سهم 5درصدی کشورهای اسلامی در تولید علم، نگران‌کننده است
کد خبر: 4070862
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

سهم 5درصدی کشورهای اسلامی در تولید علم، نگران‌کننده است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حداقل سهم کشورهای اسلامی، باید بین 20 تا 25درصد از تولیدات دنیا باشد، در حالی که سهم کشورهای اسلامی در تولید علم تنها 5درصد از کل است.

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، در آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی دانشگاه‌های ایران که امروز 23 تیرماه، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حداقل سهم کشورهای اسلامی، باید بین 20 تا 25درصد از تولیدات دنیا  باشد، در حالی که سهم کشورهای اسلامی در تولید علم تنها 5درصد از کل است.

وی ادامه داد: جشن دانش‌آموختگان بهانه‌ای است برای گفت‌و‌شنود و مرور خاطرات دانشجویی و نیز بیان چالش‌ها، مشکلات، ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و دانش‌آموختگی نقطه عطفی در زندگی دانش‌آموختگان، اتفاق مبارکی است.

داداش‌پور ضمن در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به دانشجویان بین‌الملل و ارزیابی آن‌ها، بیان کرد: معدل متوسط این دانشجویان، سطح الف (17 به بالا) است که با وجود محدودیت‌هایی که در جایگاه انتقال زبانی ممکن است، اتفاق بیافتد، نشان‌دهنده ظرفیت، استعداد، توان درونی و بیرونی آن‌ها است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با مهم برشمردن بحث انتقال بین زبانی، آن را امری طبیعی و زمانبر برای دانشجویان بین‌الملل دانست و خاطرنشان کرد: زندگی در یک جغرافیا با یک زمینه خاص و سپس درک، پذیرش و عادت به رسوم و عادات فرهنگی دیگر از جمله ایران در ابتدای امر دشواری‌هایی را به همراه داشته، زیرا تفاوت فضاها وجود دارد و این روند سازگاری بین فرهنگی کم‌کم به وجود می‌آید.

داداش‌پور در خصوص روند تحولی جمهوری اسلامی در حوزه تولیدات علمی، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 43 درصد از افراد باسواد بودند و 150 هزار دانشجو که عمدتاً به طبقه متوسط به بالای جامعه تعلق داشتند، در حالی هم اکنون بیش از سه میلیون و دویست هزار جمعیت دانشجو در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند، همچنین باید گفت رتبه ایران در جهان از نظر تعداد مقالات علمی، 15 است.

وی با اشاره به مجموع 58 کشور اسلامی که مجموعه بزرگی از جمعیت جهان را شکل می‌دهند، اظهار کرد: حداقل سهم کشورهای اسلامی با توجه به جمعیت که بتواند در نظام علمی دنیا حضور داشته باشد، باید بین 20 تا 25درصد از تولیدات دنیا باشد، اما این اتفاق نیافتاده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به نگران‌کننده بودن سهم کشورهای اسلامی در تولید علم که تنها 5درصد از کل است، افزود: وقتی سهم ما متناسب با جمعیت بسیار پایین باشد، از تکنولوژی عقب می‌مانیم و اقتصاد جایگاه خودش را در کشور از دست می‌دهد.

وی در بیان چرایی این مسئله، به عقب نگه داشته شدن کشورهای اسلامی اشاره کرد و ایران را نمونه‌ای از انقلاب عوامل درونی برشمرد و اظهار کرد: هنگامی که از تغییر جغرافیای علمی از غرب به شرق سخن به میان می‌آید، سهم ایران دیده می‌شود.

سهم ناچیز کشورهای اسلامی در اقتصاد دانش‌بنیان

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: با انقلاب اسلامی در حوزه جهانی، یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد کشورها از اقتصاد منبع پایه به اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد. سهم ناچیز و محدود کشورهای اسلامی در اقتصاد دانش‌بنیان چرایی است که دانش‌آموختگان مسلمان باید بدان پاسخ دهند و نشان‌دهنده این است که اقتصاد منبع پایه دیگر پاسخگوی نیاز ما نیست.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت سهم سرانه درآمدی به شدت پایین است، بیان کرد: زیرا اقتصاد منبع، دیگر پاسخگوی افزایش سهم درآمدی افراد نسبت به کل جامعه جهانی نیست و اتفاق عجیبی را رقم می زند و نگران‌کننده و خطرناک است.

داداش‌پور در پاسخ به اینکه چرا عقب ماندیم؟ یا عقب نگه داشته شده‌ایم؟ و چه اتفاقاتی باید رقم بخورد تا کشورهای اسلامی دوباره جایگاه خودشان را در مجمع جهانی بازیابند و بتوانند احیاگر سنت نبوی باشند؟، گفت: تغییرات از حوزه دانش‌آموختگان اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به سخن حضرت امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «العلم سلطان» یعنی «علم، قدرت است»، گفت: علم پادشاهی می‌کند و اگر قرار باشد، کشورهای مسلمان در گستره وسیع‌تری که قرار دارند، جایگاه‎‌شان را ارتقا بخشند، باید به این سنت نبوی و این حدیث ارزشمند بها دهند.

وی با وسیع برشمردن منطقه اسلامی از اندونزی تا سواحل مدیترانه اظهار کرد: جهموری اسلامی ایران همه کشورهای اسلامی را به فراگیری علم و یادگیری بیشتر دعوت می‌کند، برای ارتقای جایگاه جهانی اسلام باید این ظرفیت را فرصتی برای رسیدن به روزی دانست که احیاگر سنت نبوی شویم.

در ادامه مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، اظهار کرد: از این فرصت در کنار هم بودن برای ایجاد شبکه‌‌ای بزرگ استفاده و سعی کنید از مسائل علمی دور نمانید و به صورت میان رشته‌ای به کارهای علمی بپردازید. با حفظ شبکه ارتباطی می‌توانید قدم‌های بزرگی در جهت اتحاد ملت‌ها بردارید.

وی ادامه داد: شما سفیران بزرگ صلح و آزادی در کشورهایتان باشید، با آموخته‌هایی که به کشورتان می‌برید، آبادی را موجب شوید و مطمئن باشید می‌توانید جامعه را تغییر دهید و اسلامی را معرفی کنید که حلال تمامی مشکلات باشد.

انتهای پیام
captcha