انتشار ۹۰ عنوان کتاب در جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4073073
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
رئیس جهاددانشگاهی استان مطرح کرد

انتشار ۹۰ عنوان کتاب در جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری انتشار بیش از ۹۰ عنوان کتابِ غالباً دانشگاهی را از ثمرات فعالیت انتشارات جهاد دانشگاهی استان دانست و گفت: بسیاری از این کتاب‌ها به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند که در سال ۱۴۰۰، ۲۹ عنوان وارد بازار کتاب شد.

سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی استان دوم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که در آستانه چهل و دومین سالروز تأسیس این نهاد انقلابی برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا به‌ویژه شهدای جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی، مردمی و خوشنام است که در سال ۵۹ به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد و به تدریج گستره فعالیت‌های خود را به بخش‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال افزایش داد.

وی با یادآوری عنایت مقام معظم رهبری و حمایت‌های ایشان از جهاد دانشگاهی، ادامه داد: در جریان دیدارهای مختلف جهادگران با رهبر معظم انقلاب، ایشان این نهاد را «مولود مبارک انقلاب» و «از معدود رویش‌های اصلی انقلاب» توصیف کرده‌اند.

رضایی جهاد دانشگاهی را یک نهاد عمومی غیر دولتی که کمتر از ۲۰ درصد از بودجه‌ دولت دریافت می‌کند خواند و توضیح داد: این مجموعه خودگردان از محل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی توانسته هزینه های خود را تأمین کند. این نهاد می‌تواند فرصت‌های زیادی را با حمایت دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه دانش فنی خلق کند.

وی بیان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی از نیروی انسانی مؤمن، انقلابی و کارآمد برخوردار است که در پیشبرد فعالیت های خود از جوانان خلاق و توانمند هستند که این نهاد از بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان مدرس، خبرنگار، پژوهشگر و پرسشگر استفاده می‌کند.

تنوع فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی

رضایی در تشریح بخشی از فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت از مؤثرترین دوره‌هاست که بر اساس نیاز جامعه خصوصاً نوجوانان و جوانان استان تعریف و اجرا می‌شوند. این آموزش‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان داشته است.

وی افزود: همچنین شش مرکز آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت ذیل معاونت آموزشی در برخی شهرستان‌های استان وجود دارد که این آموزش ها در قالب ۹ گروه آموزشی نظیر پزشکی و سلامت، فنی مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، زبان‌های خارجه، کارکنان دولت ، فناوری اطلاعات و هنر و معماری  ارائه می شود که این دوره‌ها با توجه به نیاز جامعه ممکن است تغییر و با دوره‌های جدید جایگزین شوند. آموزش کارکنان دولت با مجوز رسمی از سازمان مدیریت فعالیت می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان به فعالیت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: این ظرفیت با استانداردهای دقیق در جهاد دانشگاهی تعریف شده و آمادگی داریم که اجرای آزمون‌های استخدامی در راستای تأمین نیروهای انسانی دستگاه‌های دولتی و خصوصی را اجرا کنیم. 

رضایی گفت: مرکز آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده که آموزش‌های پزشکی و سلامت را با مجوز وزارت بهداشت برای عموم علاقه‌مندان برگزار کند.

ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت به ۱۲ هزار فراگیر

وی با اشاره به اُفت بیش از ۶۰ درصدی درآمدهای آموزشی جهاد دانشگاهی به دلیل شیوع کرونا، تأکید کرد: در این راستا مشکلات مالی عدیده‌ای برای جهاد دانشگاهی ایجاد شد اما هر ساله به طور میانگین بیش از ۱۲ هزار فراگیر دوره‌های کوتاه‌مدت در سراسر استان از آموزش‌های کوتاه‌مدت بهره‌مند می‌شوند که این آموزش‌ها در سطوح مقدماتی، تخصصی و تخصصی پیشرفته به فراگیران ارائه می‌شود.

رضایی با اشاره به تدوین مجموعه آموزشی بومی زبان انگلیسی تحت عنوان Eight، بیان کرد: این پکیج آموزشی در راستای لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر بومی‌سازی آموزش زبان انگلیسی تهیه و منتشر شده است.

وی با ذکر اینکه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی از سال گذشته به معاونت آموزش و کارآفرینی تغییر نام و رویکرد داد، افزود: این معاونت در حوزه ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان اقدامات خوبی را داشته است. جهاد دانشگاهی یک نهاد غیردولتی است و لذا ردیف استخدامی و اعتبار ویژه اشتغال ندارد اما می‌تواند در قالب قراردادهای همکاری با دستگاه‌ها، طرح‌های اشتغال‌زایی را در جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی و رفع بیکاری انجام دهد.

اقدامات جهاد دانشگاهی استان در حوزه مشاغل خانگی

رضایی با یادآوری اجرای طرح مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی به صورت پایلوت در ۹ استان از جمله چهارمحال و بختیاری، گفت: این طرح با ظرفیت دو هزار نفر در سال‌های گذشته اجرا شده است و همچنین طرح ملی مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ظرفیت ۸۰۰ نفر در حال اجراست.

رضایی طرح توانمندی سازی ۷۰ نفر از  زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در استان را یکی دیگر از فعالیت های اشتغال برشمرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تأکید کرد: در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز فعالیت‌های آموزشی مؤثری صورت می‌گیرد که در سال جاری علاوه بر رشته‌های موجود اقدام به افزایش رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی در گروه‌های آموزشی حقوق، فناوری اطلاعات، مدیریت اداری، مدیریت کسب و کار و تجاری سازی، گردشگری و امور بیمه کرده است.

وی با تصریح اینکه تا کنون ۳۶۰۰ دانشجو از مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده است، گفت: دانشجویان این دانشگاه در ۱۱ رشته کارشناسی و ۱۴ رشته کاردانی مشغول تحصیل هستند. فضای مناسب، مدرسان باتجربه و کارآمد، وجود مرکز منش، امکان برگزاری کلاس‌ها در بعدازظهرها برای کارمندان و تجهیزات  کامل اداری و آموزشی از مزیت‌های این مرکز است.

فعالیت‌های حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان

رضایی در تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی، گفت: در این معاونت دو ساختار جدید که موافقت قطعی آنان اخذ شده فعالیت می‌کند که مراکز خدمات تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و   گردشگری آماده ارائه خدمات پژوهشی، طراحی، تولید و ارائه محصولات مرتبط با حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و گردشگری هستند. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان نمایندگی بانک خون بند ناف استان را یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: این مرکز در حال حاضر در کلیلنیک امام علی(ع) شهرکرد مستقر است که تا کنون ۸۳۷ نمونه فریز شده در این بانک ذخیره‌سازی شده است  و همچنین بیش از دو هزار مادر باردار در این مرکز ار خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شده‌اند. البته افرادی که از لحاظ مالی ضعیف هستند و به این خدمت نیاز دارند به صورت رایگان یا با دریافت وام‌های کم‌بهره تحت پوشش قرار می‌گیرند.

اجرای سالانه ۸۰ فعالیت فرهنگی در جهاد دانشگاهی استان

رضایی اکثر مخاطبان حوزه فرهنگی را دانشجویان دانشگاه‌های استان عنوان کرد و ادامه داد: این معاونت در دانشگاه شهرکرد مستقر است و با تمام دانشگاه‌های استان تعامل و ارتباط نزدیکی دارد؛ این معاونت اهداف زیادی را برای جوانان و دانشجویان تدارک می‌بیند که تبلیغ و ترویج آرمان‌های نظام اسلامی و انقلاب اصلی‌ترین رویکرد این معاونت است.

وی افزود: ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی (ایسپا)، انتشارات، شعبه سازمان دانشجویان و فعالیت‌های قرآنی از جمله ساختارهایی هستند که ذیل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تعریف شده و مشغول فعالیت هستند. به طور میانگین سالانه بیش از ۸۰ برنامه فرهنگی دانشجویی در دانشگاه‌های استان و به همت معاونت فرهنگی اجرا می‌شود که این اقدامات به دلیل کمبود اعتبارات فرهنگی، با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود.  

رضایی انتشار بیش از ۹۰ کتاب غالباً دانشگاهی را از ثمرات فعالیت انتشارات جهاد دانشگاهی دانست و گفت: بسیاری از این کتاب‌ها به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند که در سال ۱۴۰۰، ۲۹ کتاب وارد بازار نشر شد.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه افکارسنجی نیز ظرفیت بسیار خوبی برای دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی وجود دارد تا طرح های نظر سنجی و نیازسنجی در راستای کمک به تحقق اهداف این مجموعه‌ها صورت گیرد.

وی بیان کرد: طرح موفق مناظره‌های دانشجویی توسط معاونت فرهنگی از سال‌های قبل تا کنون اجرا شده و  با استقبال بسیار خوب دانشجویان استان مواجه شده است و استان ما تاکنون سه بار رتبه برتر کشوری را در جهت تعداد تیم‌ها کسب کرده است.

وی گفت: مسابقه دفاع سه‌دقیقه‌ای و طرح تربیت دانشجومتدبر قرآن کریم از دیگر طرح‌های شاخص و موفق معاونت فرهنگی هستند.

انتهای پیام
captcha