مدیریت و نظارت بر فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گیرد
کد خبر: 4067908
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
آیت‌الله رجبی:

مدیریت و نظارت بر فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گیرد

رئیس موسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی(ره) گفت: فضای مجازی یک نعمت الهی و یک فرصت گران بهاست که عدم استفاده و استفاده نادرست از آن، هر دو کفران نعمت است، بنابراین مدیریت و نظارت بر فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گیرد.

محمود رجبی به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی گفت: معتقدم باید استفاده بهینه و حداکثری از فضای مجازی داشت و توجه جدی به مدیریت آن کرد.

وی افزود: مدیریت درست فضای مجازی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و موتور جستجوگر ملی همه از مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز تاسیس شورای عالی مجازی مکرر به آن توصیه و تأکید کرده‌اند. هرچند که کار چندانی و در برخی موارد تقریباً هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، استفاده بهینه و حداکثری از فضای مجازی را منوط به مدیریت صحیح عنوان کرد و با بیان آخرین وصیت امیرالمومنین(ع) اضافه کرد: آن حضرت بعد از توصیه به تقوی، تاکید به نظم در کارها دارند؛ مدیریت یعنی همین نظم‌بخشی.

وی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم کسی تصویر درستی از مدیریت فضای مجازی داشته باشد و خواهان سعادت جامعه و ارتقای فرهنگ ملی و دینی هم باشد، اما با مدیریت فضای مجازی از سوی نظام جمهوری اسلامی مخالفت کند.

وی افزود: نکته مهم‌تر در این زمینه این است که فضای مجازی در کشور ما و در جهان بدون شک مدیریت می‌شود و ما در هیچ کجا، فضای مجازی بدون مدیریت نداریم. حتی اگر دولت فضای مجازی را بدون مدیریت و بطور مطلق آزاد بگذارد، دیگران مدیریت آن را بدست می‌گیرند. به نظر بنده در حال حاضر فضای مجازی ما بدست دشمنان نظام مدیریت می‌شود که در قالب‌های مختلف همچون: پیام رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های مجازی بر فضای مجازی ما احاطه و تسلط دارند.

وضع امروز فضای مجازی ضد فرهنگ ایران و اسلام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دشمنی شبکه اینستاگرام با شهید سرافراز قاسم سلیمانی، ادامه داد: هرکسی در صفحه خود در این رسانه مطلبی، عکسی و حتی نامی از این شهید عزیز ببرد، سریعاً مسدود و از دسترس خارج می‌شود. بنابراین وضع موجود که حاصل مدیریت دشمن است، ضد فرهنگ و ضد ملت است و موجب آسیب در عرصه‌های مختلف امنیتی، اخلاقی، دینی و فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی در جامعه شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متولیان فضای مجازی کشور نباید ترک فعل و کم‌کاری‌ای که مسئولان و متولیان گذشته داشته‌اند و منتهی به مشکلات فراوان و سهمگین شده است، ادامه دهند و با همت و تلاش مضاعف و مشارکت جوانان نخبه و انقلابی، عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنند. متأسفانه برخی از مسئولین در بعضی از پست‌هاحضور دارند و مواضع خود را تغییر نداده‌اند.

وی تاکید کرد: به نظر بنده اگر غیرت دینی همراه با عقلانیت در همه متولیان فضای مجازی گذشته وجود می‌داشت شبکه ملی اطلاعات چندین سال قبل به طور کامل راه‌اندازی شده بود. برخی مسئولان با سوء مدیریت، با ترک فعل و فعل معارض به جای استفاده حداکثری و بهینه از فضای مجازی، آن را به قتلگاه جوانان تبدیل کرده‌اند.

رجبی تصریح کرد: باید مسئولان از عمق جان معتقد به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و امام (قدس سره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و دغدغه‌مند به فرهنگ دینی و ملی در رأس سازمان‌های مربوط قرار گیرند و موظف شوند که در کوتاه‌ترین مدت، مدیریت فضای مجازی را اصلاح و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را فراهم سازند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افسار گسیختگی محتوای فرهنگی در فضای مجازی را خطرناک برشمردند و با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع قوه قضائیه مبنی بر مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از تضییع حقوق عامه و مراقبت از امنیت روانی مردم اظهار کرد: فضای مجازی مدیریت نشود در هر سه زمینه آسیب‌رسان است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دغدغه های جدی و موکد برای فضای مجازی دارند، در دیدار نمایندگان آخرین دوره مجلس شورای اسلامی می‌فرمایند؛ «مسئله مدیریت فضای مجازی جز مسائل مهم است که این مسئله، مسئله‌ بلند مدت هم نیست، مسئله‌ کوتاه مدت و میان مدت و جز وسایل نزدیک ماست.

رجبی در پایان سخنان خود تأکید کرد: مجلس انقلابی باید انقلابی عمل می‌کرد و این رهنمود را جدی می گرفت و ما باید امروز ثمره عمل مجلس را می‌دیدم که لازم است دولت با لایحه جامع خود در خصوص مدیریت و نظارت برفضای مجازی کشور، تکلیف طرح مجلس را مشخص کند.

انتهای پیام
captcha