: رشته تخصصی تربیت در حد دانشگاه و حوزه وجود دارد اما نکات تربیتی که در صحیفه سجادیه وجود دارد، کاربردی و در زندگی ما کارآمد است.

این مدرس حوزه علمیه‌ با بیان اینکه صحیفه سجادیه کتابی است که مورد توجه ائمه‌ اطهار(ع) است و می‌تواند باعث رشد و کمال انسان شود، اضافه کرد: دقت در معارف و مضامین در صحیفه سجادیه انسان را متحول کرده، سبب رشد انسان شده و روح را لطیف می‌کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه به گفته شهید مطهری «صحیفه سجادیه اولین کتابی است که به‌صورت مکتوب بعد از قرآن به دست ما رسیده است»، ادامه داد: در بیان عظمت صحیفه سجادیه همین بس که امام سجاد(ع) آن را به فرزندش امام محمدباقر(ع) املا می‌کند و می‌خواهد این کتاب در جامعه منتشر بشود.

این مدرس کارگاه‌های مجازی صحیفه‌ سجادیه‌خوانی با اشاره به اینکه وقتی امام راحل(ره) را به ترکیه تبعید کردند، نامه‌ای فرستاده بودند و از فرزندش آقا سیدمصطفی خواسته بودند چیزهایی از جمله صحیفه سجادیه را برای ایشان بفرستند و این نکته بیان‌کننده آن است که امام راحل(ره) با صحیفه سجادیه مأنوس بود، اضافه کرد: در بیانی از مقام معظم رهبری آمده است که با صحیفه سجادیه بنیه دینی و اعتقادی خود را تقویت کنید.

بهجت‌ با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه استغاثه به خدا و معروف به زبور آل‌محمد است، ادامه داد: در لباس دعا تمام معارف تربیتی در صحیفه سجادیه تعلیم داده شده است، لذا باید مبانی صحیفه سجادیه در موضوعات مختلف تبیین شود.

مدرس مرکز  هدایت علمی تربیتی امام صادق(ع) به بیان اندیشه‌های والای اعتقادی، معرفتی، تربیتی و اخلاقی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه اشاره کرد و با تأکید بر لزوم مهجوریت‌زدایی از این کتاب مقدس، گفت: نیازمند ایجاد نهضت صحیفه سجادیه‌خوانی به عنوان یک کتاب سازنده‌ای که می‌تواند انسان را مستجاب‌الدعوه کند، هستیم.

وی افزود: کتاب صحیفه سجادیه به‌‌عنوان کتابی که از زبان امام معصوم بیان شده است باید به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شود، چراکه ویژگی امامان این است که شاگرد بلاواسطه خداوند متعال هستند و از نظر علوم و فضایل معادل و همتایی مانند آنان وجود ندارد.

بهجت با اشاره به اینکه ویژگی صحیفه سجادیه این است که مانند نهج‌البلاغه از زبان امام معصوم بیان شده است و این امر بر عظمت این کتاب مقدس می‌افزاید، گفت: امام مانند خورشید است و بر تمام عالم می‌تابد اما اگر کسی کاری با امام نداشته باشد و خودش را از نور و برکت امام محروم می‌کند مانند کسی است که خانه خود را پشت به خورشید ساخته است.

انتهای پیام
captcha