وضعیت درخشان ایران در جهان با اهدای خون
کد خبر: 4064184
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

وضعیت درخشان ایران در جهان با اهدای خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور ضمن درخشان ارزیابی کردن وضعیت اهدای خون ایران در جهان، گفت: کیفیت و سلامت پلاسمای خون ایران در برخی شاخص‌ها از آلمان و امریکا بالاتر و در حد کشورهای پیشرفته است.

وضعیت درخشان ایران در جهان با اهدای خونبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون، امروز سه‌شنبه 24 خرداد با حضور خادمان آستان قدس رضوی که پرچم مقدس این آستان را به جمع اهداکنندگان و مسئولان انتقال خون کشور آورده بودند، در اداره کل انتقال خون استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، به گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت درخشان انتقال خون در ایران اشاره کرد و گفت: تعداد اهداکنندگان خون در ایران 24 اهداکننده در هر هزار نفر است. آماری که تنه به تنه کشورهای توسعه یافته می‌زند و میزان این آمار بالا نمی‌رود چون نیاز بیمارستانی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در 54 کشور جهان 50 درصد ذخیره خون وابسته به پرداخت پول یا اجبار اعضای خانواده به اهدای خون است، اعلام کرد: ما در ایران اهدای صد درصد داوطلبانه خون را داریم.

جمالی در مورد سلامت خون در کشور گفت: در سلامت خون وضعیت ما مشابه کشورهای پیشرفته است، چون اهداکننده خوب و سالم داریم. کیفیت و سلامت پلاسمای خون ایران در برخی شاخص‌ها نیز از آلمان و امریکا بالاتر و در حد کشورهای پیشرفته است.

وی اظهار کرد: خون کامل مصرف کمی دارد و باید فراورده خونی داشته باشیم. در ایران 98 درصد خون اهدایی تبدیل به فراورده‌های خونی می‌شود که در این خصوص مقام اول جهان را داریم. عدالت در اهدای خون در جهان فراهم نیست و شرایط خون در بسیاری کشورها مناسب نیست. همچنین درصد بالایی از مردم جهان به خون سالم دسترسی ندارند. ایران آمادگی دارد هر جا سازمان جهانی بهداشت اعلام کند به برقراری این عدالت کمک کند.

پیام سازمان جهانی بهداشت

در ادامه خانم سنکا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران پیام سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز اهداکنندگان خون را قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

«هر ساله کشورها در روز ۱۴ ژوئن، روز جهانی اهداکننده را جشن می‌گیرند.

تمرکز پویش امسال بر اهمیت همبستگی در اهدای خون است. اهدای خون هر ساله جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد.

خون و محصولات خونی به مدیریت مناسب زنانی که از خونریزی هنگام بارداری و زایمان رنج می‌برند، کودکانی که مبتلا به کم خونی مزمن هستند، بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های مادرزادی از جمله تالاسمی هستند و همچنین قربانیان فجایع، تصادفات و آسیب‌های جدی کمک می‌کند.

گرچه نیاز به خون همگانی است ولی بسیاری کشورها در منطقه مدیترانه شرقی با چالش در تأمین خون کافی و در دسترس و تضمین کیفیت و سلامت خون خصوصاً در موارد اورژانسی مواجه هستند.

اهداکنندگان داوطلب و بدون چشم‌داشت تنها تضمین کنندگان خون کافی هستند که می‌توانند نیازهای بیماران را با اهدای مستمر خون خود، تأمین کنند.

روز جهانی اهداکننده برای خدمت رسانی به اهدافی همچون تقدیر از اهداکنندگان داوطلب بدون چشمداشت مالی برای اهدای نجاتبخش خون آنها، افزایش آگاهی‌ها به نیاز همگانی به خون سالم در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و نقش حیاتی اهدای داوطلبانه مستمر در رسیدن به هدف دسترسی همگانی به سلامت تعیین شده است.

این پویش دولت‌ها، مقامات ملی در سلامت و مراکز ملی انتقال خون را به عمل فرا می‌خواند. آنها باید منابع کافی، سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را برای افزایش جمع‌آوری خون از اهداکنندگان داوطلب و مستمر راه‌اندازی کنند و مراقبت با کیفیت از اهداکنندگان را فراهم کنند و استفاده بالینی مناسب از خون را ارتقا دهند و سیستم‌هایی را برای نظارت و مراقبت از چرخه انتقال خون تأسیس کنند.

سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورها در تمامی مناطق می‌خواهد از افرادی که خون اهدا می‌کنند، تقدیر کند و افرادی را که هنوز اقدام به اهدای خون نکرده‌اند را به این امر ترغیب کند. سازمان انتقال خون ایران که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت نیز می‌باشد، در امر بهبود دسترسی بیماران نیازمند به خون و محصولات خونی سالم بسیار سخت تلاش می‌کند.

