رهایی از اعتیاد، مستلزم همکاری در سطوح مختلف جامعه است
کد خبر: 4067313
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر مطرح شد؛

رهایی از اعتیاد، مستلزم همکاری در سطوح مختلف جامعه است

پزشک درمانگر اعتیاد به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: درمان موفق اعتیاد، علاوه بر نیاز به علم و تجربه، مستلزم همکاری در سطوح خرد و کلان جامعه، به‌ویژه خانواده فرد وابسته به مواد مخدر است.

مهسا گلچین پزشک و درمانگر اعتیاد

مهسا گلچین، پزشک و درمانگر اعتیاد به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان این‌که یکی از پیچیده‌ترین معضلات جامعه امروز، مسئله اعتیاد است، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های علم نوین، امروزه اعتیاد به‌عنوان یک بیماری در نظر گرفته می‌شود، بنابراین استفاده از روش‌های پیشگیری و تعیین اهداف درمانی یکی از مهم‌ترین ارکان نظام سلامت و شاخصه پزشکان این حوزه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ در کلینیک ترک اعتیاد که در شهرستان رشت دایر کردم، به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارم، به نقش پزشکان در درمان اعتیاد اشاره کرد و ادامه داد: فاکتورهای چندعاملی موثر بر اعتیاد، اصول درمان، پیچیدگی‌های برخورد با افراد وابسته به مواد مخدر و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد جسمی، روانی و شخصیتی افراد، نقش بلامنازع و موثر پزشکان را در این عرصه به خوبی نشان می‌دهد.

این پزشک درمانگر اعتیاد خاطرنشان کرد: برخلاف نظریه قدیمی که اعتیاد را به‌عنوان جرم و ضعف شخصیتی افراد در نظر می‌گرفتند، امروزه اعتیاد یک بیماری عصبی، جسمی، روانی، اجتماعی (نوروبیوسایکو سوشیال) قلمداد می‌شود و با توجه به گستردگی هرکدام ازاین ابعاد، افراد درمانگر با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

گلچین درمان موفق اعتیاد را علاوه بر نیاز به علم و تجربه، مستلزم همکاری در سطوح خرد و کلان دانست و تصریح کرد: به‌عنوان مثال در حوزه اجتماعی، وقتی یک درمانگر موفق به متقاعد‌کردن بیمار و تغییر نگرش و بینش وی می‌شود و بیمار را درمسیر درست قرار می‌دهد، یکی از راهکارهای لازم، معرفی جایگزینی مناسب برای مصرف ماده مخدر است که برای فرد انگیزه ایجاد کند و فرد را در مسیر درمان حفظ کند.

پزشک درمانگر اعتیاد با ذکر مصداقی در این باره افزود: مثلا ایجاد سالن‌های ورزشی وفضاهای تفریحی رایگان و ایجاد شغل، یکی از راهکارهایی است که منجر خواهد شد پزشک با همکاری جامعه، به هدف موردنظر که همان ترک اعتیاد در فرد وابسته به مواد مخدر است، دست یابد.

وی به نقش خانواده‌ها در حمایت روانی از معتادان در مرحله درمان و ترک اعتیاد اشاره و ابراز کرد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده، یکی از عوامل شناخته‌شده در افرادی که بیشتر درگیر معضل اعتیاد می‌شوند، الگوی رفتاری والدین از بدو تولد است.

گلچین اضافه کرد: افرادی که والدین بسیار سخت‌گیر یا بالعکس بسیار آسان‌گیر داشته باشند، به دلیل یادنگرفتن جرات‌مندی و یا وجود طرح‌واره رهاشدگی بیشتر مستعد این معضل هستند. در مثالی دیگر، فرزندان افراد منفعل _ پرخاشگر به دلیل دریافت بازخوردهای متناقض و غیر‌قابل‌ پیش‌بینی بیشتر در خطر اعتیاد قراردارند.

وی با تاکید بر این‌که داشتن رفتاری قاطع و متعادل از جانب والدین، یکی از راه‌های پیشگیری محسوب می‌شود، اذعان کرد: گاهی شاهد هستیم خانواده‌هایی که به دلیل احساس گناه و مقصر شناختن خود در اعتیاد فرزند، دست به جبران افراطی می‌زنند و با حمایت بیش از حد و تامین نیازهای نابه‌جا سبب تشدید مشکل خواهند شد.

وی در پایان افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود که ضمن توجه به فرزندان و هدایت آنان در مسیر درست، با قاطعیت و در فضایی حمایت‌گر بدون سرزنش و مقایسه با همسالان، به عنوان راهکاری موثر در رسیدن به هدف درمانی گام بردارند.

انتهای پیام
captcha