گزارش دیده‌بان الازهر درباره افزایش اسلام‌هراسی در آمریکا
کد خبر: 4063829
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵

گزارش دیده‌بان الازهر درباره افزایش اسلام‌هراسی در آمریکا

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در آخرین گزارش‌های خود بر میزان بالای خشونت و افراط‌گرایی و همچنین افزایش مداوم پدیده اسلام‌هراسی و تشدید خصومت و نفرت نسبت به اسلام و مسلمانان در جامعه و رسانه‌های آمریکایی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، دیده‌بان الازهر در گزارش خود تأکید می‌کند: اسلام‌هراسی در غرب پدیده‌ای جدید نیست بلکه بازتابی از یک بافت تاریخی است که قدمتی بسیار طولانی دارد.

به گفته این دیده‌بان از نظر تاریخی تصویری نادرست و تحریف‌شده از مسلمانان در غرب و جود دارد و در حال حاضر نیز ظهور جناح راست افراطی با اهداف و برنامه‌های خاص این گروه‌ها به این پدیده دامن زده است.

علاوه بر این، رسانه‌های غربی نیز از این امر برای برافروختن احساسات نفرت علیه مسلمانان در غرب استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، دیده‌بان الازهر نقش حملات سازمان‌های افراطی که به دروغ ادعای وابستگی به اسلام دارند را نیز در دامن زدن به کلیشه تحریف‌شده درباره مسلمانان تأیید می‌کند.

از سویی رسانه‌های غربی نیز با سوءاستفاده از وضعیت موجود، مسلمانان را عامل آشفتگی اوضاع امنیتی، کاهش فرصت‌های شغلی، افزایش جمعیت خود و محو هویت غربی در طول زمان معرفی می‌کند.

در گزارش دیده‌بان الازهر تأکید شده است: اگرچه بایدن نسبت به ترامپ از ادبیات مناسب‌تری در قبال به مسلمانان استفاده می‌کند و کاخ سفید پس از شش سال وقفه، دوباره عید سعید فطر را جشن گرفت، با این حال که مسلمانان در ایالات‌متحده از افزایش اسلام‌هراسی بیم دارند، به طوری که شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی (CAIR) از افزایش 9 درصدی تعداد شکایات حقوق مدنی از جانب مسلمان در ایالات‌ متحده گزارش داد.

از سال 2020 تاکنون شش هزار و 720 شکایت در آمریکا از سوی مسلمانان در رابطه با مسائل مهاجرت، سفر، تبعیض در اجرای قانون، سوءاستفاده دولت، حوادث نفرت و تعصب، حقوق زندانیان، حوادث مدرسه و آزادی بیان به ثبت رسیده است.

همچنین دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی مجدداً خواستار اهمیت احترام به تنوع مذهبی، فرهنگی و قومی به عنوان مبنای پیشرفت جوامع و توقف انتشار پیام‌های نفرت‌انگیز و تحریک به خشونت علیه گروه‌های مذهبی و قومی شد.

این دیده‌بان تأکید کرد: این حوادث از منظر دینی و اجتماعی کاملاً غیر قابل‌ قبول است و با آموزه‌های همه ادیان به ویژه در تضاد است که مدارا و صلح را ترویج می‌کنند و نفرت‌پراکنی را رد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha