تبیین جایگاه و عظمت نماز جمعه در آیات و روایات
کد خبر: 4073657
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

تبیین جایگاه و عظمت نماز جمعه در آیات و روایات

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی به تبیین جایگاه و عظمت نماز جمعه در آیات و روایات پرداخت.

حجت‌الاسلام نجم‌الهدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزدحجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین نجم‌الهدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به پنجم مردادماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی در سال 1358 توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی اظهار کرد: نماز جمعه یک فریضه بزرگ الهی است که در روایات ائمه اطهار(ع) از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: وقتی به روایات نگاه می‌کنیم و این جمله اهل بیت(ع) را می‌بینیم که خداوند بدن کسی را که به سمت نماز جمعه قدم بردارد، بر آتش حرام می‌کند جایگاه نمازجمعه واضح  می‌شود، وقتی این جمله را می‌بینیم که كسی كه برای رضای خدا و برای اجر و قرب به نماز جمعه بیاید، خدا گناهانش را می‌بخشد و از نو برای او حساب باز می‌كند، این جایگاه بی نظیر نماز جمعه را نشان می‌دهد.

نجم‌الهدی با اشاره به اینکه در روایتی نماز جمعه «حج فقرا بیان شده و ثواب حج دارد» گفت: در کنار این احادیث، تصریح آیه قرآن «فَاسْعَوْا إِلى‌ ذِكْرِ اللَّهِ» بشتابید به سمت نماز جمعه بیان شده که قرآن کریم امر مهم نماز جمعه را به عنوان ذکرالله معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار آیات و روایات کلمات امامین انقلاب نیز قابل توجه است بیان کرد: امام خمینی(ره) در جایگاه نماز جمعه فرمودند: «نماز جمعه از بزرگترین و عظیم‌ترین مواهب الهی برای جمهوری اسلامی است» و یا جمله معروف ایشان که فرمودند: «نماز جمعه در رأس همه امور است» توجه ما را بیش از پیش به نماز جمعه جلب می‌کند و یا کلام فصل‌الخطاب رهبر انقلاب که فرمودند: «نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است» جایگاه، ارزش و رتبه نماز جمعه در حد اعلا بر ما واضح و روشن می‌شود. 

اقامه اولین نمازجمعه در یزد

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به برپایی اولین نماز جمعه در استان بیان کرد: برپایی نماز جمعه در استان یزد در برخی مناطق از زمان قبل انقلاب اسلامی برگزار شده اما آن شکل و شمایل نماز جمعه انقلابی و نماز جمعه‌ای پرشور و حرارت، برای بعد از انقلاب است.

وی ادامه داد: شهید محراب آیت‌الله صدوقی، افتخار این استان و شخصیت بی‌بدیل از طرف امام خمینی(ره) برای برگزاری نماز جمعه حکم گرفتند و اولین هفته بعد از برگزاری نماز جمعه پنجم مردادماه در تهران، در استان یزد اقامه شد و در سایر مناطق نیز با حکم شهید صدوقی و اجازه‌ای که از امام داشتند، نماز جمعه‌ها برگزار شد و برخی مستقیم از امام حکم گرفتند.

نجم‌الهدی افزود: در طول سال‌های بعد از انقلاب نماز جمعه هم پایگاه دفاع مقدس بود و هم پایگاه جهاد تبیین و هم محلی برای خدمت‌رسانی خدمات اجتماعی بود و تاکنون نیز پرشور به کارکردهای خود می‌پردازد.

کارکردهای نماز جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد گفت: برای رشد و تعالی و اینکه به معنای واقعی کلام نماز جمعه تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، راه زیادی داریم و جای کار بسیار است و لذا اقدام مبنایی و ریشه‌ای می‌طلبد که در این استان سعی کرد‌ه‌ایم اقداماتی در دستور کار و اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: استان از ائمه جمعه استان خوب و قابل توجهی برخوردار است و برای طول سال برنامه فرهنگی تدوین می‌کنند که این برنامه‌ها با کمک نخبگان و ارزشمندان هر منطقه تدوین می‌شود و از سویی برای اینکه خود نماز جمعه بالندگی و رشد بهتری پیدا کند برنامه فرهنگی برای ستادهای نماز جمعه با کمک نخبگان فرهنگی تدوین شده است.

نجم‌الهدی برگزاری جلسات آموزشی ویژه مسئولان فرهنگی و جلسات هماهنگی برای مسئولان ستادهای نماز جمعه هر منطقه را از دیگر اقدامات دانست و تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال 1401 تحول خوبی را در برگزاری اصل نماز جمعه داشته باشیم و بتوانیم وظیفه ای که در قبال این فریضه داریم اجرایی کنیم.

اجرای پویش دعوت به نمازجمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت این هفته در استان، از برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و نخبگان حوزوی و مسئولان فرهنگی استان خبر داد و گفت: سعی شد در این نشست‌ها از نقطه نظرات بهر‌ه‌مند شویم و در کارگروه‌ها و هیئت‌های اندیشه‌ورز این شورا مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا رشد و تعالی واقعی در نماز جمعه را شاهد باشیم.

وی برگزاری نشست با نوجوانان و جوانان نخبه فرهنگی و مسئولان مرتبط با امر نماز جمعه را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: بازدید و سرکشی از خانواده ائمه جمعه فقید و امام جمعه‌های موقت و همه افرادی که در ستاد نماز جمعه و یا در هر سمت و ارگانی خدمت‌گزار نماز جمعه بودند، از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

نجم‌الهدی برگزاری مسابقه در محل برگزاری نماز جمعه‌های سطح استان، مسابقه‌ای با همکاری صدا و سیمای استان با موضوع نمازجمعه و اجرای ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت این ایام و همچنین پویش «دعوت به نماز جمعه» را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

انتهای پیام
captcha