طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در صف دوفوریتی‌های مجلس
کد خبر: 4069936
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
سردار زهرایی خبر داد:

طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در صف دوفوریتی‌های مجلس

مسئول سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در صف تصویب طرح‌های دوفوریتی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: به توفیق الهی این طرح تا پایان سال جاری به تصویب نهایی خواهد رسید.

سردار محمد زهراییبیش از یک سال و نیم از پیگیری‌های سازمان بسیج سازندگی برای تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. قانونی که در صورت تصویب زمینه را برای شهید خوانده شدن جهادگران خدوم که جان خود را در راه خدمت به محرومان در اقصی‌نقاط کشور از دست می‌دهند، فراهم می‌کند.

ماه‌هاست که از ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی گذشته و بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان سازمان بسیج سازندگی و تصویب طرح در کمیسیون مربوطه، اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در اختیار هیئت‌ر ئیسه مجلس قرار گرفته است.

تصویب این طرح هیچ‌گونه بار مالی بر عهده دولت و یا نهادهای دیگر نداشته و تمامی هزینه‌های آن از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تقبل شده است. امید آن می‌رود تا با تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، جهادگران زحمتکش این مرز و بوم بتوانند از آن استفاده کنند.

طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

ماده ۱ - ماده 2 قانون بسیج سازندگی به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده ۲- تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و نهاد‌های دولتی و عمومی شرکت‌ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است ویژه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی متناسب با میزان آمادگی بسیج سازندگی، طرح‌ها و پروژه‌های تملک دارایی‌های زود بازده، کم هزینه و عام المنفعه، از قبیل امدادی، عمرانی، فرهنگی و مردم یاری را به منظور محرومیت زدایی در روستا‌ها و مناطق محروم به سازمان بسیج سازندگی واگذار کنند.

ماده ۲- یک ماده بعنوان ماده ۲ مکرر به همراه سه تبصره به قانون الحاق می‌شود.

ماده ۲ مکرر - گروه جهادی، مجموعه‌ای منسجم از افراد داوطلب مردمی است که برای کمک به رفع فقر و محرومیت در روستاها و مناطق محروم مجاهدات می‌نمایند این جهاد گران به موجب ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه مصوب ۱۳۷۰، بسیجی محسوب می‌شوند و مرجع صدور مجوز تشکیل، فعالیت، سازماندهی، هدایت و نظارت بر آن‌ها بسیج سازندگی سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد و فعالیت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان گروه جهادی ممنوع است.

تبصره ۱- گروه‌های جهادی از طریق بسیج سازندگی می‌توانند از کمک‌های مالی بلاعوض؛ امکانات و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی؛ نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر دستگاه‌های کشور بهره‌مند گردند، همچنین این گرو‌ه‌ها از تمامی مزایا، تسهیلات و معافیت‌های در نظر گرفته شده برای تشکل‌ها و مؤسسات عمومی عام المنفعه مندرج در قوانین رسمی کشور برخوردار خواهند بود.

تبصره ۲- تمامی هزینه‌های درمان جهاد گران عضو گروه‌های جهادی دارای مجوز از سازمان بسیج سازندگی و حکم ماموریت معتبر در حوادث حین انجام وظیفه و ماموریت‌های محوله به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود. نحوه اجرای این تبصره در ایین نامه اجرایی این قانون پیش بینی می‌گردد.

تبصره ۳ - جهاد گران موضوع این قانون در صورت بروز حادثه چنانچه حائز شرایط آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید و در حکم شهید و سایر مصادیق ایثار گری (مفقودالاثر، جانباز، ازاده، اسیر) مصوب 1393/۲/24 نباشند در صورت فوت به عنوان شهید خدمت محسوب می‌شوند.

ماده ۳- ماده 6 بدین شرح اصلاح می‌شود

ماده 6 آیین نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف 6 ماه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تدوین و پس از تأیید ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با سرنوشت طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی که در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: موضوع طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی از یک سال و نیم گذشته در دستور کار سازمان بوده و در حال پیگیری است. پس از ارائه طرح به مجلس شورای اسلامی، مسئولان مجلس، بررسی طرح را به دو بخش مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون امنیت ارجاع دادند.

وی با بیان اینکه بحث در رابطه با طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس به جلسات کارشناسی و چالش رسید، تصریح کرد: کلاً دو بند برای طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی وجود دارد اما در بحث‌های کارشناسی 110 صفحه تحلیل برای آن نوشته شده بود.

زهرایی ادامه داد: یکی از تحلیل‌هایی که در آن زمان از سوی برخی مطرح می‌شد، این بود که این طرح باعث ایجاد مشکلات امنیتی خواهد شد اما در نهایت پس از شش ماه این طرح از مرکز پژوهش‌های مجلس عبور کرده و به کمیسیون رفت.

مسئول سازمان بسیج سازندگی اظهار کرد: کمیسیون امنیت طی چند جلسه بررسی، در نهایت طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی را تصویب کرده و آن را برای تصویب در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس ارسال کرد. هیئت رئیسه مجلس نیز در آن زمان پیش از اعلام وصول، طرح را ابتدا به معاونت حقوقی و تقنینی ارسال کرد که در این بخش نیز دو صفحه تحلیل برای طرح ارائه داده و به برخی بندهای طرح ایراد گرفته شده بود.

وی بیان کرد: پس از چند جلسه حضور در مجلس و پاسخگویی به این ایرادات، در نهایت طرح از معاونت حقوقی نیز عبور کرد و پس از تأیید نهایی در کمیسیون امنیت، مجدداً برای اعلام وصول به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد.

زهرایی در ادامه افزود: نحوه برخورد هیئت رئیسه با طرح‌های مختلف به دو صورت عادی و فوری است. در حالت عادی برخی طرح‌ها ممکن است یک یا دو سال در انتظار تصویب در صحن علنی بمانند. اما در حالت فوری طرح‌ها مسیر سریع‌تری را برای تصویب طی می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: طی گفت‌وگوهایی که با نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، قرار بر این شد تا این طرح به صورت دو فوریتی برای تصویب در صحن علنی در نظر گرفته شود که در این زمینه حدود دو ماه پیش نیز امضای 50 نماینده مجلس برای تأیید این امر أخذ شد.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی هم‌اکنون در نوبت تصویب طرح‌های دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: به توفیق الهی این طرح تا پایان سال جاری به تصویب نهایی خواهد رسید. از نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا به این طرح رأی داده و آن را تصویب کنند تا جهادگران زحمتکش و خدوم کشور بتوانند از مزایای این طرح بهره ببرند. مجموعه بسیج و بسیج سازندگی به دنبال هیچ‌گونه انحصاری نیست، بلکه تشکیلات انقلاب است.

انتهای پیام
captcha