کلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 4073924
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

کلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان بیان کرد: تشکل‌سازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل گروه‌های تخصصی در این حوزه، از برنامه‌های مهم این ستاد است که برگزاری آموزش‌های مقدماتی و تخصصی، مقوله‌ای مهم در توانمندسازی این گروه‌هاست.

حجت‌الاسلام سجاد سرافراز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سجاد سرافراز، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان، در نشست خبری برنامه‌های دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت روز خبرنگار که صبح امروز، پنجم مردادماه در سالن اجتماعات شاهد و ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان برگزار شد، ضمن گرامیداشت این ایام، اظهار کرد: دهه نخست ماه محرم، دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر نام‌گذاری شده، چرا که کلیدواژه قیام حضرت سیدالشهدا همان امر به معروف و نهی از منکر است که به کل تاریخ بشریت عرضه شد.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاران باعظمت واقعه عاشورا، جهت ارائه صادقانه اخبار این واقعه به تاریخ حضور نداشتند، این قیام به نوعی ابتر باقی می‌ماند. اسوه خبرنگاران واقعه عاشورا نیز حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) هستند. در بزرگداشت واقعه عاشورا توصیه شده است که گردهم آیید و از این دریای خروشان بهره‌مند شوید، چرا که حضرت با امر به معروف و نهی از منکر، جهت جلوگیری از یک انحراف بزرگ قیام کرد‌. حال این دهه نیز فرصتی برای ترویج و تبیین کاربرد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و معرفی الگوهای متناسب به مردم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با تبیین رویکرد و ارائه گزارشی از عملکرد ستاد، اظهار کرد: ستاد در این دهه برنامه‌های تبلیغی و ترویجی متنوعی جهت فرهنگسازی و ترویج امر به معروف و نهی از منکر، تدارک دیده است. روند ستاد در حدود دو سال گذشته مواردی را شامل می‌شود که نخستین آن کمک به تشکل‌سازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. به‌علت گستره وسیع این امر و شامل شدن حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...، از این جهت باید با دیدگاهی تخصصی به امر به معروف و نهی از منکر نگاه کرد که به مدد الهی تا کنون قریب به ۲۰۰ گروه تخصصی در این حوزه در گیلان ثبت شده و در حال فعالیت است.

وی راه‌اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر اصناف را از برنامه‌های جدید این ستاد دانست که به‌زودی شروع خواهد شد و خاطرنشان کرد: همچنین راه‌اندازی چنین شورایی در مساجد و محلات، هیئات مذهبی و ادارات و دستگاه‌های حاکمیتی از دیگر ظرفیت‌هایی است که ان‌شالله از آن بهره‌مند خواهیم شد. هدف از این تشکل‌سازی‌ها این است که ظرفیت و توان این ستاد در اختیار مردم قرار بگیرد و از گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت جدی حمایت شود.

سرافراز، جهت‌دهی تشکل‌ها در دو حوزه کلی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از این حوزه‌ها، ۱۸ عرصه مطالبه‌گری را شامل می‌شود و دومین حوزه، حوزه عفاف و حجاب است که این حوزه دو رویکرد تذکر لسانی توسط گروه‌های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و مطالبه‌گری از مسئولین در حوزه عفاف و حجاب دارد. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳۲ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب وظایفی بر عهده دارند و این دستگاه‌ها شامل صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و .... است که در صورت عدم انجام این وظیفه، از نظر قانونی ترک فعل تلقی می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با اشاره به مطالبه‌گری از کلیه دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب، ابراز کرد: حوزه عفاف و حجاب نیازمند انجام کارهای ایجابی است و باید روح برنامه‌‌های ما در جامعه حاکم شود. توانمندسازی گروه‌های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر نیز از دیگر برنامه‌های ماست که در این راستا حمایت‌های قضایی و اداری صورت خواهد پذیرفت.

وی به مسئله گشت ارشاد مسئولین اشاره و اذعان کرد: طبق تاکید آیت‌الله دکتر رئیسی، الویت ما امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است. از دیگر راهکارهای بسیار مهم در توانمندسازی گروه‌های تخصصی امر به معروف، نگاه ویژه به مقوله آموزش است. دوره‌های مقدماتی و تخصصی و دوره بینش معروف، دور‌‌ه‌هایی جهت آموزش و توانمندسازی آمران به معروف و ناهیان از منکر است که از سوی ستاد برگزار می‌شود.

سرافراز با بیان این‌که در حمایت از کارمندان دستگاه‌های حاکمیتی به موفقیتی نسبی دست پیدا کرده‌ایم، ابراز کرد: طبق ماده ۹ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، هیچ مدیری در هیچ جایگاهی نمی‌تواند با استفاده از اختیارات مدیریتی خود، حق آمر به معروف و ناهی از منکر را از وی سلب نماید. در چنین مواقعی، مسئله در کمیته احراز مطرح شده و پس از بررسی در صورت اثبات مسئله، می‌توان برای مدیر اعلام جرم کرد. حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر، از وظایف ستاد است و این ایستادگی، درسی است که از مکتب عاشورا بهره گرفته‌ایم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان، ارتباط تنگاتنگ و عمیق با رسانه را از برنامه‌های این ستاد عنوان کرد و یادآور شد: رسانه ابزاری مهم برای کاربردی کردن امر به معروف و نهی از منکر و نهادینه‌کردن آن در جامعه است. خبرنگاران نیز به‌عنوان عنصری اثرگذار در جامعه می‌توانند جامعه را با مسائل مهم همراه کرده و بصیرت‌افزایی کنند. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایفی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر محول شده است که یکی از این وظایف در حوزه عفاف و حجاب، ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌های حاکمیتی است که اکنون به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: پس از آن فرم خوداظهاری در حوزه عفاف و حجاب به کلیه دستگاه‌ها ارائه شد و پس از گرفتن فرم‌ها، بازرسین عفاف و حجاب جهت پایش وضعیت عفاف و حجاب به دستگاه‌ها اعزام شدند. چنین نظارت‌هایی از وظایف ستاد است و الحمدلله شاهد تغییرات تدریجی در دستگاه‌ها هستیم. متاسفانه پیش از این در برخی دستگاه‌ها شاهد بی‌توجهی به مقوله عفاف و حجاب بودیم و این تعارض در دیدگاه مردم نمایان می‌شد. حال با اجرای این برنامه امیدواریم به وضعیت مطلوبی در حوزه ادارات دست پیدا کنیم.

سرافراز افزود: در حوزه شهرستان‌ها نیز مطالبه‌گری‌هایی از سوی گروه‌های تخصصی در حال انجام است و الحمدلله نتایج مطلوبی نیز حاصل خواهد شد. هم در شهرستان‌ها و هم در مرکز استان، درصد بالایی از ادارات از نظر برنامه عفاف و حجاب بازرسی شده‌اند و بازه زمانی جهت انجام اصلاحات برای آنان تعیین شده است که پس از آن زمان مجددا بازرسی صورت خواهد گرفت.

در ادامه نشست، عبدالکریم علیزاده، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان نیز به بیان مصادیقی از فعالیت‌ گروه‌های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر در استان پرداخت و گفت: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دو کارگروه داریم تحت عنوان کارگروه اقدام مشترک و کارگروه حفظ حقوق عامه.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کمیته احراز مصادیق امر به معروف و نهی از منکر نیز در این ستاد فعال است که ذیل این کمیته و دو کارگروه مذکور، در مصادیقی که نیاز به حمایت دارد، ورود کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

کلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر استکلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر است

کلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر استکلیدواژه قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر است

انتهای پیام
captcha