گروه‌های جهادی برای امدادرسانی سیل بسیج شوند
کد خبر: 4074221
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

گروه‌های جهادی برای امدادرسانی سیل بسیج شوند

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به آبگرفتگی معابر در یزد گفت: باید گروه‌های جهادی فراخوانده شده و در قالب بسیج عمومی ساماندهی شوند و برای خدمت‌رسانی پای کار بیایند تا شهر به وضعیت عادی برگردد.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 7 مردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این بخش در محمدآباد اظهار کرد: با توجه به آیات شریفه قرآن کریم باید رعایت تقوا را به طور کامل داشته باشیم و برای رسیدن به اوج تقوا تلاش کنیم و تقوا در قالب زمان و مکان گنجانده شود.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم‌، با اشاره به تقوای ماه محرم برای عزاداران و تقوای ماه محرم برای عزاداری گفت: عزاداری‌ها باید هماهنگ با منظومه دینی و مذهبی باشد به این معنا که محرم و صفر نباید با اصول، اخلاق، احکام و سیاست اسلامی در تضاد باشد به نحوی که از آب و برق و فضا و غذای غیر مباح استفاده نشود و از تصرف غیرجایز پرهیز شود، در واقع نحوه عزاداری غیر شرعی مورد استفاده قرار نگیرد.

تقوای ماه محرم برای عزاداری

مدرسی با اشاره به اینکه عزاداری‌ها باید با اهداف حسینی سازگاری داشته باشد افزود: امام حسین(ع) با هدف اعتلای کلمه حق، مبارزه با ظلم و استکبار، امر به معروف و نهی از منکر و احیای دین در این مسیر حرکت کردند و لذا عزاداری‌ها باید با این اهداف والا و الهی سازگاری داشته باشد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: عزاداری باید متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مکان باشد، در هر محلی آداب و رسومی وجود دارد و نباید انتظار داشته باشیم آداب و رسومی را که مورد تائید بزرگان دین است، را تغییر دهیم، به هر حال شیوه‌هایی ممکن است در هر استان و شهری وجود داشته باشد این شیوه‌ها را به جای دیگر منتقل و با زور تحمیل کردن کار درستی نیست و حفظ ارزش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: عزاداری باید با هدف همراه باشد و اهداف عزاداری تجلیل و تکریم از بزرگان و ایثارگران در راه دین، تعظیم شعائر مذهبی، رساندن پیام مظلومیت خاندان اهل بیت، اظهار مودت و محبت به اهل بیت، شناخت و تبعیت از این بزرگان و همچنین توسل به ذیل عنایت امام حسین (ع) است.

مدرسی با اشاره به اینکه هر کسی نمی‌تواند به خود اجازه دهد این ملاک‌ها و معیارها را را تشخیص داده و مصداق و معیار آن را شخصاً ارزیابی کند گفت: تشخیص اینگونه مصادیق به عهده فقهای دین است.

بسیج همگانی برای پاکسازی شهر

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین بحث امروز تقوایی است که مصادیقی دارد و یکی از مصادیق بارز تقوا در ارتباط با بارندگی‌های اخیر یزد این است که اولاً هشدار به موقع و آمادگی مناسب مسئولان نسبت به امکاناتی که داشتند را باید تحسین کرد و بیدار باش چندروزه نیروهای مرتبط با موضوع سیل در بخش‌های مختلف قابل تقدیر است اما دو سه نکته نیز مورد توجه است و نکته اول اینکه اطلاع رسانی‌ها و خبررسانی‌ها نباید همراه با استرس و ایجاد ترس و هیجان در جامعه و همراه با ناامیدی باشد و باید اطلاع رسانی در قالب آگاهی بخشی، انجام اقدامات و انجام ضرورت‌ها آن هم به شکل گسترده و عمومی باشد.

وی ادامه داد: در بازدید میدانی صبح امروز شاهد بودیم مقدار کاری که صورت گرفته هنوز کم است و نیازمند آمادگی و اقدامات بیشتری هستیم و از سال 1335 تا کنون چنین بارندگی و سیلی را در یزد ظاهراً نداشتیم و یکی از مواردی که روشن شد این است که فاضلاب‌هایی که در شهر کشیده شد فنی نیست و مسئولان آب و فاضلاب باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و بسیاری از خانه‌ها در مناطق مختلف شهر دچار مشکل نشت فاصلاب شده اند و برخی مسائل فنی رعایت نشده است و خسارت مردم در این زمینه را چه کسی باید پرداخت کند.

مدرسی ادامه داد: اکنون باید گروه‌های جهادی فراخوانده شده و در قالب بسیج عمومی ساماندهی شوند و پیوند این موضوع به ستادهای اربعین و هیئت‌های مذهبی داده شود و در مجموع گروه‌هایی عظیم و منسجم برای حل مشکل و پاکسازی شهر با به کارگیری امکانات دولتی و فعال سازی ظرفیت و توان بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ دارای امکانات و ماشین آلات سنگین و مؤثر در امداد و خدمت رسانی پای کار بیایند تا شهر به وضعیت عادی برگردد.

مدرسی بیان کرد: از دیگر سو با توجه به شیوع کرونا مراکز بهداشتی و مرتبط نیز نباید نسبت به این موضوع غافل شوند و رعایت نکات بهداشتی و در نظر گرفتن تمهیدات در این راستا نیز نیازمند توجه جدی است. در بافت تاریخی کم کاری شده و متأسفانه تلفات داشته‌ایم و باید در این زمینه عزیزان توجه داشته باشند و در این محدوده نیز اقدامات شاخص صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha