مسئله‌محوری و پرچمداری علمی از شاخصه‌های جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4072745
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷

مسئله‌محوری و پرچمداری علمی از شاخصه‌های جهاددانشگاهی است

حجج اسلام سلیمی و میرتاج‌الدینی؛ عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مسئله‌محوری را یکی از مزیت‌های اساسی جهاددانشگاهی نسبت به مجموعه‌ها و مراکز علمی دیگر دانستند و تاکید کردند که این نهاد باید پرچمدار علم و فناوری در چله دوم انقلاب باشد.

سلیمی: مسئله‌محوری؛ مزیت مهم جهاددانشگاهی / میرتاج‌الدینی: جهاددانشگاهی؛ پرچمدار علم و دانش در چله دوم انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال؛ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: جهاددانشگاهی با توجه به اینکه امور و موضوعات را مسئله‌محور پیگیری می‌کند، قطعا در تحقق شعار سال می‌تواند نقش برجسته‌ای داشته باشد.

سلیمی بیان کرد: یکی از مشکلات و چالش‌های کشور این است که برخی مجامع و مراکز علمی مسئله‌محور نیستند و در حوزه‌های متعددی فعالیت کنند و این باعث شده انرژی و توان آنها پراکنده شده و نتوانند هدف‌گذاری خاصی را در فعالیت‌های گسترده علمی و پژوهشی خود دنبال کنند.

مسئله‌محوری جهاددانشگاهی 

وی مسئله‌محوری را یکی از ویژگی‌های اساسی فعالیت‌های جهاددانشگاهی خواند و گفت: این مسئله‌محوری می‌تواند فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی را مطابق با نیازهای کشور هدفمند کرده و در ریل مشخص قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: این مسئله‌محوری به ویژه در حوزه تحقیقات و تولیدات پیشرفته علمی، فنی و دانش‌بنیان‌ها، می‌تواند برای جهاددانشگاهی یک خط روشنی را ترسیم کند و من از این جهت جهاددانشگاهی را موفق می‌د‌انم.

شناسایی زنجیره محققان

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: واقعیت این است که جهاددانشگاهی امروز یک زنجیره‌ای از محققان جوان و توانمند را شناسایی کرده که این زنجیره با پشتیبانی علمی از همدیگر در فعالیت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، حرکت علمی و فناورانه جهاددانشگاهی را با موفقیت همراه کرده است.

کد

منتخب مردم محلات و دلیجان یادآور شد: مسئله مهم دیگر این است که عموم اعضای جهاددانشگاهی دارای رویکرد جهادی و تلاش شبانه‌روزی هستند و این موجب شده موفقیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی نسبت به مجموعه‌های مشابه بیشتر و غنی‌تر بوده و نقش مؤثری در رشد و پیشرفت علمی و فناورانه کشور داشته باشد.

سلیمی: مسئله‌محوری؛ مزیت مهم جهاددانشگاهی / میرتاج‌الدینی: جهاددانشگاهی؛ پرچمدار علم و دانش در چله دوم انقلاب

حجت‌الاسلام سلیمی در پایان تأکید کرد: این روحیه جهادی و باور به «ما می‌توانیم» امروز به خوبی در جهاددانشگاهی متبلور شده و این نهاد مولود انقلاب به رغم تحریم‌های خارجی و کمبودهای مالی، توانسته با اتکا به توان و استعداد داخلی هم کشور را در برخی حوزه‌ها بی‌نیاز از فناوری و واردات خارجی کند و هم موجبات عزت ملی را فراهم کرده و این روحیه خودباوری را به نسل جوان تزریق کند.

الگویی مطلوب برای فعالیت جهادی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تأثیر فعالیت‌‌های جهاددانشگاهی در ارتقای فرهنگ جهادی و روحیه خودباوری در جامعه گفت: جهاددانشگاهی از جمله نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی است که در حوزه دانشگاهی و علمی فعالیت خود را آغاز و از همان ابتدا فرهنگ جهادی را در عرصه‌های علمی و فناوری جاری و نهادینه کرد که نمونه بارز آن پژوهشگاه رویان است و این فعالیت‌ها همگی توسط دانشجویان و اساتید این نهاد انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروز جهاددانشگاهی کاملا رشدیافته و بالنده شده، گفت: این نهاد می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای فعالیت‌های جهادی در سایر حوزه‌ها در کشور باشد زیرا جهاددانشگاهی این اصل را در عمل به خوبی ثابت کرده که می‌توان به رغم کمبود بودجه کارهای بزرگی انجام داد.    

نقش مهم حمایت‌های مجلس 

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با اشاره به ارتباط مستقیم شعار سال 1401 با مجموعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با همین روحیه و فرهنگ جهادی از یکسو و توان بالای علمی و پژوهشی می‌تواند نقش خوبی در تحقق شعار سال و ارتقای تولید و کارآفرینی در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

سلیمی: مسئله‌محوری؛ مزیت مهم جهاددانشگاهی / میرتاج‌الدینی: جهاددانشگاهی؛ پرچمدار علم و دانش در چله دوم انقلاب

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره نقش حمایت‌های مجلس از فعالیت‌های دانش‌بنیان جهاددانشگاهی گفت:‌ همواره طرح‌ها، پیشنهادات و ردیف بودجه مربوط به جهاددانشگاهی تا جایی که امکانات وجود داشته و محدودیت‌های بودجه اجازه می‌داده، مورد توجه نمایندگان بوده است.

وی بیان کرد: امسال هم در تبصره 14 در بحث حمایت‌های خارج از ردیف اصلی بودجه، جهاددانشگاهی مورد توجه بوده و اعتبار مناسبی برای این نهاد در نظر گرفته شده و باید در ادامه حمایت‌های لازم از سوی همه نهادها انجام گیرد.

جایگاه جهاددانشگاهی در چله دوم انقلاب

رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور درباره چشم انداز پیش روی جهاددانشگاهی با اشاره به ضرورت معرفی بهتر جهاددانشگاهی و فعالیت‌های پردامنه آن به رسانه‌ها و جامعه گفت:‌ به اعتقاد من در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس نقشه راه چله دوم، جهاددانشگاهی باید یک تحول خاص در خود براساس شرایط جدید ایجاد کند و با حمایت‌های ویژه اهداف اصلی فناورانه و علمی را پیش ببرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: تجربه عملکرد بیش از چهل ساله جهاددانشگاهی ثابت کرده که این نهاد از ظرفیت و توانایی لازم برای انجام کارهای فوق‌العاده و تأثیرگذار در عرصه علم و فناوری برخوردار است و این پیشینه عملی و علمی می‌تواند پشتوانه حرکت این نهاد در چهل سال دوم انقلاب باشد. 

کد

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در پایان اظهار کرد: در واقع براساس منشور گام دوم انقلاب که یکی از محورهای اصلی آن توجه به علم و دانش است، جهاددانشگاهی می‌تواند پرچمدار این عرصه در چهل ساله دوم انقلاب باشد.

انتهای پیام
captcha