نگاهی به مقاومت انبیا(ع) در برابر دشمنان در سوره «آل‌عمران»
کد خبر: 4067423
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۶
سوره‌های قرآن/ 3

نگاهی به مقاومت انبیا(ع) در برابر دشمنان در سوره «آل‌عمران»

سوره آل‌عمران یکی از سوره‌های طولانی قرآن است که به موضوعات مختلفی از جمله تولد و زندگی پیامبرانی همچون حضرت یحیی(ع) و حضرت مسیح(ع)گرفته تا به موضوع مقاومت تاریخی انبیا در برابر توطئه‌ها و دشمنی‌ها به عنوان الگویی برای تمام دوره‌ها می‌پردازد.

سوره آل عمرانبه گزارش ایکنا، سومین سوره از قرآن، «آل‌عمران» نام دارد. این سوره ۲۰۰ آیه دارد و در جزء‌های سوم و چهارم قرآن قرار گرفته است. نام‌گذاری این سوره به نام «آل‌عمران» به دلیل وجود واژه «عمران» در دو آیه از این سوره است.

در آیه ۳۳ به خاندان عمران و در آیه ۳۵ به عمران پدر حضرت مریم(س) اشاره شده است. نام دیگر این سوره «طیبه» یعنی پاک و پاکیزه از آلودگی‌ها و اتهامات است که اشاره به پاکی حضرت مریم از گناهان و تهمت‌ها دارد.

در این سوره که در ترتیب نزول، هشتاد و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است، شرح جریان ولادت سه شخصیت برجسته یعنی حضرت یحیی(ع)، حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) ذکر شده است.

آیات سوره «آل‌عمران» مدنی است و به گفته برخی از مفسران، اين سوره در میان دو جنگ بدر و جنگ احد، یعنی سال‌هاى دوم و سوم هجری (بین سال‌های 624 تا 625 میلادی) نازل شده و بخشى از حساس‌ترین دوران زندگى مسلمانان را در صدر اسلام نشان می‌دهد.

برخی مفسران معتقدند هر سوره به یک موضوع مشخص اشاره دارد و موضوعات مختلف در مسیر موضوع اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در این سوره رویدادهای مربوط به پیروزی‌ها و شکست‌های مسلمین، حالات مختلف مسلمانان و ارتباطات آنها با سایر اقوام و ادیان اشاره دارد. طبق «تفسیر المیزان»، هدف اصلی سوره آل عمران، دعوت مؤمنان به اتحاد، صبر و استقامت در برابر دشمنان اسلام است.

مهم‌ترین موضوعات این سوره عبارتند از:

  • توحید و معاد؛ بخش مهمی از این سوره از توحید و صفات خداوند و معاد و معارف اسلامی بحث می‌‏کند.
  • جهاد؛ بخش دیگری در مورد جهاد و دستورات مهم آن و حیات جاویدان شهیدان راه خدا همچنین درس‌های عبرتی که در دو جنگ بدر و احد بود سخن می‌گوید.
  •  توجه به احکام اسلامی
    در قسمتی از این سوره، به سلسله احکام اسلامی در زمینه لزوم وحدت صفوف مسلمین و خانه کعبه و فریضه حج و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری و مسئله امانت، و انفاق در راه خدا، ترک دروغ و صبر در مقابل مشکلات و آزمایش‌های مختلف الهی و ذکر خداوند در هر حال، اشاره شده است.
  • ضرورت وحدت مسلمانان
    بخشی از آیات این سوره به وحدت مسلمانان و مقاومت در برابر دشمنان اشاره دارد. با توجه به جنگ‌هایی که بین مسلمانان و کافران اتفاق افتاد، موضوع دعوت به جهاد، حفظ اتحاد میان مسلمانان و مقاومت در برابر دشمنان تا آخرین لحظه از نکات مهمی است که در این سوره مورد توجه قرار گرفته است.
  • اشاره به تاریخ پیامبران
    بخشی از آیات این سوره نیز به تاریخ پیامبران از جمله آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی(ع) و ماجرای حضرت مریم(س) و نیز توطئه‌هایی که علیه این بزرگان صورت گرفته، می‌پردازد.

کلیدواژه: 114، مضامین قرآن، سوره‌های قرآن، آل عمران، مریم

انتهای پیام
captcha