تبیین آسیب‌شناسی‌ دینی بر پایه آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 4066952
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

تبیین آسیب‌شناسی‌ دینی بر پایه آموزه‌های قرآنی

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: هدف غایی انتقال مفاهیم دینی، اطلاع‌رسانی و آسیب‌شناسی دینی برای معرفی حقایق ارزشمند انسانی و سوق دادن مخاطبان بر پایه‌های قرآنی است.

تبیین آسیب شناسی‌های دینی بر پایه آموزه‌های قرآنیبه گزارش ایکنا از اردبیل، اسحق رسولی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، پنجم تیرماه، در نشست تخصصی رسانه با محوریت تبلیغ گفتمان‌سازی دینی در عرصه جهاد تبیین، تصریح کرد: آسیب‌شناسی‌ دین‌پژوهی‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ نیازهای‌ دین‌شناسی‌ جامعه‌ در عصر حاضر بوده که‌ باعث‌ بالندگی‌ و نوآوری‌ در عرصه‌های‌ دین‌پژوهی‌ می‌شود.

وی بیان کرد: هدف غایی انتقال مفاهیم دینی، اطلاع‌رسانی و آسیب‌شناسی دینی برای معرفی حقایق ارزشمند انسانی و سوق دادن مخاطبان بر پایه‌های قرآنی است.

رسولی افزود: امـروزه وسـایـل ارتـبـاط جمعى در تمامى کشورها نقش حساس و مهمى در زمـیـنه‌هاى مختلف سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى ایفا مى کنند.

رسولی تاکید کرد: مدرنیته به عنوان بزرگترین گفتمان توسعه در عصر حاضر، نابرابری در تکنولوژی‌های ارتباطی میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بزرگترین ابزار رسیدن به این مقصود تداعی کرد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: محتویات تولیدات دینی باید آنقدر جذاب باشد که جای خالی پیش نیاز های فرهنگی را پر کند.

وی افزود: یکی از آسیب‌ها و صدمات حوزه تبلیغ فرهنگ دینی مربوط به تولید محتوای فاخر و جذاب برای مخاطبان است تا بتواند ماندگار بوده و افکار عمومی در حوزه دینی را به همراه داشته باشند.

رسولی گفت: هنوز در امر تبلیغ دین به صورت سنتی عمل می‌شود و این ارتباط گیری با مخاطبان معایب و محاسنی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و از ابزار رسانه و ارتباط جمعی بیش از پیش استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: در عصر حاضر؛ جنگ، جنگ اندیشه بوده و باید با شناخت ابزارهای نوین در مقابله با آن بپردازیم که رسانه ها بعنوان مبلغین دینی در خط مقدم این جنگ قرار می گیرند زیرا بهترین دفاع حمله است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: رسانه ها باید اخلاق حرفه ای و نقدپذیری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند تا شاهد تحول عمیق و آسیب شناسی دینی در حوزه جنگ شناختی شویم.

بیداری اسلامی لازمه جوانان در جامعه کنونی

در ادامه محمد سیمزاری، کارشناس فرهنگی و اجتماعی، بیان کرد: نسل آینده با انیمیشن بزرگ می شوند و بیشتر از اینکه با فرهنگ داخل آشنا شوند با المان‌ها و اندیشه‌های غربی در کارتون و انیمیشن‌ها بزرگ شده و بعنوان نسل انیمیشنی نامیده می‌شوند.

کارشناس فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه جایگاه فرهنگ و هنر تمدن ایران اسلامی آن طور که باید به نسل امروز و فردا معرفی نشده است و از زبان هنر برای انتقال این مفاهیم غفلت شده است.

سیمزاری اظهار کرد: در حال حاضرجذابیت‌های کاذب در دست دشمنان افتاده و توانسته اند با ایجاد جذابیت‌های مختلف در سبک های غیر اسلامی نسل جوان را به سمت خود سوق دهند و این آسیب‌ها هیچگاه به نسل جوان گوشزد نشده است.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان فرهنگی مشتری خوب برای کارهای ارزشمند هنرمندان باشند دیگر دشمنان به خود اجازه نمی‌دهند با استفاده از خرید کارهای هنری داخل کشور به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی آسیب بزنند و این امر مهم نباید مورد غفلت و سهل‌انگاری واقع شود.

سردبیر خبر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha