تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شود
کد خبر: 4066645
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شود

استاندار کردستان گفت: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان باید جای خود را به تولیداتی دهد که در خدمت مردم، تجاری‌سازی و تولید انبوه باشد.

بازدید استاندار کردستان از شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، امروز، پنجم تیرماه در نشست با مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان گفت: در کردستان ظرفیت‌های ویژه‌ای برای تولید دانش‌بنیان وجود دارد ولی زیرساخت‌ها فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت استان از شرکت‌های دانش‌بنیان عقب‌ترند و پابه‌پای آن‌ها حرکت نکرده‌اند، افزود: در صدد جبران این کم‌کاری‌ها هستیم تا زیرساخت لازم برای فعالیت بیشتر این شرکت‌ها ایجاد شود.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه به طور مصداقی باید در بحث تجاری‌سازی و تولید انبوه ورود پیدا کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای خلق ثروت و تولید درآمد، فعالیت‌های دانش‌بنیان است و براین اساس شرکت‌های فعال در مرحله رشد که نیازمند حمایت هستند باید در اولویت کمک‌های فنی و تسهیلاتی قرار گیرد.

وی با اشاره بە تکلیف دولت مبنی بر رشد ۸ درصدی اقتصاد استان را عددی بزرگ و کاری سخت دانست و گفت: این امر در عین حال غیر ممکن نیست و ابزاری که برای این منظور در اختیار استان قرار گرفته اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق پیشرفت و عدالت است که در قالب تبصره ۱۸ به بسترهایی که به این رشد اقتصادی کمک می‌کنند، تزریق می‌شود.

زارعی‌کوشا ادامه داد: جهت‌گیری این صندوق در استان به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان است تا تولید ناخالص، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و درآمدزایی تقویت شود.

کمبود فضای کسب و کار

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره که به اینکه نبود و کمبود فضای کسب و کار از مشکلات عمده شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: شهرک‌های صنعتی محل انبارداری نیست و باید در اختیار تولید و تولیدکننده قرار گیرد.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه از ظرفیت محدود شهرک‌های صنعتی نباید برای دپو استفاده شود، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی را موظف کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به ساماندهی این موضوع اقدام کند.

وی ادامه داد: انبارداری در شهرک‌های صنعتی نقض اهداف اقتصاد ملی است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست که ۱۳۴ واحد در شهرک‌ها که می‌تواند در اختیار تولید قرار گیرد، استفاده انباری داشته باشد.

زارعی‌کوشا تأکید کرد: اگر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد از طریق قوه مقننه اقدام شود و دستگاه قضا نیز در این راستا، همراهی بسیار خوبی دارد.

معرفی توانمندی‌های دانش‌بنیان استان

استاندار کردستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای همه واحدهای دانش‌بنیان نمی‌توان نسخه واحدی تجویز کرد، گفت: باید نقص‌های موجود و کارهایی که باید اقدام شود، احصا و هدفگذاری لازم انجام گیرد که نقطه آغاز آن امروز و رسیدن به هدف نهایی ظرف سه یا چهار سال آینده تعیین شود.

وی با بیان اینکه در جانمایی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نباید تنها به مرکز استان اکتفا کرد، اظهار کرد: در هر شهرستانی که ظرفیتی برای استفاده از توان دانش‌بنیان وجود دارد باید این هدف‌گذاری انجام و ظرفیت‌سازی لازم ایجاد شود.

زارعی‌کوشا ضعف در معرفی توانمندی‌های دانش‌بنیان استان به مسئولان کشوری به واسطه نبود فضای مناسب معرفی و عرضه را نقطه آسیبی دانست که باید برای رفع آن به سرعت اقدام شود. در حال حاضر کردستان را به نام کشاورزی می‌شناسند که در همین بخش هم باید با دانش روز حرکت کرد تا زنجیره ارزش و ارزش افزوده کامل شود. اگر برای تمام ظرفیت‌هایی که قابلیت دانش‌بنیان دارد، هدف‌گذاری بزرگی انجام نگیرد، دچار روزمرگی خواهیم شد.

حفظ و تقویت فرصت‌های فعلی

وی با بیان اینکه علت محرومیت هر نقطه‌ای باید در همان نقطه بررسی و راهکار داشته باشد، اظهار کرد: بسیاری از فرصت‌های گذشته از بین رفته و حال باید به فکر حفظ و تقویت فرصت‌های فعلی بود و برایش هدف‌گذاری کرد. این استان نیروی انسانی توانمند، خلاق و مستعدی در اختیار دارد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر استان‌ها هستند ولی آنچه که موجب بروز مشکلات شده، حواشی بی‌موردی است که تمرکز مدیریتی را سلب کرده است. در حال حاضر هم برخی حواشی وجود دارد اما مجموعه مدیریتی استان بدون توجه به آن تنها به مسئولیت بزرگ خود در فرصت محدود تمرکز دارد.

استاندار کردستان رسیدن کردستان به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده را مستلزم حرکت دست در دست بخش خصوصی دانست و گفت: برخی مدیران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان طوری با سرمایه‌گذاران برخورد می‌کنند که آنها را فراری می‌دهند.

وی با تأکید بر نهادینه‌سازی فرهنگ استقبال از سرمایه‌گذار اظهار کرد: شخصاً حاضر به پیگیری امور سرمایه‌گذاران در استان هستم و در حال حاضر هم بخش عمده‌ای از وقت خود در سفر به تهران را صرف رفع مشکلات سرمایه‌گذاران می‌کنم.

زارعی‌کوشا با تأکید بر اینکه نباید منتظر اعتبارات دولتی برای توسعه و پیشرفت شد، افزود: باید کمک شود تا سرمایه‌های داخل و خارج استان و نیز خارج از کشور به سمت کردستان گسیل شود و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بسیاری از اقلیم کردستان عراق، مایل به سرمایه‌گذاری در استان هستند.

وی یکی از فعالیت‌های اصلی مدیران اجرایی را تدارکات تولید دانست و گفت: از قرار گرفتن در نقطه مقابل تولید و آقا بالاسر بودن تولیدکننده پرهیز کنند.

استاندار کردستان در پایان یادآور شد: جلسات مستمر با مسئولان واحدهای فناور و دانش‌بنیان ادامه می‌یابد تا از همه ظرفیت‌های این بخش استفاده شود.

گفتنی است، پیش از برگزاری این نشست، استاندار کردستان از واحدهای فناور و دانش‌بنیان فعال و برتر پارک علم و فناوری بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل مشکلات فراروی این شرکت‌ها قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha