پرداخت مالیات دولتی جایگزین زکات نمی‌شود
کد خبر: 4067666
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴

پرداخت مالیات دولتی جایگزین زکات نمی‌شود

استاندار مرکزی به جایگاه رفیع زکات در نظام راهبری و هدایت جامعه اشاره و تصریح کرد: کارکرد مالیات و زکات با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند؛ چراکه مالیات برای مصارفی همچون اداره دستگاه‌های دولتی، تأمین امنیت، حراست و حفاظت از کشور هزینه می‌شود و زکات کارکرد دیگری دارد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، امروز، نهم تیر در همایش استانی «زکات» که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، اظهار کرد: دولت و حکومت اسلامی به معنی عام وظیفه تأمین و تضمین چند مقوله و موضوع مهم از جمله امنیت و رفاه آحاد جامعه را برعهده دارد که همواره مورد توجه قرار داده است.

وی از آزادی با تعریف دقیق و جامعی که در اسلام به آن اشاره شده است به عنوان یکی دیگر از وظایف دولت اسلامی یاد کرد و افزود: تربیت از دیگر مواردی است ک باید به آن توجه شود. بدون شک حکومت‌های دینی و اسلامی در چارچوب نظام ولایت‌فقیه در کنار اداره مادی جامعه، هدایت و تربیت مردم را نیز برعهده دارد تا آنان در بهترین شرایط در مسیر صحیح هدایت شوند.

استاندار مرکزی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند در کنار حکومت و دولت اسلامی که وظیفه تربیت دینی آحاد جامعه را برعهده دارند دستگاه‌هایی نظیر صدا‌و‌سیما نیز در این خصوص تکالیفی برعهده دارند، گفت: برای توسعه تربیت دینی باید از تمام توان و ظرفیت استفاده کرد.

مخلص‌الائمه ضرورت پرداختن به عدالت در جامعه را متذکر شد و با تأکید براینکه عدالت باید در جامعه تأمین و تضمین شود، افزود: تضمین عدالت از اهداف عالی حکومت و دولت اسلامی است. در نگاه عمیق دینی و فقهی، عدالت و پیشرفت مکمل یکدیگر بوده و در واقع دو روی یک سکه هستند. برخلاف نظر برخی دانشمندان غربی، پیشرفت محقق نخواهد شد، مگر در سایه تحقق عدالت و عدالت تضمین‌کننده پیشرفت است و نقش مهمی در توسعه و تعالی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه عدالت دارای اقسام و انواع متنوعی است، ادامه داد: در راستای انواع عدالت می‌توان به عدالت در مصرف، تولید و توزیع اشاره کرد. به نظر می‌رسد زکات از عوامل مهم عدالت در توزیع و مصرف است و رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر نسبت به این امر الهی تأکیدهای بسیار دارند و لازم است در این حوزه اقدامات تبلیغی و ترویجی صورت گیرد.

این مقام مسئول به جایگاه رفیع زکات در نظام راهبری و هدایت جامعه اشاره و با بیان اینکه در این حوزه باید اقدامات جدی تبلیغی صورت گیرد، به طرح پرسش آیا زکات و خمس می‌تواند جایگزین مالیات دولتی شود، پرداخت و گفت: جواب این سؤال منفی است؛ چراکه کارکردهای این دو مقوله با یکدیگر کاملاً متفاوت است، مالیات برای مصارفی همچون اداره دستگاه‌های دولتی، تأمین امنیت، حراست و حفاظت از کشور هزینه می‌شود، در صورتیکه زکات و خمس دارای کارکردهای دیگر هستند.   

انتهای پیام
captcha