دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم عزاداری ماه محرم ابلاغ شد
کد خبر: 4074403
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
در مشهد؛

دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم عزاداری ماه محرم ابلاغ شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم در دوران همه‌گیری کرونا را ابلاغ کرد.

عزاداری ماه محرمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سیدجواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ماه‌های محرم و صفر و اهمیت سلامت عزاداران، می‌طلبد مدیریت کنترلی و پیشگیری به‌ویژه کنترل عوامل محیطی در راستای حفظ و ارتقای سلامت عزاداران حسینی با برنامه‌ریزی منسجم و مدون و با اولویت کنترل بیماری کرونا با توجه به توسعه واکسیناسیون و بهره‌مندی از طرح هوشمند اعمال محدودیت‌ها صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی برگزاری مراسم ترجیحا باید براساس طرح جامع مدیریت هوشمند در اماکن و فضاهای باز و تکایا، حسینیه‌ها و مساجد و هیئت‌ها با رعایت فاصله‌گذاری و تجمع حداقلی باشد.

رئیس کمیته بهداشت قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت) باید مدنظر قرار گیرد، ضمن اینکه دسته‌روی به‌صورت محلی انجام و جابه‌جایی شهر به شهر و استان به استان ممنوع است.

حسینی تأکید کرد: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن است در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد، ضمن اینکه مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی با رعایت فاصله ایمن و استفاده از ماسک در تجمعات مجاز است.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری، اظهار کرد: تمام عزاداران حسینی باید از ماسک به‌صورت مستمر استفاده کنند و در زمان مراسم و توزیع نذورات نیز رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نظارت‌های بهداشتی بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای با وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی انجام می‌شود، یادآور شد: برگزاری مراسم‌ خاص در برخی از استان‌ها به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است. همچنین حضور هیئت‌ها در صحن‌های بسته اماکن مقدس جهت برگزاری مراسم ممنوع است.

وی بیان کرد: برپایی نماز جماعت در مساجد همانند گذشته براساس طرح جامع مدیریت هوشمند بلامانع است.

انتهای پیام
captcha