مروری بر اهداف قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 4074402
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

مروری بر اهداف قیام امام حسین(ع)

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در تشریح اهداف قیام امام حسین(ع)، با ظلم کنار نیامدن و امر به معروف و از نهی از منکر را از مهم‌ترین اهداف این قیام عنوان کرد.

حجت الاسلام حسین ملک مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارسماه محرم همیشه بوی عشق و دلدادگی به معبود را می‌دهد. عشقی که در راه رسیدن به معشوق، از جان و مال و هر آنچه که در این دنیای فانی زیبا و باعث تعلق خاطر است، گذشته است و پای در راهی می‌گذارد که عاقبت آن راهی جز عروج به آسمان نیست و چه کسی مانند حسین(ع) این داستان عشق و دلدادگی را به شیوه‌ای ترسیم کرد که تا ابد بر تاک تاریخ بدرخشد.

مسلماً آمدن ماه محرم و ایام عشقبازی با معبود عاشوراییان، باید یادآور اهدافی باشد که برای آن علم عشق و دلدادگی در عاشورا بلند شد و تا قیام قیامت این علم پابرجا خواهد ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهداف قیام امام حسین(ع) گفت: برای قیام امام حسین(ع) اهدافی گفته شده که بخشی از آن در کلمات و سخنان این حضرت ذکر شده است.

وی تصریح کرد: ایشان فرمودند من برای خوشگذرانی، سرگرمی، ظلم کردن و حکومت‌داری قیام نکردم؛ قیام من برای این بود که دیدم امت جدم منحرف شدند، آمدم آن‌ها را اصلاح کنم.

وظیفه امام جامعه در اصلاح انحرافات

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با بیان اینکه اگر جامعه دچار انحراف شود امام وظیفه دارد برای اصلاح آن اقدام کند، اظهار کرد: برای اصلاح، راه‌های متفاوت وجود دارد زمانی کار به جایی می‌رسد که باید قیام کرد و جنگید.

ملک‌مکان، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: در زمان این حضرت، ارزش‌ها بی‌ارزش و جای آن‌ها با منکرات عوض شده و منکرات در جامعه رواج پیدا کرده بود‌.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند به این دلیل حرکت و قیام کردم که معروفات را در جامعه احیا کنم و آنچه که پیامبر(ص) و قرآن آورده و به عنوان ارزش فراموش شده بود را زنده و جامعه را دوباره با ارزش‌ها همراه و با منکراتی که در جامعه رواج پیدا کرده، مبارزه کنم؛ چون انسان وظیفه دارد در مقابل منکرات بی تفاوت نباشد در زمان ما نیز به نوع دیگری این منکرات وجود دارد.

ملک‌مکان، احیای حق را از جمله مهم‌ترین اهداف قیام امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: در تاریخ داریم زمانی که از امام حسین(ع) سؤال شده است که چرا قیام کرده فرمودند مردم کوفه نامه نوشتند و از من خواستند که به سوی آنان بروم، بدان امید که (با قیام علیه بنی‌امیه) نشانه‌های حق زنده شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس تصریح کرد: همچنین طبق روایات اسلامی امام حسین(ع) اصلاح امت پیامبر(ص) و احیای امر به معروف و نهی از منکر را از مهم‌ترین اهدافش عنوان کرده‌اند چرا که در آن دوران که خلافت معاویه و یزید باعث شده بود که اسلام به گونه دیگری معرفی شود.

وی با اشاره به آغاز دهه امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: هفته امر به معروف و نهی از منکر نیز بر گرفته از  اهداف و قیام امام حسین(ع) نام‌گذاری شده است که  جامعه به این سمت حرکت کند؛ در روایات داریم که اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر  احیا شود، بقیه فرایض دینی نیز زنده می‌شود یعنی به وسیله آن، ارزش‌ها زنده و با منکرات مبارزه می‌شود و این‌ها از اهداف قیام این حضرت است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: در یک کلمه، مبارزه با ظلم و کنار نیامدن با استکبار و ظلم  از اهداف قیام امام حسین(ع) است.

وی در پایان همچنین مبارزه با کسانی که حرام خدا را حلال شمرده‌اند، مبارزه با پیمان شکنان و مبارزه با ظلم و ستم را از دیگر اهداف قیام امام حسین(ع) برشمرد که همگی در روایات اسلامی بدان‌ها تأکید شده‌ است.

انتهای پیام
captcha