روزآمدسازی، کارآمدسازی و اسلامی‌سازی ابزار لازم برای تحول علوم انسانی
کد خبر: 4073528
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

روزآمدسازی، کارآمدسازی و اسلامی‌سازی ابزار لازم برای تحول علوم انسانی

حجت‌الاسلام محمدعلی حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به لوازم تحول در علوم انسانی، تصریح کرد: روزآمدسازی، کارآمدسازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی چهار خصیصه برای ایجاد تحول در علوم انسانی است که ما بر آن تاکید داریم و در فعالیت‌های پژوهشگاه با این رویکرد تلاش داریم.

محمدعلی حکیمیان به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چهارم مردادماه در نشست علمی «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب» که از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه خانواده، گفت: هم اکنون در بین هفت هزار خانواده در حال پویش هستیم و به همین دلیل وزارت کشور، بررسی علمی حاشیه‌نشینی را به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واگذار کرده و این موضوع یکی از رویکردهای ما در کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که چنین هم هست پاسداشت حرمت خون شهدا به این است که بتوانیم به زبان علمی و زبان رایج دنیا از مبانی و مفاهیم اسلامی دفاع کنیم؛ خوشبختانه این مجموعه در این راستا موفق بوده و بزرگانی مانند آیات مصباح و احمدی و اعرافی رئیس این مرکز بودند و تلاش‌های علمی قابل تقدیری داشتند.

حکیمیان با بیان اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 52 عضو هیئت علمی دارد که 42 نفر از آنها از تحصیلات توامان دانشگاهی و حوزوی برخوردار هستند، اضافه کرد: لذا جایگاه معتبر علمی دارد و هم اکنون علاوه بر سه پژوهشکده علوم اسلامی، علوم رفتاری، اجتماعی، اخیرا پژوهشکده مطالعات همکاری حوزه و دانشگاه هم دایر شده است؛ امری که سال‌ها مغفول بود.

وی افزود: در اینجا 3 گروه تاسیس شده که دانشگاه اسلامی، آینده‌پژوهی و ارتباطات و همکاری حوزه و دانشگاه نام دارند؛ امروز هم روز آخر است تا افراد بتواند برای همکاری با ما ثبت نام کنند و عضو هیئت علمی ما بشوند.

حکیمیان با اشاره به لوازم تحول در علوم انسانی، تصریح کرد: روزآمدسازی، کارآمدسازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی چهار خصیصه برای ایجاد تحول در علوم انسانی است که ما بر آن تاکید داریم و در فعالیت‌های پژوهشگاه با این رویکرد تلاش داریم تا بتوانیم در مرز علوم در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم و علوم انسانی بتواند گره از کار مردم و حکومت و دانشگاه و حوزه باز کند.

انتهای پیام
captcha