افزودن رشته‌ قرآنی به رشته‌های مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک
کد خبر: 4065843
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵

افزودن رشته‌ قرآنی به رشته‌های مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک

رئیس مرکز علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی اراک با اشاره به اینکه ثبت‌نام ترم مهرماه آغاز شده است و امکان اضافه شدن رشته نیست، گفت: برای ترم بهمن رشته‌های قرآنی به رشته‌های این مرکز اضافه می‌شود.

 مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراکمهدی رئوفی، رئیس دانشگاه جامع علمی _ کاربردی استان مرکزی یکشنبه، 29 خرداد در نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه از ورود 100 رشته دانشگاهی جدید در سطح کشور براساس مشاغل نوظهور در این مرکز علمی خبر داد و با بیان اینکه تعدادی از این رشته‌ها در استان مرکزی نیز پذیرش می‌شوند، اضافه کرد: پذیرش مهرماه استان با افزایش ۵۶ رشته دانشگاهی انجام می‌شود که از این تعداد ۲۲ رشته کاملاً جدید هستند، سایر رشته‌ها به دلایل مختلف غیرفعال شده بود که با توجه به نیاز جامعه بار دیگر فعال می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنای استان مرکزی، مبتنی بر وجود رشته‌های قرآنی، گفت: مرکز جامع علمی ـ کاربردی آمادگی خود را برای برگزاری رشته‌های دانشگاهی با محوریت قرآن اعلام می‌کند، اگر مرکز جهاددانشگاهی اراک درخواست برگزاری کلاس‌های دانشگاهی با رشته‌های قرآنی را داشته باشد می‌توان رشته‌هایی با این مضامین اضافه کرد.

خبرگزاری ایکنا این مهم را مورد پیگیری قرار داد و با وجیه‌الله پارسا، رئیس مرکز علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی اراک، گفت‌و‌گویی انجام داد که مشروح این مصاحبه تقدیم مخاطبان می‌شود.

وجیه الله پارسا

پارسا ضرورت ورود دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علمی ـ کاربردی به حوزه قرآن و دیگر رشته‌های دینی را مورد تأکید قرار داد و افزود: دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز برای توسعه فرهنگ قرآنی است و باید بیش از پیش نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد. مقام معظم رهبری در خصوص تحقق جهاد تبیین بیاناتی ایراد فرمودند که این امر وظیفه ما را در ورود به حوزه‌های مختلف فرهنگی به ویژه قرآنی بیشتر می‌کند.

وی با بیان این مطلب که از قابلیت و ظرفیت بی‌نظیر قرآن بهره کافی نبرده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه مهد پرورش نخبگان در رشته‌های مختلف است و باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد، اما متأسفانه در دانشگاه‌ها بیشتر به امور درسی و تحصیلی پرداخته می‌شود و هرچند فعالیت‌ها در بخش قرآن از سوی تمامی دانشگاه‌ها از طریق کانون قرآن و عترت انجام می‌شود، اما این گونه مباحث اولویت اول دانشجویان نیست و در این زمینه احساس نیاز نمی‌کنند. درصورتیکه اگر دانشجویان  کنار تحصیل با مفاهیم ناب الهی آشنا شوند، درس و دین را در کنار هم بیاموزند می‌تواند اثرات بسیار مثبت آن را در زندگیشان مشاهده کنند.

پارسا اضافه کرد: متأسفانه برخی از دانشجویان حتی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را نمی‌دانند که این مهم مطلوب دانشگاه‌ها نیست؛ از این رو رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان فرهنگی و نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه نسبت به این امر دغدغه دارند و با استفاده از ابزار مختلف همچون برپایی مسابقات و محافل انس با قرآن سعی در رفع این کمبود را دارند، که این مهم لازم، اما شرط کافی نیست.

ورود آموزه‌های قرآنی به زندگی دانشجویان

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی اراک با اشاره به اینکه سیاست‌های کاری دانشگاه‌ها در حوزه قرآن در بخش‌های مختلف تعریف می‌شود، اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و قرآنی باعث می‌شود که دانشجویان هویت دینی کسب کرده و با ورود آموزه‌های قرآنی در زندگی آنان نسبت به حفظ آموخته‌های خود مصمم باشند.

پارسا ضرورت گستردگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و با تأکید براینکه با وجود فعالیت‌های صورت گرفته انتظارات از دانشگاه‌ها به جهت توسعه فرهنگ قرآنی بیشتر است، ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی در کنار مهارت‌آموزی به جوانان جویای کار از برگزاری، اجرای طرح‌های نو و جشنواره‌های قرآنی غفلت نکرده است.

وی گفتمان‌سازی قرآنی و توجه به پژوهش‌های مرتبط با حوزه قرآن را متذکر شد و افزود: دانشجویان می‌توانند تحقیقاتی با تلفیق رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با حوزه معارف الهی ارائه دهند؛ از این رو رشته‌های قرآنی و معارفی جشنواره‌ها باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که نیاز مخاطب را برآورده کرده و به تحقق و گسترش گفتمان منتج شود.

پارسا از پیشنهاد خبرگزاری ایکنا مبتنی بر افزایش رشته‌های قرآنی در این مرکز علمی استقبال کرد و افزود: ثبت‌نام نیم سال اول تحصیلی 1401 – 1402 آغاز شده و امکان اضافه کردن رشته‌های دانشگاهی برای ترم مهر ماه وجود ندارد، اما امسال برای اولین بار رشته «مدیریت امور فرهنگی ـ برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی» در این مرکز دانشگاهی تدریس می‌شود و برای ترم بهمن رشته‌های دیگری نیز بنا به اقتضائات جامعه اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی اراک در پایان گفت: ذائقه جوانان در حوزه‌های مختلف تغییر کرده است و فعالیت‌های قرآنی از این امر مستثنا نیست؛ از این رو برای افزایش رشته‌های قرآنی در گام اول باید نیازسنجی صورت گیرد و پس از آن نسبت به افزایش رشته‌های قرآنی اقدام کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
۸
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۱۰:۱۵
0
0
سلام در سطح کارشناسی یا ارشد؟؟
captcha