تلاش‌های ارزشمند سازمان انتقال خون ایران، این کشور را تبدیل به یکی از قوی‌ترین کشورها در سطح منطقه مدیترانه شرقی در امر دانش و تجربیات اهدای خون کرده است. امیدواریم که همکاری‌هایمان را با سازمان انتقال خون در زمینه تشریک دانش با سایر کشورهای منطقه، تقویت کنیم.

اهدای خون نشانه همبستگی است، برای نجات جان بیماران به ما بپیوندید.»

حسن ابوالقاسمی عضو شورای عالی سازمان انتقال خون کشور نیز در این مراسم، گفت: برای هر پیشرفتی در کشور خون دل‌ها خورده شده است تا به اینجا برسیم. سازمان انتقال خون ایران در سازمان بهداشت جهانی به عنوان الگو مطرح بوده است.

تأثیر عمیق فرهنگ ایرانی در اهدای خون

وی به تأثیر عمیق فرهنگ ایرانی در اهدای خون اشاره کرد و گفت: فرهنگ ایرانی در عاشورا، تاسوعا، ماه رمضان و... به خوبی در اهدای خون نمود دارد. در سازمان جهانی بهداشت اغلب از ما سؤال می‌کردند چرا شاخص انتقال خون شما در منطقه بالاست در حالی که سایر کشورها هم مسلمان هستند؟ مردم ایران همچون سایر موارد در اهدای خون نیز فداکاری می‌کنند.

ابوالقاسمی با یادآوری اینکه 50 درصد اهدای خون در زمان جنگ توسط بانوان بوده است، گفت: امروز نباید به این آمار افتخارآمیز قانع باشیم. هنوز برای ایجاد عدالت در اهدای خون نیاز به اهدای خون بیشتر داریم و باید به 30 اهدا کننده در هر هزار نفر برسیم. در مناطق محروم مردم از کم خونی رنج می‌برند و نباید انتظار داشت اهدای خون در سیستان با سایر مناطق برابر باشد. باید شبکه خون رسانی را ترمیم کنیم و به شاخص بالاتر برسیم.

وی افزود: حرکت خوبی‌ آغاز شده و آن اهدای پلاکت است که درست مثل خون برای نجات بیماران لازم است. فرهنگ اهدای پلاکت مثل اهدای خون باید نهادینه شود. برای اهدای پلاکت هم تلاش کنیم. اهدای پلاسما هم مهم است. در دهه 80 پلاسما اضافه داشتیم اما به دلیل افزایش نیاز و شناسایی بیماری‌هایی که به پلاکت نیاز دارند، اکنون به پلاکت نیاز داریم.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی برای اهدای پلاکت و پلاسما گسترش یابد، گفت: داروهایی که از خون تهیه می‌شود از گران‌ترین داروها هستند؛ امیدواریم روزی برسد در داروهای تولید شده از خون خودکفا شویم و حتی بتوانیم این داروها را صادر کنیم.

سیدمحمد پورحسینی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم، به رشادت‌های کادر درمان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: علی رغم همه سختی‌ها و دشمنی‌ها، به همت مردم و کادر سلامت از بحران کرونا عبور کردیم و شاهد کاهش فوتی‌های کرونا هستیم؛ این اتفاق نمادی از همبستگی مردم است.

وی اظهار کرد: در دوران پیک کرونا علی رغم کاهش اهدای خون در جهان، ایران از کمترین میزان کاهش اهدای خون برخوردار بود. همه ملت‌ها به دنبال قهرمان سازی با فیلم‌های هالیوودی و ایجاد حس نوع‌دوستی و بشر دوستی در مردم خود هستند اما در کشور ما حس نوع‌دوستی به واسطه تمدن ایرانی ـ اسلامی به وفور وجود دارد که یکی از نمادهای این نوع‌دوستی در ایام دفاع مقدس بروز کرد که مردم از همه داشته‌های خود برای کشور گذشتند.

در بخش پایانی این مراسم نیز از اهداکنندگان مستمر خون از جمله فرهاد قائمیان و مسعود صابری؛ رکورددارهای 150 اهدای خون به بالا از جمله محمد احمدزاده، علیرضا خونانی، ناصر شعبانی، جواد محمدی‌واحد، حسین زمانی و مرضیه نجفی؛ اهداکننده مستمر خون و مروج جوانان در فضای مجازی مریم دلشاد؛ اهداکننده مستمر خون و مروج اهدای خون در ارتش سرتیپ دوم غلامحسین سلیمانی؛ اهدا کننده مستمر خون و مروج اهدای خون در نیروی انتظامی سیدمصدق موسوی؛ اهداکننده مستمر خون و مروج اهدای خون در بین ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی غلامرضا نوروزی؛ بازنشسته‌های اهدای خون که سال‌ها خون اهدا کرده‌اند اما اکنون دیگر نمی‌توانند خون اهدا کنند؛ مسئولان اداره کل سلامت شهرداری تهران که پویش موفق یکشنبه‌های محله محور اهدای خون را اجرا کردند و خانواده اهداکنندگان مستمر خون که فوت کرده‌اند، تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha