بخش هنری جشنواره ملی «نهج‌البلاغه» در یزد بکار خود پایان داد
کد خبر: 4072794
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

بخش هنری جشنواره ملی «نهج‌البلاغه» در یزد بکار خود پایان داد

بخش ادبی و هنری جشنواره ملی «نهج‌البلاغه» با معرفی برترین‌ها و به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد بکار خود پایان داد.

بخش هنری جشنواره ملی «نهج‌البلاغه» در یزد بکار خود پایان دادبه گزارش ایکنا از یزد، بخش ادبی و هنری جشنواره ملی «نهج‌البلاغه»، امروز، اول مردادماه با معرفی برترین‌ها و به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد بکار خود پایان داد.

داوود عندلیب، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد در مراسم اختتامیه این بخش از جشنواره که با حضور مسئولان همراه بود، توسعه و ترویج فرهنگ نورانی نهج‌البلاغه در راستای آموزه‌های دینی و تربیتی مبتنی بر فرمایشات گهربار موالی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی(ع) در قالب‌های فرهنگی و هنری، بکارگیری و انتشار آثار مطلوب ارسالی در قالب‌های مختلف و ارائه به مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی و نیز تجلیل از مبلغان و فعالان فرهنگی، ادبی و هنری در عرصه ترویج مضامین نهج البلاغه را از اهداف این جشنواره برشمرد.

وی ادامه داد: در بخش ادبی و هنری 85 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که در زمینه‌های شعر، داستان کوتاه، هنرهای تجسمی، هنرهای مجازی و صنایع دستی بوده و مورد داوری قرار گرفت و در نهایت نفرات اول تا سوم هر رشته مشخص و امروز تجلیل می‌شوند. البته این جشنواره در رشته صنایع دستی برگزیده برتر و دو نفر شایسته تقدیر داشت که در این مراسم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

عندلیب با اشاره به برگزاری بخش ویژه این جشنواره گفت: در قالب این بخش مسابقه مفاهیم نهج البلاغه برگزار و در این آزمون 100 نفر از سطح کشور شرکت کردند و در نهایت 15 نفر به قید قرعه انتخاب و امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام مجید غضنفری، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد نیز در این مراسم گفت: یکی از اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای از برگزاری این جشنواره، خارج کردن نهج البلاغه از مهجوریت بوده است. قطعاً اگر امروز تنها توجه اجمالی هم به نهج البلاغه می‌شد، بسیاری از مشکلات جامعه را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش ادبی - هنری و بخش علمی برگزار می‌شود که  بخش علمی و پژوهشی در راستای آموزه‌های نهج البلاغه است و همزمان با دهه فجر امسال و میلاد مبارک امام علی(ع)‌ برگزیدگان معرفی و تجلیل خواهند شد.

غضنفری دشمن شناسی در نهج البلاغه، زندگی سالم در نهج البلاغه، احلاق فردی و اجتماعی درر نهج البلاغه، اقتصاد سالم و جامعه پویا در نهج البلاغه، مدیریت و اخلاق مدیران در نهج البلاغه، مضامین فرهنگی و تربیتی در نهج البلاغه و سیری در نهج البلاغه را از محورهای این جشنواره دانست.

احمد محتمشی، دبیر علمی این جشنواره نیز در این مراسم گفت: نهج البلاغه بعد از قرآن مجید، گرانبهاترین کتاب هدایت در جامعه مسلمین محسوب می شود به طوری که امام علی(ع) خود در این خصوص می‌فرمایند؛ درمان دردهای شما در نهج البلاغه است. 

محتشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای شناخت هر کسی یا جریان سیاسی و یا جریانات اجتماعی سه راه وجود دارد گفت: اینکه مستقیم با آن ملموس باشیم که در این روزگار ما از وجود علی(ع) محروم هستیم و دومین راه این است که از آثار و آنچه از آنها باقی مانده، آن را بشناسم و لذا برای شناخت علی(ع) باید به نهج البلاغه رجوع کرد و با سبک و سیره ایشان و اهل بیت(ع) آشنا شویم.

وی بیان کرد: سومین راه این است که ببینیم چه کسی یا کسانی جذب و چه کسی یا کسانی از او دفع می‌شوند و لذا با جستجو در این موارد معلوم می‌شود علی(ع) چه شخصیت بزرگواری هستند که انسان‌های نیک با ایشان انس داشتند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما باید معارف متعالی را یاد گرفته و نشر دهیم و با شناخت آنچه فرا گرفته‌ایم، آنها را در خود عملیاتی کنیم گفت: نهج‌البلاغه منشور انسان‌سازی است و درمان تمام امراض و دردهای اجتماعی، روحی و اخلاقی در این کتاب معنوی وجود دارد که می‌تواند پاسخگوی همه خلأهای فکر و اخلاقی و روحی جوامع بشری باشد.

یادآور می‌شود شعرخوانی عالیه مهرابی شاعر برجسته استان یزد، اجرای گروه سرود فجر جاوید، تجلیل از برترین‌های بخش ادبی- هنری جشنواره و... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha