افتتاح اولین مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ویژه بانوان در حاشیه شهر مشهد
کد خبر: 4073083
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
در هفته دولت صورت می‌گیرد

افتتاح اولین مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ویژه بانوان در حاشیه شهر مشهد

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: اولین مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ویژه بانوان در حاشیه شهر مشهد در هفته دولت افتتاح می‌شود.

 اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، افشین رحیمی گل‌خندان، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، امروز، ۲ مرداد ماه، در نشست خبری به منظور تبیین برنامه‌ها، اهداف و تشریح عملکرد اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به شعار سال که تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است و در محل اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی آموزش‌هایی است که ۷۰ درصد آن به صورت عملی ارائه شده و برای یک دوره سه تا ۱۸ ماهه افراد توانایی ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از افراد در جامعه زیر چتر آموزش‌های مهارتی قرار گرفته و ما آموزش‌ها را در مراکز ثابت، زندان‌ها، پادگان مدارس، دانشگاه‌ها، صنایع و... انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: دو گونه مخاطب برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد. ‌برخی از مخاطبان ما برای کار به ما مراجعه می‌کنند، یعنی کسانی که برای کسب مهارت مراجعه می‌کنند و بعد از آن وارد بازار کار می‌شوند و دومین نوع مخاطبان ما بر سر کار هستند ولی بیم آن می‌رود که کار خود را از دست بدهند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به وجود هفت گروه جامعه که به لحاظ اجتماعی آسیب دیده‌اند، بیان کرد: ما به این هفت گروه آموزش‌های مهارتی می‌دهیم، این هفت گروه آسیب‌دیده شامل حاشیه‌نشینان، عشایر، کودکان کار، زنان خیابانی، معتادان بهبودیافته، زنان سرپرست خانوار و... هستند.

رحیمی گل‌خندان در رابطه با اقدامات ویژه اداره کل فنی و حرفه‌ای استان عنوان کرد: یکی از اقدامات این اداره در راستای توسعه عدالت اجتماعی توجه ویژه به حاشیه‌نشینان بوده است. ما ۷۵ آموزشگاه آزاد در حاشیه شهر مشهد، تربت حیدریه و سبزوار و جمعا ۱۱۵ منطقه در حاشیه شهر مشهد و سه کلان‌شهر استان داریم که خدمات آموزشی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت اولین مرکز ویژه بانوان در حاشیه شهر مشهد به مساحت ۵۴۰۰ متر به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این مرکز با همکاری شهرداری، سپاه امام رضا(ع) و خیرین فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود که در شهرک شهید رجایی و قلب منطقه قرار داشته و ۲۲ کارگاه آموزشی دارد که امکانات و تجهیزات آن ۳۰ برابر پایگاه‌های دیگر است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه ۸.۵ میلیارد تومان تجهیزات برای این مرکز خریداری شده، گفت: تجهیزات فاز اول این کارگاه تا دو هفته آینده منتقل خواهد شد و سعی داریم تجهیزات فاز دوم تا هفته دولت کامل و منتقل شود. برای فاز دوم این کارگاه دو ساختمان ۲۷۰۰ متری وجود دارد که یکی از این ساختمان‌ها آماده و برای تجهیزات ساختمان دیگر طی سفر استانی ریاست جمهوری ۱۵ میلیارد در نظر گرفته شده است.

رحیمی گل‌خندان بیان کرد: زمین این مرکز آموزشی از سمت شهرداری و ۴۰ میلیارد تومان از سمت خیرین داده شده است. از سال ۹۶ اولین مجموعه خیرین را با حضور خیران در استان افتتاح کردیم. خیرین امروز احساس می‌کنند، آموزش‌های مهارتی یک ضرورت است. 

وی ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه ای در سال جاری در ۱۷ زندان و ندامتگاه استان در حال انجام بوده و همچنین ۲۷۹ روستا و قریب به ۵۰ واحد دانشگاه را پوشش مهارتی داده‌ایم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه  در ۲۹ شهرستان، قرارگاه مهارت داریم، تصریح کرد: قرارگاه مهارت، قرارگاهی‌ست که در ستاد کل کشوری و نیروهای مسلح بعد از امضا تفاهم نامه سرلشگر باقری با وزیر وقت کار و تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شد و در هر شهرستان یک قرارگاه وجود دارد، در استان خراسان رضوی نیز ۲۹ قرارگاه مهارتی داریم.

رحیمی گل خندان اضافه کرد: فرض این قرارگاه بر این است کسی که به عنوان سرباز وارد می‌شود، یا مهارت دارد یا ندارد. کسانی که مهارت دارند، در آزمون‌های ما شرکت و گواهینامه مهارت دریافت می‌کنند و کسانی که مهارت ندارند، در طول خدمت سربازی یک یا چند مهارت مرتبط با یک شغل را آموزش می‌بینند.

وی از ارائه خدمات در ۴۵ رشته و ۸۱۱ حرفه آموزشی در استان خبر داد و عنوان کرد: در کلیه مراکز شهرستان‌ها آزمون‌ مهارتی برگزار می‌کنیم. در ۳۶ مرکز از ۴۰ مرکز مجهز به سنجش الکترونیکی بوده که هم کار کاربر و هم کار کارمند را راحت کرده و در کمترین زمان نمرات برای کاربرها مشخص می‌شود. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: امروز با افتخار می‌گوییم طی دوسال گذشته ۱۳۷۸ واحد صنفی در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به آموزشگاه‌های مهارتی ورود پیدا کردند. این یک مسئولیت اجتماعی است. در این طرح واحدهای صنفی آموزش‌های شغلی را ارائه می‌دهند و بنابراین دامنه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای گسترده‌تر شده است. 

رحیمی گل خندان با اشاره به شعار سال ادامه داد: از پایان سال گذشته به حوزه دانش‌بنیان ورود پیدا کرده و از شرکت‌هایی که صاحب ایده هستند و خدماتی را ارائه می‌دهند درخواست شد که به حوزه آموزش ورود پیدا کنند. در سال جاری مقرر شده تا آموزشگاه‌هایی که از شرکت‌های دانش بنیان مجوز گرفتند، به آموزشگاه‌های دیگر اضافه کنیم.

وی در خصوص طرح‌های جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: یکی از طرح‌های جدیدی که سازمان آن را شروع کرده است، طرح نخلستان است. این طرح برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کسانی است که در رشته‌هایی تحصیل کرده‌اند که زمینه کاری آن ضعیف است و موفق به پیدایش کار به راحتی نشده‌اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: در این طرح که ۶ ماهه است، سازمان در ۱۳۲۶ حرفه جدید که در زمینه فناوری‌های مفید است، سرمایه‌گذاری کرده است. این استانداردهای آموزشی در زمینه آی‌تی است. افراد این دوره آموزشی پیش‌بینی شده را پشت سر گذاشته تا ۵۰۰ هزار نفر از این طریق آموزش دیده و مشغول به کار شوند. 

رحیمی گل‌خندان بیان کرد: طرح بعدی طرح کهاد است که این طرح در شرف امضا با وزارت علوم است. طبق این طرح ۱۸ واحد درسی با استانداردهای فنی و حرفه‌ای برای دانشجویان معادل‌سازی می‌شود و دانشجو تبدیل به یک دانشجوی مهارتی خواهد شد.

وی با اشاره به آموزش‌های هیبریدی اضافه کرد: در این نوع آموزش‌ها دانشگاه‌هایی که در سطح استان فعال هستند، اگر سرفصل درسی داشته باشند که طبق استانداردهای آموزش فنی و حرفه‌ای است، دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با گذراندن آن سرفصل‌های درسی، گواهینامه فنی و حرفه‌ای را دریافت ‌کنند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در رابطه با جذب کارآموزان اتباع اظهار کرد: مقدمات این مساله انجام شده است. ما دنبال دیپلماسی مهارت با کشورهای افغانستان، تاجیکستان و عراق هستیم. با اینکه با کشور تاجیکستان مرز مشترکی نداریم، اما عراقی‌ها تمایل به حضور دراین آموزش‌ها دارند. در حال حاضر با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در فعالیت‌های برون‌مرزی هستند، قراردادهایی در همین راستا منعقد شده است.

رحیمی گل‌خندان بیان کرد: تا قبل از کرونا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و ۱۵ الی ۲۰ نفری برای آموزش‌ها حضور پیدا کردند ولی بعد از آن به دلیل بسته شدن مرزها این موضوع ادامه پیدا نکرد. اخیرا به نمایندگی وزارت امورخارجه در شرق نامه‌ای نوشتیم و از طریق نمایندگان جمهوری اسلامی در آن کشورها پیگیر این ماجرا هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ دوره آموزشی برای اتباع که بیشتر اهل افغانستان هستند، برنامه‌ریزی شده که در هفته آینده سه دوره آن برگزار می‌شود و در هر دوره ۱۸ نفر ثبت‌ نام کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha